گسترش زبان و فرهنگ فارسی از سیاست های جدی دولت است

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، محمد فرهادی روز سه شنبه در گردهمایی مدیران گروههای زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی دانشگاه ها و مراکز علمی خارج از کشور افزود: زبان موهبتی الهی و آیینه فرهنگ هر کشوری است. سرزمین وسیع ایران از گذشته های دور علیرغم مظاهر متنوع بومی، مذهبی و دینی و مجموعه ای فاخر از زبان ها و گویش ها ولهجه های مختلف، دارای هویت مستقل و منسجم بوده است.
وی گفت: در عصر بحران هویت، پرداختن به مقوله زبان به عنوان عامل همبستگی و وحدت ایرانیان و پیگیری زمینه های ترویج آن در سراسر جهان، از اهم وظایفی است که برعهده نهادهای متولی با هدف پاسداری از این سرمایه ارزشمند فرهنگی قرار گرفته است.
فرهادی افزود: بی تردید با درک ملاحظات ملی و فراملی باید در حفظ و حراست از زبان شیرین فارسی و تلاش برای گسترش آن در صحنه های بین المللی نهایت تلاش خود را مبذول داریم.
وزیر علوم با بیان اینکه موضوع گسترش زبان فارسی از سیاست های جدی دولت بوده است، ادامه داد: خوشبختانه روند تجهیز و نظارت بر کرسی های زبان آموزی و ایران شناسی در خارج از کشور رشد قابل ملاحظه ای یافته است.
فرهادی تصریح کرد: ایجاد برنامه ایران شناسی و نیز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در دهها دانشگاه دنیا و همچنین راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد و دکترا آموزش زبان فارسی را می توان پیشترفتی مهم در این زمینه تلقی کرد.
وزیر علوم ادامه داد: امروزه زبان فارسی در همه جای جهان ریشه دوانده و از شبه قاره هند تا حوزه آسیای مرکزی و قفقاز و در جهان عرب، ژاپن و حتی در کشورهای اروپایی آثار آن مشهود است.
وی گفت: در زمینه تدوین فرهنگ لغت آموزشی برای گویندگان دیگر زبان ها باید جدیت بیشتری به خرج داد، و دستور زبان علمی جامعی مبتنی بر نظریات نوین زبان شناختی را پایه ریزی کرد و با فراهم آوردن مواد آموزشی مخصوص غیر فارسی زبانان پاسخگوی اقبال علاقه مندان به یاد گیری این زبان شیرین بود.
وی افزود: خوشبختانه بسیاری استادان آموزش زبان فارسی و ایران شناسی صاحب تجارب عملی بوده و این گردهمایی فرصتی است تا از تلاش های پیگیر خادمان راستین این حوزه تقدیر به عمل آید.
همایش مدیران گروه زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی دانشگاه ها و مراکز علمی خارج از کشور در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
فراهنگ ** 1085 ** 9187 ** خبرنگار: حمیدر ضا بازگشا ** انتشاردهنده: امید
غیاثوند

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *