راهنمای تحصیل مجانی در دانشگاه های نروژ ۲۰۱۷

راهنمای تحصیل مجانی در دانشگاه های نروژ ۲۰۱۷

سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شده است و شمار زیادی از مخاطبان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور، در حال اماده کردن مدارک خود جهت اپلای در مقصدهای تحصیلی مورد نظر هستند تا پاییز ۲۰۱۷ را در یکی از کشورهای منطقه یا جهان، مشغول به تحصیل شوند.

همانطور که قبلاً در دانشگاه گردی روزیاتو گفتیم، علاقمندانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند، می بایست مدرک زبان آیلتس یا تافل داشته و رزومه و بیانیه هدف خوبی را نیز ضمیمه مدارک تحصیلی کنند. ترجمه رسمی صحیح مدارک و هم چنین آگاهی از ظرفیت های تحصیلی و بورسیه متنوعی که در دنیا وجود دارد، از جمله مراحل مهم در فرآیند اپلای در دانشگاه های آن سوی مرز است.

قاره سبز، بیش از نیم قرن است که یکی از مقصدهای تحصیلی مورد علاقه دانشجویان ایرانی در جهان را تشکیل داده و تنوع فرهنگ و زبان و کشورهای این قاره سبب شده تا مشتاقان تحصیل در رشته های هنری و پزشکی و مهندسی، صدها دانشگاه این قاره را در اولویت های خود قرار دهند.

برخی از مقصدهای تحصیلی ایرانیان در اروپا مانند سوئد و فنلاند، در سال های اخیر با لغو سیستم شهریه رایگان (tuition free) مواجه شده و اکنون برای تحصیل در این پاتوق های ماندگار و جذاب سال های قبلی، می بایست پول های هنگفتی پرداخت کرد که شاید در توان خیلی از مشتاقان تحصیل در شمال این قاره به خصوص در اسکاندیناوی نباشد.

n14

تحصیل در دانشگاه های اسکاندیناوی، به دلیل سیستم نوآورانه و قوی و حرفه ای آن ها، یکی از اولویت های تحصیلی در جهان بوده و متقاضیان ایرانی نیز از آن مستثنی نیستند. اکنون شماری از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در اسکاندیناوی بوده و به نظر می رسد که با وجود پولی شدن دانشگاه ها، باز هم بورسیه های سوئدی و فنلاندی به کمک ایرانیان جهت تحصیل رایگان در این کشورها باشد.

علی رغم پولی شدن تحصیل در بسیاری از کشورهای اروپایی، اما همچنان، کشور پادشاهی و نفت خیز نروژ در شمال اروپا، یکی از مقصدهای تحصیلی کاملا رایگان برای دانشجویان خارجی است.

n15

در گفتار امروز، شما را با فرصت های تحصیلی رایگان و شیوه اپلای آشنا می کنیم تا در صورتی که خواستار تحصیل رایگان در این کشور هستید، بر اساس deadline های معرفی شده، نسبت به ارسال پرونده دانشجویی (application) اقدام کنید.

با ما درگزارش امروز همراه باشید.

چرا نروژ مقصد تحصیلی خوبی است؟

n13

برای علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور شاید این پرسش مطرح باشد که چرا بین این همه کشور، نروژ برای تحصیل پیشنهاد شده است. خوب باید به این موضوع اشاره کنیم که با توجه به سیستم تحصیل رایگان در این کشور، هزینه ای بابت شهریه از دانشجویان بین المللی گرفته نمی شود.

در حالی که برای تحصیل در سوئد و فنلاند و دانمارک و انگلیسی و هلند، برای یکسال تحصیلی در حدود ۵۰ میلیون تومان  می بایست برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پرداخت کرد. آن هم با قیمت های امروزی ارز که یوروی کم تر از ۴ هزار تومان را تقریبا غیر ممکن کرده است.

از طرفی، دانشگاه های نروژ در فهرست برترین دانشگاه های قاره سبز بوده و یکی از مقصدهای تحصیلی پر مخاطب بین المللی در اروپا به شمار می رود. هزاران دانشجوی بین المللی دردانشگاه های این کشور به خصوص در رشته های نفت و گاز و مهندسی مشغول به تحصیل هستند که نشان گر اهمیت محافل آکادمیک نروژ برای تحصیل متقاضیان علم اندوزی است.

مساله بعدی که درباره تحصیل در نروژ باید به آن اشاره کنیم، مقوله قرار گیری در منطقه شنگن است. یعنی شما با در اختیار داشتن روادید دانشجویی نروژ، امکان سفر به ۲۵ کشور اروپایی را به راحتی خواهید داشت و حتی می توانید بدون هیچ مشکلی به مدت ۹۰ روز در هر یک، اقامت کنید.

تردد راحت و آسان در مرزهای شنگن سبب می شود تا شما با فرصت های کاراموزی، تحصیل و تحقیقاتی گسترده در این قاره دسترسی داشته و با مراکز علمی و صنعتی و خدماتی آن برای کارهای تحقیقاتی و عملی، تعامل کنید.

از طرفی، کلیه دانشگاه های نروژ در قالب بورسیه های هیجانی و پر مخاطبی مانند: اراسموس موندس و همچنین با اتکار به سیستم تبادل دانشجو (exchange student)، فرصت های بورسیه و تحصیل در مقصدهای تحصیلی مختلف جهان را فراهم می کنند که معمولا دردانشگاه های آسیایی و آمریکایی و آفریقایی مرسوم نیست.

یعنی اگر شما در دانشگاه اسلو مشغول به تحصیل شوید، ۱ ترم تحصیلی به شما اجازه داده می شود که در یکی از دانشگاه های طرف قرارداد دانشگاه اسلو تحصیل کنید و کورس های گذرانده شده در دانشگاه دوم، به عنوان کورس های پاس شده مورد قبول واقع می شود.

n11

تنها مقصد تحصیل رایگان در اروپا، نروژ است

همچنین باید اضافه کرد که گر چه نروژ، مقصد هیجانی خوب و با کیفیتی برای تحصیل به خصوص هموطنان است، اما مقصد تحصیلی گران محسوب می شود. از این نظر که هزینه های زندگی و اقامت در این کشور بالاست. اما برای خیلی ها، تحصیل رایگان اولویت مهم تری از هزینه های زندگی دارد که البته قابل مدیریت است.

در نروژ، بر خلاف اسپانیا و پرتغال و ایتالیا، اکثر مردم و دانشگاهها و مراکز دولتی و خدماتی و فروشگاهی، به زبان انگلیسی آشنایی دارند و این فرصت خوبی برای تقویت زبان انگلیسی شما در مکانی است که زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم پذیرفته شده است.

نزدیکی نروژ به سوئد، پاتوق اصلی ایرانیان در اسکاندیناوی سبب می شود تا شما به عنوان دانشجو، بتوانید در طول هفته یا در تابستان ها، از فرصت کار در این کشور که با کمبود نیروکای حرفه ای (skilled worker) روبروست، استفاده کنید.

n12

شهر اسلو، یکی از مقصدهای تحصیلی رایگان اما با هزینه های زندگی گران در اروپا

البته یادگیری زبان نروژی سبب می شود تا شما زبان سوئدی را هم به سرعت فرا بگیرید. چرا که اشتراکات زبان نروژی با  زبان سوئدی بسیار زیاد است و بر خلاف تصور عموم، یادگیری این دو زبان اصلا سخت نیست چرا که ریشه های بسیاری از کلماتش، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی است.

تحصیل رایگان در دانشگاه های نروژ در سال ۲۰۱۷

n2

برای تحصیل رایگان در دانشگاه های نروژ، نیاز است که مدارک تحصیلی خود را مستقیم به دانشگاه مقصد ارسال کنید. هر ساله برای دریافت پذیرش در ترم پاییز دانشگاه های این کشور، متقاضیان می بایست مدارک خود را در فاصله اول دسامبر تا ۱۵ مارچ سال آینده ارسال کنند. در واقع deadline اکثر دانشگاه های نروژ، اواخر اسفند بوده و شما باید مدارک تحصیلی را تا آخر اسفند به دست واحد پذیرش دانشگاه مقصد برسانید.

هیچ هزینه ای بابت ثبت نام و ارسال مدارک (application fee) از شما دریافت نمی شود و در واقع، از بابت پرداخت هزینه هایی که دانشگاه های سوئد (۹۰۰ کرون معادل ۳۵۰ هزار تومان) دریافت میکنند، معاف هستید.

در نروژ، اکثر دانشگاه ها، مورد تایید وزارت علوم ایران است و کیفیت تحصیل و آموزش آن، توسط اداره کل دانش اموختگان وزارت علوم ارزشیابی شده است.

بنابراین برای پذیرش در دانشگاه های نروژ، نیاز نیست که پول خاصی پرداخت کنید یا از طریق موسسه خاصی درخواست تحصیل در دانشگاه های این کشور ارائه شود. کافی است به سایت هر دانشگاه مراجعه و پس از بررسی فرصت های تحصیلی، برای تحصیل در این کشور، مدارک خود را در زمان مربوطه ارسال کنید.

سایت تحصیل در نروژ، از سال ۲۰۰۶ میلادی به عنوان مرجع رسمی و کاملی برای تحصیل متقاضیان خارجی در دانشگاه های این کشور مطرح است که هر سال مورد استفاده دانشجویان ایرانی نیز قرار می گیرد.

اگر اینستاگرد هستید و دوست دارید تا صفحات مفید مربوط به زندگی تحصیلی در خارج را دنبال کنید، پیشنهاد میکنیم که صفحه رسمی اینستاگرام مرکز آموزش عالی نروژ را نیز فالو کنید.

توجه داشته باشید که در صورت دریافت رواید این کشور، پس از ورود به نروژ می بایست شماره ملی ۱۱ رقمی کهLikningskontor نامیده می شود را دریافت کنید و با مراجعه به اداره مالیات در دسترس خواهد بود.

n3

تصویر درگاه دریافت شماره ملی ۱۱ رقمی مخصوص دانشجویان خارجی در نروژ

با در اختیار داشتن این شماره، می توانید در همه شهرهای نروژ، حساب بانکی باز کنید، وام بانکی از صندوق وام آموزشی دولتی این کشور دریافت کنید و حتی برای عضویت در موسسات و انجمن ها و حتی اپلای برای کار و فرصت های کاراموزی، از آن بهره ببرید.

در واقع با داشتن این شماره که به صورت دائمی در اختیار شما قرار می گیرد، همچون شهروند نروژی، از بسیاری از خدمات بهره مند خواهید شد. اگر پس از دانش اموختگی، قصد کار یا اقامت داشتید، این کد به شما برای استفاده از تسهیلات مختلف یاری می کند.

پیدا کردن محل اقامت و اجاره و عقد قرارداد و مسائیلی از این دست نیز با در اختیار داشتن این کد شناساسی ۱۱ رقمی امکان پذیر است. این کد در کشور سوئد به صورت ۱۰ رقمی صادر می شود و Persson Nummer نام دارد.

تحصیل رایگان در دانشگاه اسلو نروژ

n1

بیش از ۶۱ میلیون نتیجه جستجو درباره دانشگاه اسلو نروژ نشان می دهد که این دانشگاه از اعتبار بالایی برخوردار بود و مخاطبان بسیاری دارد. سایت این دانشگاه را در این نشانی دنبال کنید که به زبان انگلیسی همه اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می دهد.

فهرست رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه در این آدرس در دسترس  شما است که ۵۳ رشته از فیزیک و شیمی و محیط زیست تا زبان شناسی و کارآفرینی را شامل می شود. با توجه به اینکه دانشجویان ایرانی زیادی برای این دانشگاه هر ساله اپلای می کنند، بخشی برای مدارک مورد نیاز دانشجویان ایرانی اختصاص داده شده است که در این بخش در دسترس است.

نیازمندی های پذیرش دانشگاه در این قسمت ارائه شده است. توجه داشته باشید که دانشگاه اسلو، از قدیمی های اروپا، تاریخ deadlinee ان متفاوت است و مدارک را باید از اکتبر تا دسامبر به این دانشگاه ارسال کنید.

تحصیل مجانی در دانشگاه استاوانگر در سال ۲۰۱۷

n4

اگر علاقمند به تحصیل در یکی از مقصدهای تحصیلی معروف و معتبر نروژ هستید، دانشگاه صنعتی استاوانگر را از دست ندهید. تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی کاملا رایگان است و مدارک را می توانید تا آخر اسفند سال جاری به این دانشگاه ارسال کنید. اینستاگرام دانشگاه نیز برای فالور کردن و کسب اطلاعات تکمیلی توصیه می شود.

ده ها رشته در مقطع کارشناسی ارشد در اختیار شما است که فهرست آن را در زیر مشاهده می کنید.

نیازمندی های پذیرش برای دانشجویان خارجی بر اساس اطلاعات زیر است. توجه کنید که دانشجویانی که از ایران اپلای می کند، لازم است این مدارک را نیز ضمیمه پرونده دانشجویی خود کنند.

همانطور که در اطلاعات زیر  مشاهده می کنید،  می بایست کل پرونده تحصیلی شما، کاور شیت داشته باشد که صفحه ای است که اطلاعات کلی شما در ان درج می شود. رزومه، ریز نمرات دانشگاه نیز باید ضمیمه شود.

  1. Signed cover sheet
  2. CV/Resumé
  3. Transcript of records 
  • From all higher/university education
  • If possible, should be issued directly by your university and provided in a sealed envelope. If not, it has to be a certified copy. Other copies are not accepted
  • If the document is not in Norwegian, Danish, Swedish or English, it must be officially translated. A copy in the original language must also be providedBachelor’s diploma(s)/University diploma(s) From all higher/university education
    • If possible, should be issued directly by your university and provided in a sealed envelope. If not, it has to be a certified copy. Other copies are not accepted
    • If the document is not in Norwegian, Danish, Swedish or English, it must be officially translated. A copy in the original language must also be provided.
    • Additional documentation requirements for China, Iran, Nepal, Nigeria and Pakistan
    • NOTE:If you finish your Bachelor’s degree between 5 March and 1 June and are not able to submit your Final Diploma and Final transcripts within the deadline, 5 March, you are allowed to apply anyway. This requires that you and the International Office have agreed on this via email, and that you submit all the other required documentation, including a document showing the subjects you will take during the last semester, within the deadline, 5 March. Last day to submit the Final Diploma and Final transcripts is 1 June. This exemption is only applicable for the Final Diploma and Final transcripts.
  1. Documentation of fulfilling the English language requirement
    • TOEFL: Must be sent directly by the ETS Test Centre to the University of Stavanger, institution code 8467
    • IELTS: Can be sent as a copy
  2. Final diploma from higher secondary school

توجه داشته باشید که اگر درس شما در تابستان ۹۶ در مقطع کارشناسی به پایان می رسد، می توانید تا اسفند ۹۵، مدارکی که دارید را ارسال کنید و مدارک تکمیلی را پس از پایان تحصیل در ایران به دانشگاه ارسال کنید.

یکی از مدارکی که دانشگاه استاوانگر و اکثر دانشگاه های نروژ نیاز دارند، مدرک مالی دال بر قابلیت شما بر پوشش هزینه ها در این کشور است که برای ۱ سال، معادل ۱۰۳ هزار کرون نروژ یا حدود ۴۲ میلیون تومان خواهد بود.

نکته مهمی که نباید از آن غافل باشید آن است که مبلغ بالا، حتما باید قبل از دریافت نامه پذیرش نهایی، به حساب بانکی دانشگاه استاوانگر واریز شود تا پس از ورود شما به نروژ و افتتاح حساب  بانکی شخصی، این مبلغ به شما منتقل شود.

این فرآیند مالی برای اطمینان از این مساله است که شما پول کافی برای یک سال زندگی در این کشور را در اختیار دارید. برای دریافت فرصت های بورسیه که بالاترین میزان پرداخت کمک هزینه ماهانه به دانشجویان بین المللی است، به قسمت phd مراجعه کنید.

تحصیل مجانی در دانشگاه علم و صنعت نروژ در سال ۲۰۱۷

n9

دانشگاه علم و صنعت نروژ (NTNU) یکی از دانشگاه های مهم و معتبر نروژ در زمینه های فنی و مهندسی است که برخی از دانشجویان ایرانی برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به خصوص در رشته های مهندسی نفت و گاز و پتروشیمی، راهی این دانشگاه شد و تحصیل در آن را انتخاب می کنند.

این دانشگاه با موسسات بزرگ تحقیقاتی و صنعتی رشته های انرژی و نفت و گاز در تعامل بوده و به همین خاطر، فرصت های تحصیلی خوبی را برای دانشجویان این رشته ها به خصوص در زمینه های پر مخاطبی چون: مهندسی انرژی(Energy Engineering)  و مهندسی توسعه پایدار (sustainable development)  و محیط زیست (environmental technology)  و فراساحل (offshore engineering) فراهم می کند.

n10

توجه کنید که برای رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد، مهلت ارسال مدارک تا اول دسامبر است. اما برای رشته ای دکترا هر زمانی بر اساس نیازمندی دانشگاه می توان اپلای نمود.

فرصت های تحصیلی در مقطع دکترای سال ۲۰۱۷ این دانشگاه را در این نشانی دنبال کنید.

به توضیحات مهمی که در بخش admission ارائه شده است توجه کنید:

In addition to a master’s degree or equivalent and a strong academic record, financing is an absolute requirement for admission to a PhD programme. Funding can be both through NTNU and other sources. Available PhD positions at NTNU are continuously posted online.

اگر دنبال بورسیه برای تحصیل در این دانشگاه هستید، توصیه میکنم که بخش scholarship را بررسی کنید.

برای تحصیل در این دانشگاه، می بایست نیازمندی های زبان را رعایت کنید که عینا در زیر آمده است:

Exchange students from countries outside the EU are required to document their English proficiency:

  • TOEFL(Test of English as a Foreign Language) with a minimum score of 90 points on the internet based test
  • IELTS(International English Language Testing Service) with a minimum overall band score of 6.5

There are no formal language requirements for exchange students from EU countries at NTNU, but we do expect that our incoming Erasmus students have a good command of the English language that enables them to communicate well at an academic level. The level of English proficiency should be at least B2, preferably C1, using the Common European Framework of Reference for Languages scale.

البته دانشگاه استاوانگر نروژ برای تحصیل در مقطع ارشد، آیلتس ۶ آکادمیک را نیاز دارد که این دانشگاه، نیم نمره بیشتر میخواهد . برای نیم نمره بیشتر در آیلتس، باید حدود ۲ تا ۴ ماه بیشتر کار کنید. مخصوصا الان که دریافت نمره بالا در آزمون آیلتس کمی سخت شده است.

پیدا کردن محل اقامت در نروژ

n5

اگر بر اساس فرآیندهایی که در بالا عنوان شد، موفق به دریافت پذیرش و روادید نروژ از سفارت این کشور در تهران شدید، پیدا کردن محل اقامت دانشجویی ارزان،‌قدم بعدی است.

این سایت، گام اول برای پیدا کردن خانه در اسلو است.

سایت فیورد، از جمله دیگر درگاه های مطرح این کشور به شمار می رود که برای یافتن فرصت های اقامتی دانشجویی توصیه می شود.

n6

اگر مایل هستید در فرصت زندگی دانشجویی در نروژ، در میان خانواده های نروژ زندگی کنید و زبان و فرهنگ این کشور را بیشتر یاد بگیرید، به شما توصیه می کنیم که از این سایت استفاده کنید.

n7

البته سایت بوکینگ هم در این زمینه میتواند به یاری شما بیاید.

n8

توصیه های روزیاتویی برای تحصیل در نروژ

۱- تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی فقط به زبان نروژی امکان پذیر است.

۲- هر دانشگاهی برای خود، مهلت ارسال مدارک دارد. به آن توجه کنید.

۳- سفارت ایران در نروژ و سفارت نروژ در تهران بهترین منابع اطلاعاتی برای دانشجویان است.

۴- امکان کار دانشجویی برای دانشجویان در طول هفته وجود دارد.

۵- متوسط برای زندگی دانشجویی در این کشور، ماهانه به ۳ میلیون تومان نیاز خواهید داشت.

۶- دانشگاه های نروژ در میان دانشگاه های جهان در مقطع دکترا، بالاترین میزان حقوق ماهانه را به دانشجویان پرداخت می کنند.

۷- برای تعامل با اساتید دانشگاه های نروژ ، از دانشجویان ایرانی یا بین المللی شاغل به تحصیل در دانشگاه های این کشور استفاده کنید.

۸- برای تحصیل و کار در نروژ، الزامی به یادگیری زبان نروژی وجود ندار.

۹- نروژ، مقصد خوبی برای تحصیل در رشته های مهندسی به خصوص انرژی است. اما مقصد مطلوبی برای تحصیل در رشته های پزشکی نیست چرا که انتخاب های بهتری در اروپا پیش روی شما است.

۱۰- اسامی پذیرفته شدگان دانشگاه های نروژ، در اردیبهشت هر سال اعلام می شود.

۱۱- برای اخذ روادید دانشجویی از سفارت نروژ در تهران، کپی و اصل مدارک هویتی خود را در اختیار داشته باشید.

۱۲- در صورتی که در مقطعی به زبان انگلیسی تحصیل کردید، معمولا از شرط ارائه مدرک زبان انگلیسی معاف خواهید بود.

اگر برای تحصیل در دانشگاه های نروژ با پرسشی روبرو شدید، درخواست خود را ارسال تا پس از بررسی، راهنمایی اجمالی ارائه شود.
منبع:rooziato.com