سردرگمی دانشجویان دانشگاه آزاد در مجوز دار بودن یا بدون مجوز بودن برخی رشته‌ها

پیش از این و در شهریور ماه امسال رئیس سازمان امور دانشجویان از عدم تأیید استعلام مدارک رشته‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد که از سوی شورای گسترش آموزش عالی تأیید نشده باشند، خبر داد.

سردرگمی دانشجویان دانش گاه آزاد در مجوز دار بودن یا بدون مجوز بودن برخی رشته‌ها

به گزارش بولتن نیوز، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در این رابطه گفته است:‌ روند استعلام مدارک از سوی اداره کل دانش آموختگان به این صورت است که هر مدرکی که از یک واحد به ما ارائه می‌شود ما آن را با لیست واحدهای تأیید شده شورای گسترش آموزش عالی مطابقت می‌دهیم و اگر نام آن واحد در لیست واحدهای مورد تأیید بود استعلام صورت می‌گیرد.

وی در رابطه با تائید یا عدم تائید استعلام مدارک دانشگاه آزاد در رشته‌های غیرمجاز این دانشگاه گفته است: ما مشکل خاصی با استعلام مدارک هیچ دانشگاهی نداریم ولی ممکن است نام یک واحد در لیست واحدهای مورد تأیید شورای گسترش آموزش عالی وجود نداشته باشد که در این صورت اداره کل دانش‌آموختگان نمی‌تواند این مدارک را تأیید کند.

صدیقی در ادامه افزوده، روند معمول این است که استعلام مدارک فارغ‌التحصیلان واحدها و رشته‌هایی تأیید می‌شود که آن واحدها و رشته‌ها از سوی شورای گسترش آموزش عالی تأیید شده باشند.

سردرگمی دانشجویان دانش گاه آزاد در مجوز دار بودن یا بدون مجوز بودن برخی رشته‌ها

سه هفته قبل هم مدیرکل دانشگاه‌های غیردولتی وزارت علوم تاکید کرد: تنها کد رشته‌هایی که در سایت وزارت علوم اعلام شده مجوز دارند و مدرک تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد در کدرشته های غیر مجوز دار، تأیید نمی‌شود.

کارن ابری نیا، مدیرکل آموزش عالی دانشگاه‌های غیردولتی وزارت علوم با حضور در برنامه گفتگوی خبری شبکه ۴ سیما، اختلاف وزارت علوم و دانشگاه آزاد برسر کدرشته های این دانشگاه را بررسی کرد.

وزارت علوم دانشگاه آزاد را بسیار تحمل کرده است

ابری نیا در پاسخ به درخواست دانشگاه آزاد مبنی بر ارزیابی دانشگاه آزاد مانند سایر مؤسسات آموزش عالی گفت: این صحبت‌ها، شگفت آور است، وزارت علوم طی سال‌های اخیر به دنبال ارتقاء کیفیت آموزشی است، با این وجود مشکلاتی را که دانشگاه آزاد ایجاد کرده بسیار تحمل کرده و با این دانشگاه همراهی کرده است.

تعطیلی ۶۰ درصد فعالیت دانشگاه آزاد در صورت اجرای معیارها

وی ادامه داد: وزارت علوم اگر قصد داشت معیارها، شاخص‌ها و ضوابطی را که برای زیر نظام‌های دیگر اجرا کرده برای این دانشگاه اجرا می‌کرد، الان شاید ۶۰ درصد فعالیت‌های این دانشگاه تعطیل می‌شد.

مدیرکل آموزش عالی دانشگاه‌های غیردولتی وزارت علوم، ادامه داد: بالاخره اتفاقاتی که در دوره‌های گذشته و دولت‌های قبل رخ داده، مانند قطاری است که در ریل افتاده و نمی‌شود آن را متوقف کرد، باید آن را به ریل اصلی خود بازگرداند.

شورای عالی برنامه ریزی بالاترین مرجع تصویب مجوزها

وی تصریح کرد: برای این کار باید به دانشگاه آزاد فرصت داده شود، که داده شد، شورای عالی برنامه ریزی به عنوان بالاترین مرجع تصویب مجوزها برای آموزش عالی در کشور است فرقی هم نمی‌کند که برای کدام زیرنظام باشد.

کمیته ۳ نفره اصلاً مطرح نبوده است

ابری نیا افزود: اینکه ادعا می‌شود یک کمیته سه نفره برای تصویب این کدرشته ها وجود داشته این موضوع اصلاً مطرح نبوده، این کمیته ۲۰ الی ۲۵ سال پیش مطرح شده و اصلاً اجرایی نشده، یک عضو این کمیته از وزارت علوم بوده که اصلاً شرکت نکرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که، وزارت علوم نمی‌خواهد دانشگاه آزاد با دانشگاه‌هایی که اغلب، اعضای هیات رئیسه دانشگاه‌های دولتی در آنها سهام دارند رقابت کند، تصریح کرد: اساسنامه دانشگاه آزاد در سال ۸۹ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و اصلاح شد.

دانشگاه آزاد نمی‌تواند تافته جدا باشد

مدیرکل آموزش عالی دانشگاه‌های غیردولتی وزارت علوم افزود: در بند اول اساسنامه دانشگاه آزاد آمده است، این دانشگاه یک موسسه آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی محسوب می‌شود و بنابراین زیرنظام وزارت علوم است، باید از تمام ضوابط حاکم پیروی کند و نمی‌تواند تافته جدا بافته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی، تحت نظارت وزارت علوم هستند، همگی دارای هیات امنا هستند، نماینده وزیر علوم در تمام این هیات ها حضور دارد و دانشگاه مادر بر این مؤسسات و دانشگاه‌ها نظارت دارد.

دانشگاه آزاد از سیستم متمرکز سنجش پیروی نمی‌کند

ابری نیا تصریح کرد: ما مجوز مؤسسات غیردولتی را در شورای گسترش صادر می‌کنیم و حتی یک دانشجو خارج از سیستم سازمان سنجش پذیرش نمی‌شود در حالی که دانشگاه آزاد اسلامی از این مساله تبعیت نکرده و پذیرش دانشجو را به صورت اختیاری انجام می‌دهد و از سیستم متمرکز سنجش پیروی نمی‌کند.

سهامی در مؤسسات غیرانتفاعی ندارم

وی ادامه داد: من شخصاً در هیچ موسسه غیرانتفاعی سهام ندارم، برخی همکاران ما سهام دارند و اتفاقاً برخی از همکاران ما که دارای سهام هستند در سطح بندی مؤسسات، رتبه موسسه آنها در سطح ۴ قرار دارد. اگر قرار بود امتیاز ویژه‌ای برای آنها قائل باشیم، می‌توانستیم آنها را در سطوح بالاتر قرار دهیم. حتی سازمان بازرسی می‌تواند از این مؤسسات بازدید کند که به این مؤسسات مجوز خاصی نداده‌ایم.

عدم رعایت ظرفیت رشته توسط دانشگاه آزاد

مدیرکل آموزش عالی دانشگاه‌های غیردولتی وزارت علوم ادامه داد: وزارت علوم در شهریور ماه امسال با یک بار پذیرش ۴ هزار ۶۰۰ کد رشته موافقت کرد تا به دانشگاه آزاد فرصت دهد تا این کد رشته‌ها را اصلاح کند، همین تعداد نیز پر از مشکل است، هیات علمی استانداردی ندارد، دانشگاه آزاد حتی ظرفیت رشته را نیز رعایت نمی‌کند.

وجود گزارش‌هایی مبنی بر پذیرش ۱۵۰ تا ۲۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد

وی افزود: دانشگاه‌های غیردولتی که تحت نظر وزارت علوم هستند، نمی‌توانند بیشتر از ۲۰ دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش کنند، اما از واحدهای دانشگاه آزاد گزارش‌های متعددی وجود دارد که در واحدهایی ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در کارشناسی ارشد پذیرفته است.

عدم شفاف سازی در تعداد پذیرش دانشجو دکتری

ابری نیا یادآور شد: ما به دنبال این هستیم دانشگاه آزاد که سهم موثری از آموزش عالی را برعهده دارد، ارتقاء کیفیت یابد و روندی را که طی می‌کند، روند خوبی باشد. با وجود اینکه دانشگاه آزادی‌ها از شفاف سازی صحبت می‌کنند، هنوز کسی نمی‌داند چند دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد پذیرش شده است.

سردرگمی دانشجویان دانش گاه آزاد در مجوز دار بودن یا بدون مجوز بودن برخی رشته‌ها

الزام دانشگاه آزاد به اصلاح ساختار کد رشته‌های یک بار پذیرش

ابری نیا افزود: اگر در همین ۴۶۰۰ کد رشته محل که یک بار مجوز پذیرش داده شده است نیز ساختار خود را اصلاح نکنند، نمی‌توانند دانشجو پذیرش کنند. با توجه به این مساله، حتی گزارش‌هایی وجود دارد که این دانشگاه در کد رشته‌هایی که بدون مجوز هستند در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو پذیرش کرده و اجرا می‌کند.

پذیرش دانشجو فقط برای افزایش درآمد فاجعه است

مدیرکل آموزش عالی دانشگاه‌های غیردولتی وزارت علوم ادامه داد: این یک فاجعه است که دانشگاه آزاد با پذیرش دانشجو تنها درآمد خود را بالا برده و امورات خود را بگذراند، این راه صحیحی نیست، بلکه باید با وزارت علوم تعامل کند. وزارت علوم به دنبال رشد و توسعه دانشگاه آزاد است.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم این دانشگاه سقوط کند اما ادعای ما این است اگر این روند را پیش گیرد، کیفیت نازلی را ارائه خواهد کرد، این مساله منجر به سقوط آموزش عالی می‌شود و این درست نیست و باید جلوی آن گرفته شود.

تعیین تکلیف کد رشته‌های یک بار پذیرش

ابری نیا خطاب به داوطلبان دانشگاه آزاد تاکید کرد: تنها کد رشته‌هایی که در سایت وزارت علوم اعلام شده دارای مجوز هستند. دانشجویان به سایت وزارت علوم مراجعه کرده و کد رشته‌های دارای مجوز را انتخاب کنند در صورتی که در غیر از این کد رشته‌ها تحصیل کنند مدارک آن‌ها تأیید نمی‌شود.

وی درباره تکلیف کد رشته‌هایی که مجوز یک بار پذیرش دارند نیز گفت: درصورتی که این کد رشته‌ها سال آینده اصلاح نشود، آن‌ها نیز از لیست وزارت علوم خارج می‌شوند.

به گزارش بولتن نیوز بعد از واکنشهای فوق از سوی وزارت علوم دانشگاه آزاد در پاسخ به سؤالات دانشجویان برآمد و در این رابطه

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری ۱۸ آبان در مورد طرح آمایش آموزش عالی تصریح کرد: این طرح اردیبهشت ۹۴ کلید خورد و در ۱۸ اسفندماه ۹۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در بهار سال ۹۵ توسط رئیس جمهوری به وزارت علوم ابلاغ شد.

وی ادامه داد: آنچه ابلاغ شد در ۸ بند اجرایی است که کلیدواژه‌های این ۸ بند شامل تقسیم آموزش عالی به ۱۰ منطقه کلان در کشور، مدیریت منطقه‌ای، ساماندهی مراکز آموزش عالی، کیفیت و طرح رتبه بندی و اعتبارسنجی، مأموریت گرایی مؤسسات آموزش عالی، لزوم تدوین طرح جامع نظام سنجش پذیرش آموزش عالی، ضرورت ایجاد نظام جامع فنی و حرفه‌ای و مهارتی، اشتغال پذیری و رابطه هدفمند میان تحصیل و بازار کار است.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: برای اجرایی کردن این بندها دو کار مهم انجام شد که یکی از این کارها در سطح وزارت علوم بود که یک ستاد آمایش آموزش عالی تشکیل شد و اقدام دیگر در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی بود که دو پژوهش کلان در سطح ملی مطرح شد. یکی به بحث آمایش آموزش عالی مربوط می‌شود که عنوان اش نحوه پیاده سازی و تحقق آمایش آموزش عالی است.

وی تصریح کرد: برای این کار، یک کارگروه تشکیل شده است که اجرایی کردن بندهای آمایش را پیگیری می‌کند.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: آمایش آموزش عالی علیرغم اهمیتی که دارد هنوز جای خود را به لحاظ محتوا در محافل ذیربط و تصمیمگیری باز نکرده است و ایجاب می‌کند در رابطه با اهمیت این طرح و اثرگذاری آن در اعتلای آموزش عالی در مورد آن صحبت شود.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در قالب این طرح یکی از رویکردهای ما توجه ویژه به مناطق محروم و مباحث قومیتی و فرهنگی عناصر مرزی است و یکی از گام‌هایی که در این رابطه برای یکپارچه سازی نظام آموزش عالی برداشته شده است، راه اندازی سامانه آموزش عالی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲ هزار و ۸۵۰ مرکز دانشگاهی داریم که هدایت این مراکز در سامانه مذکور انجام خواهد شد. در حال حاضر ده‌ها هزار اطلاعات بر روی این سامانه قرار گرفته است و ۱۸ هزار رمز عبور در اختیار دانشگاه‌های کل کشور قرار خواهد گرفت که با این پسورد، اطلاعات خود را تکمیل و بازبینی می‌کنند و در آینده نزدیک ارتباط دانشگاه‌ها با وزارت علوم از طریق این سامانه خواهد بود.

شریعتی نیاسر در ادامه به یکی دیگر از بندهای طرح آمایش آموزش عالی مبنی بر یکپارچه سازی در آموزش عالی اشاره کرد و بیان داشت: در یکپارچه سازی نظام سنجش و پذیرش در سال ۹۵، ۲۶۰ هزار دانشجوی کاردانی، ۱۵۰ هزار دانشجوی کارشناسی، بالغ بر ۱۸۰ هزار نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و نزدیک به ۱۰ هزار نفر دانشجوی دکتری پذیرش شدند.

وی افزود: به لحاظ رشد پذیرش نسبت به سال ۹۴ ما در همه موارد رشد منفی داشتیم. در دوره‌های کاردانی و کارشناسی ۷ درصد رشد منفی، در مقطع کارشناسی ارشد دو درصد و در مقطع دکتری ۸٫۷ درصد رشد منفی داشتیم که کاهش جمعیت پذیرش دانشجو را نسبت به سال ۹۴ نشان می‌داد.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در حال حاضر مصوبه‌ای از مجلس به وزارت علوم ارائه شده که تمام زیرنظام های آموزش عالی زیر چتر یک نظام واحد دانشجو پذیرش کنند. تاکنون این گونه نبوده است و دانشگاه آزاد و برخی از زیرنظام های آموزش عالی، دانشجو می‌پذیرفتند که در حال حاضر مقدمات اجرای مصوبه مجلس فراهم شده و کمیته‌های آن نیز تشکیل شده است که بعد از اینکه آیین نامه اجرایی این مصوبه به تصویب هیات دولت برسد این آیین نامه اجرایی می‌شود.

سردرگمی دانشجویان دانش گاه آزاد در مجوز دار بودن یا بدون مجوز بودن برخی رشته‌ها

شریعتی نیاسر همچنین به نظام پذیرش دانشجویان شهریه پرداز اشاره کرد و گفت: طرحی در حال تدوین است که به واسطه آن دانشجویان شهریه پرداز را یکپارچه می‌کند.

وی به تقسیم مناطق کشور به ۱۰ منطقه اشاره کرد و افزود: تقسیم مناطق کشور به ۱۰ منطقه به دانشگاه‌های کل کشور ابلاغ شده و هر منطقه مشتمل بر تعدادی استان است که دانشگاه‌های آن مشخص است.

شریعتی نیاسری همچنین به آموزش‌های مهارتی اشاره کرد و گفت: طرح یکپارچه سازی آموزش مهارتی در دست بررسی است و امیدواریم این طرح را به سطح مطلوب تصمیم گیری برسانیم تا مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی بتوانند هر دو در جهت اعتلای آموزش‌های مهارتی در جامعه فعالیت کنند.

وی به ارتقا کیفی در آموزش عالی اشاره کرد و افزود: یکی از این راهکارها تدوین آئین نامه تخصیص وام به تمام دانشجویان دکتری است. همچنین یکی دیگر از راهکارهایی که برای ارتقا کیفی آموزش عالی در نظر گرفته شده است کنترل برخی شاخص‌ها مانند نسبت استاد و دانشجو در اعطای مجوزها است.

شریعتی نیاسر ادامه داد: کنترل ظرفیت پذیرش دانشجو و صدور مجوزها متناسب با بازار کار از دیگر راهکارهای ارتباط کیفی در آموزش عالی است که در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: از صدور مجوزهای جدید اجتناب می‌شود و هیچ مرکز آموزش عالی جدیدی تأسیس نشده مگر اینکه در سطح بالاتر بوده و ارکان نظام بر ضرورت ایجاد آن تاکید کرده است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: امروزه هیات های ناظر بر حسب مورد به صورت محسوس و نامحسوس به دانشگاه‌ها مراجعه می‌کنند و عملکرد دانشگاهی را منعکس می‌کنند و این مسئله در تصمیم گیری‌ها مد نظر قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به رتبه بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات غیردولتی اشاره کرد و گفت: ظرفیت ۳۰ موسسه صفر شده و حدود ۱۰ موسسه غیرانتفاعی منحل شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: مراکز آموزش عالی دولتی نیز در فاز اول سطح بندی شده‌اند که این سطح بندی فاز نهایی نبوده بلکه در آینده نزدیک به صورت نهایی سطح بندی خواهند شد. مسئولیت‌ها و تشویق‌ها بر اساس این سطح بندی نهایی انجام خواهد شد. سطح بندی دانشگاه آزاد نیز در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه به فعالیت بین المللی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها دو دانشگاه ما در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند و برنامه ما این است تا افق چشم انداز حداقل ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه ما در سطح ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در حال حاضر دانشجویان خارجی ما نیم درصد جمعیت کل دانشجوی کشور را تشکیل می‌دهند که برنامه ما این است که تعداد آنها را به ۴ درصد برسانیم.

شریعتی نیاسر یادآور شد: از سال گذشته تاکنون ۳۵۰ استاد ایرانی که در خارج بودند به داخل کشور آمده و با دانشگاه‌ها و اساتید همپای خود فعالیت علمی داشته‌اند. همچنین ۱۵ تا ۱۷ مورد پروژه‌های تحقیقاتی مشترک میان دانشگاه‌های داخل و خارج منعقد شده است و همچنین ۵۲ کرسی زبان فارسی در بیش از ۳۲ کشور جهان شکل گرفته که ۳ هزار و ۶۰۰ دانشجوی خارجی در این کرسی‌ها مشغول تحصیل هستند.

وی گفت: صادرات علم و دانش نشان از اقتدار یک کشور دارد و تلاش ما این است فعالیت بین المللی دانشگاه‌ها را گسترش بدهیم به عنوان مثال دانشگاه فردوسی مشهد سال گذشته چندین میلیارد درآمد از محل دانشجوی خارجی داشته است و همچنین ۱۸ ماه گذشته بالغ بر ۷٫۵ میلیون یورو درآمد از طریق پذیرش دانشجوی خارجی داشته‌ایم و در حال حاضر ۲ هزار و ۱۰۰ دانشجو در واحدهای خارج از کشور دانشگاه آزاد و پیام نور تحصیل می‌کنند که هیچ هزینه‌ای برای ما ندارند.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در سال جاری ۱۴۰ پروژه مشترک بین دانشگاه‌های داخل و خارج منعقد شده است. و طی سه سال اخیر ۲۵ میلیون دلار صادرات علمی داشته‌ایم.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه در طی سالهای ۹۳ تا ۹۵، شش مورد مجوز برگزاری دوره مشترک با دانشگاه‌های خارجی ارائه شده است، افزود: مأموریت گرایی یکی دیگر از بندهای طرح آمایش آموزش عالی است و دانشگاه‌ها باید در زمینه مأموریت خود فعالیت کنند.

وی افزود: مأموریت گرایی به این معنی که دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی فقط در خدمت دستگاه اجرایی خود باشند. دانشگاه‌های تک جنسیتی نیز فقط باید به مأموریت خود بپردازند. در حال حاضر ۲۰ دانشگاه تک جنسیتی داریم که باید روی مأموریت خود بمانند. دانشگاه‌های تحصیلات تکمیلی نیز باید در زمینه مأموریت خود فعالیت کنند.

شریعتی نیاسر افزود: طرحی را در برنامه ششم توسعه ارائه کردیم که به موجب آن دانشگاه‌های فراملی، ملی، منطقه‌ای و محلی هستند که در مأموریت فراملی بسترهای مناسب‌تری برای فعالیت وجود دارد و در مأموریت‌های دانشگاه‌های محلی باید در همان زمینه پذیرش و محدوده محلی فعالیت داشته باشند.

وی به جذب هیات علمی اشاره کرد و اظهار داشت: جذب هیات علمی خوب بوده است اما نسبت استاد به دانشجو هنوز متناسب با جمعیت دانشجویی نیست و ما باید یا جمعیت دانشجو را کاهش بدهیم و یا آمار جذب را افزایش بدهیم.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین گفت: مسائل مربوط به جایابی بورسیه‌ها نیز در کمیته‌ای بررسی می‌شود تعدادی نیز وارد دانشگاه‌ها شده‌اند و ما در حال کمک به این دانشجویان هستیم.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: مصوبه دیگری که هنوز ابلاغ نشده و در روزهای آینده ابلاغ خواهد شد این است که به دانشگاه‌ها اجازه می‌دهد که دروس اختیاری را در محدوده سنوات مجاز دانشجو به صورت رایگان ارئه کنند بدون اینکه در معدل آنها تاثیری داشته باشد.

وی اظهار داشت: درس‌های مهارت زندگی، دفاع مقدس و محیط زیست از جمله دروس اختیاری و دارایی اولویت وزارت علوم است که می‌تواند به صورت رایگان ارائه شود.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: درس دکتری خانواده در سلامت جنسی اخیراً در شورای برنامه ریزی وزارت علوم به تصویب رسید.

شریعتی نیاسر در خصوص رشته‌های مجوز دار و غیر مجوز دار دانشگاه آزاد گفت: این مسائل که در حاشیه موضوع رشته‌های مجوزدار و غیرمجوز دار دانشگاه آزاد ایجاد شده یک شوخی سیاسی و بازی تبلیغاتی است ما کاری به این مسائل نداریم. دانشگاه آزاد خود نیز می‌داند تنها راه، اخذ مجوز از شورای گسترش است و صرفاً رشته محل‌هایی که از شورای گسترش مجوز گرفته باشند و فهرست آن‌ها بر روی سایت وزارت علوم باشد مورد تأیید است.

وی در خاتمه در مورد مأموریت‌های دانشگاه پیام نور نیز بیان داشت: این دانشگاه بیشتر باید در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد فعالیت کند.

به گزارش بولتن نیوز، اظهارات فوق در حالی است که معاون آموزشی وزیر علوم روز گذشته گفت: در رابطه با ارائه مدرک به دانشجویان رشته‌های غیرمجاز سال‌های گذشته دانشگاه آزاد سعی می‌کنیم راهکارهایی بیابیم که به دانشجویان خدشه وارد نشود.

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در حاشیه کنفرانس توسعه همکاری‌های آتی علمی ایران و اتریش در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: متاسفانه با فقدان شخصیت ارزشمند بنیان‌گذار دانشگاه آزاد مواجه شدیم.

وی در رابطه با صدور مجوز برای رشته‌های دانشگاه آزاد عنوان کرد: مجوزهایی را صادر کردیم و امیدواریم ادامه مسیر را هم با مذاکرات پیش ببریم.

شریعتی نیاسر در پاسخ به این سؤال که آیا مدارک فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیرمجاز سال‌های گذشته دانشگاه آزاد تأیید می‌شود یا خیر؟ گفت: سعی می‌کنیم به دانشجویان کمک کنیم تا کمترین خدشه به وضعیت تحصیلی دانشجویان و جوانان کشور وارد شود ولی باید ببینیم تخلف د چه سطحی و راهکار آن را بیابیم.

شریعتی نیاسر گفت: خانواده آموزش عالی همه با هم همراه هستند تا کاروان آموزش عالی به خوبی پیش برود.

* وزیر علوم سند ۲۰۳۰ را امضا نکرده بود

معاون آموزشی وزیر علوم در رابطه با اعتراض برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به سند علمی آموزشی ۲۰۳۰ گفت: آنچه از سند ۲۰۳۰ پوشش خبری داشت صرفاً رونمایی از نسخه اولیه سند بود تا بتوانیم در عرصه جهانی حرف‌هایی را برای گفتن داشته باشیم و در حال حاضر شروع خوبی به محافل مختلف از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع بروز کرده و برای تکمیل سند گام بردارند.

وی با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ فقط یک گام اولیه بوده و نمی‌توان به آن نقد جدی وارد کرد، اظهار داشت: در حال حاضر فقط باید برای تکمیل و اصلاح متن سند کمک کنیم و تمام محافل ذیربط می‌توانند این پیش‌نویس را بررسی کرده و برای تکمیل آن کمک کنند تا با محوریت دفتر یونسکو این متن کامل شود.

* بازنگری برنامه‌های درسی با بیش از ۵ سال عمر

شریعتی نیاسر گفت: بیش از ۲۰۰ برنامه درسی در رشته‌مقطع‌های مختلف داریم که ۶۰۰ برنامه تا سال ۹۴ بازنگری شده و بیشتر این برنامه‌ها بیش از ۱۰ سال عمر داشتند که در سال ۹۵ تصمیم گرفتیم برنامه‌های درسی با بیش از ۵ سال عمر را هم بازنگری کنیم.

وی افزود: ۷۰ کارگروه مختلف در تمام حوزه‌ها تشکیل شده تا بازنگری برنامه‌ها را انجام دهند و هر ۵ سال یکبار باید برنامه‌های آموزشی مصوب شود.

وی اضافه کرد: ما از هر برنامه درسی که در آن نوآوری و بازار باشد استقبال می‌کنیم.

* حذف پایان‌نامه‌ها باید براساس استاندارد صورت گیرد

معاون وزیر علوم در رابطه با حذف پایان‌نامه‌ها از مقاطع تحصیلی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد بالادستی و تصمیمات شورا برای دستگاه‌ها نافذ است ولی اینکه پایان‌نامه‌ها حذف شود یک بحث نظری بود که مطرح شد و شورا معمولاً به جزئیات آیین‌نامه‌ها ورود نمی‌کند اما اگر نظری از سوی شورا مطرح شود نافذ است.

وی ادامه داد: اگر تخلفاتی در جام صورت می‌گیرد نباید عاملی باشد تا ما روند معقول و طبیعی برنامه آموزشی را تغییر دهیم، باید بخش‌های نظارتی ما تقویت شود.

وی در رابطه با حذف پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد عنوان کرد: اینکه پایان‌نامه‌ها از کارشناسی ارشد حذف شود یک بحث قابل تأمل است ولی باید زمینه‌هایی فراهم شود تا شرایط دوره‌های آموزشی بدون پایان‌نامه فراهم باشد ولی باید برای برنامه‌ها نظارت داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی رشته‌های مجازی کارشناسی ارشد پایان‌نامه ندارد ولی باید استانداردهای خودمان را داشته باشیم.

شریعتی‌نیاسر در رابطه با تعاملات بین‌المللی وزارت علوم و دانشگاه‌ها گفت: ما از هر گونه تعامل فراملی مشروط به آرمان‌ها و حیثیت نظام استقبال می‌کنیم، برخی کشورهای استراتژیک هستند که با آنها مشکل سیاسی جدی نداریم و از سطح علمی بالایی هم برخوردارند. مانند آلمان، اتریش، ژاپن، کره، چین و ایتالیا که با اینها ارتباط برقرار می‌کنیم.

به گزارش بولتن نیوز، با توجه به گفته‌های فوق که از سوی مسئولین مختلف بیان شده است اما دانشجویان دانشگاه‌های آزاد همچنان در سردرگمی به سر می‌برند و تکلیف خود را نمی‌دانند.

منبع