معاون وزیر علوم: فناوری بدون پژوهش معنا ندارد

معاون وزیر علوم: فناوری بدون پژوهش معنا ندارد

وحید احمدی روز چهارشنبه در پنجاهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، موسسات و مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری کشور در دانشگاه سیستان وبلوچستان افزود: بسیاری هنوز این شبهه را دارند که آیا ما وقتی نظام علمی را به سمت کاربردی پیش می بریم ضربه ای به نظام علمی می زنیم یا خیر، به ویژه علوم پایه و علوم انسانی این دغدغه را دارند که مباحث تجاری سازی و کاربردی کردن باعث لطمه به وظیفه اصلی دانشگاه ها نخواهد شد که باید گفت ما به دنبال این نفی وظیفه ای نیستیم بلکه مسئولیتی را که مغفول واقع شده است احیا و فعال می کنیم.
وی ادامه داد: این مهم دلیل بر این نیست که علوم پایه نقش خود را نداشته باشد بلکه فناوری بدون پژوهش، بنیاد علمی و تقویت علمی کشور معنی ندارد.
وی بیان کرد: این شعار که «می توانیم بدون طی مراحل علمی به فناوری دست یابیم» غلط است.
وی افزود: قطعا دانشگاه های ما باید بر روی علوم پایه و انسانی و مفاهیم، نقش اساسی را داشته باشند و در کنار آن باید نقش و رسالتی را که باید می داشتیم و دچار خلاء و چالش شدیم هم اینک فعال کنیم.
معاون وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از اقدامات وزارت علوم دخیل شدن در طرح های اقتصاد مقاومتی است که در این زمینه چهار طرح اقتصاد مقاومتی شامل دانشگاه کار آفرینی، دانشگاه برتر مطابق با استانداردهای بین المللی، دانشگاههای اثر گذار در مشکلات اقتصادی و پایش و ارزیابی نظام علم و فناوری به این نهاد واگذار شده است.
وی ادامه داد: ما در مقطعی هستیم که باید بتوانیم آن اثر گذاری دانشگاه در حوزه اقتصاد و زندگی مردم را واقعا ملموس و اجرایی کنیم که این نقش به این مجامع علمی برمی گردد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه برنامه ششم قرار داریم برگزاری این اجلاس ها می تواند نقش مهمی را در تدوین برنامه ها ایفا کند.
دکتر احمدی گفت: هم اینک مفاهیمی نظیر دانشگاههای کارآفرین، ماموریت گرا، مبتنی بر نوع آوری و اثر گذار و غیره مطرح شده است که بر این اساس می توان گفت که ریل گذاری دانشگاهها به سمت دانشگاههای اثر گذار با مفاهیم جدیدی نظیر فن بازار و شرکت های دانش بنیان، توسعه مراکز رشد و غیره قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: بحث کاربردی کردن تحقیقات، هدف گراشدن آنها و درگیر کردن همه اعضای علمی نظیر علوم انسانی و غیره مورد توجه قرار گرفته است.
معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری تدوین معافیت های مالیاتی با همکاری صنعت و معدن را از جمله اقدامات این نهاد برای افزایش ارتباطات با این حوزه مهم ذکر کرد.
وی گفت: اگر دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارک های علمی در کشور فعال باشند و در هر منطقه ظرفیت آنجا را شناسایی کنند علم در آنجا توسعه می یابد.
وی تاکید کرد: تقویت حوزه فناوری، کاربردی ، ارتباط با صنعت و ورود به حل معضلات کشور نقشی است که برای دانشگاهها تعریف شده است.
معاون وزیر علوم گفت: در این دوره تلاش مان بر این بود که بتوانیم پازل های علم و فناوری را در کنار هم قرار داده تا اعضای فراموش شده در کنار یکدیگر قرارگیرند.
دکتر احمدی اظهار داشت: اخلاق علمی موضوع مهمی است که باید با اقدامات فرهنگی حفظ، هدایت و تعمیق شود.
به گزارش ایرنا دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت برگزاری پنجاهمین نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی پیامی صادر کرد.
در بخشی از این پیام آمده است: بدون شک دستاوردهای این دولت در عرصه علم، پژوهش و فناوری، با وجود تمامی کمبودها، چالش ها و مشکلات افتخار آمیز است و این افتخار، مرهون زحمات و خدمات شما عزیزان است. آموزش عالی در دولت یازدهم با شعار ارتقای کیفیت و توسعه فناوری و نوآوری به همراه تحقق دانشگاه‌های کارآفرین کار خود را آغاز، و برنامه ها و اقدامات خود را در این مسیر هدایت کرد.
Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *