دبیر اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی گفت: حذف کلمه غیرانتفاعی با توجه به نامه وزیر علوم به رئیس جمهور در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی آهون منش صبح امروز در برنامه پانزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی گفت: دانشگاه های غیرانتفاعی دارای ۳۵۸ دانشگاه و موسسه هستند. این دانشگاه ها و مراکز باید از اتحادیه بیشتری برخوردار باشند. در برخی از هیات های موسس هماهنگی های لازم کم است که باید بهتر شود.

وی با اشاره به فقدان سرمایه گذاری لازم در مراکز غیرانتفاعی گفت: ابهام در اساسنامه غیرانتفاعی ها باعث شده که سرمایه گذاری لازم در آن صورت نگیرد.

آهون منش ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه ها و مراکز غیرانتفاعی با ۷۰۰ هزار صندلی خالی مواجه هستند، در یک دوره ای توسعه این موسسات غیرمتوازن بوده و باعث شده برخی از ظرفیت های این دانشگاه و موسسات خالی بماند. در سال ۸۳ تعداد مراکز و موسسات غیرانتفاعی ۷۱ موسسه و دانشگاه بود که در سال ۹۳ تعداد آن به ۳۵۸ موسسه و دانشگاه رسیده است.

دبیر اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی گفت: در طول برنامه پنجم قرار بود حدود ۵۰۰ دانشگاه علمی کاربردی ایجاد شود اما اکنون از یک هزار و ۱۰۰ مرکز و واحد بیشتر و از برنامه تخطی شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر یک نظام حکمرانی مقتدر، یکپارچه و کارآمد برای آموزش عالی وجود ندارد همه در مورد آن تصمیم می گیرند و این مساله باید ساماندهی شود و نظام تصمیم گیری آموزش عالی یکپارچه شود و یک نهاد حرفه ای و تخصصی مدارک کلیه فارغ التحصیلان را ارزیابی کند.

آهون منش ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار فارغ التحصیل داریم، این در حالی است که خروجی آن با بازار کار تطابقی ندارد. تا سال ۸۵ تا اندازه ای خروجی دانشگاه ها و بازار کار با هم مطابق بود اما از آن سال به بعد این کار رعایت نمی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه باید تمام دانشگاه های بی کیفیت بسته شود حتی اگر این دانشگاه ها غیرانتفاعی باشند، افزود: در حال حاضر ظرفیت پذیرش دانشجو در ۶۰ دانشگاه غیرانتفاعی صفر شده است.

دبیر اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی همچنین در ادامه خواستار بازنگری اساسنامه غیرانتفاعی ها و حذف کلمه غیرانتفاعی از آن شد.

آهون منش ادامه داد: دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این رابطه نامه ای به رئیس جمهور نوشتند و ایشان نیز دستور رسیدگی به این کار را اعلام کردند و اکنون در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.

وی همچنین به محدود کردن پذیرش دانشجوی نوبت دوم و شبانه، برقراری سهمیه عادلانه برای غیرانتفاعی ها، برقراری تسهیلات قانونی برای استفاده از امکانات عمومی اشاره کرد.