استفاده از فناوری نانو برای حذف یون‌های سمی از آب‌های آلوده

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نسرین اروج زاده مجری پروژه ‘ساخت نانوکامپوزیت های جدید بیوپلیمری برای حذف آلاینده ها از آب های آلوده’ درباره این طرح که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شده است، اظهار کرد: امروزه آلودگی آب ها یکی از مشکلات جوامع مختلف است بنابراین در این پروژه حذف یون های سمی از آب با راندمان بالا هدف قرار گرفت؛ البته حذف یون های سمی از آب های آلوده پیش از این نیز انجام شده اما در این طرح با استفاده از نانوکامپوزیت ها درصد حذف این یون‌ها افزایش یافته است.
اروج زاده با بیان اینکه در مرحله ثبت اختراع هستیم، افزود: با استفاده از جاذب های تصفیه کننده که همان نانوذرات مغناطیسی هستند، عمل تصفیه آب انجام می‌شود. نحوه کاربرد این مواد به این صورت است که با ریختن آنها در آب آلوده در مدت زمانی خاص آلودگی جذب و سپس با استفاده از فیلتراسیون ساده حذف انجام می‌شود؛ همچنین چون این مواد نانوذرات مغناطیسی دارند، با هزینه پایین و استفاده از آهن ربا نیز می توان جداسازی را انجام داد.
عضو هیات علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع محققان در دنیا همواره درصدد حذف یون های سمی از آب های آلوده و افزایش درصد این حذف بودند و همچنان نیز این تحقیقات ادامه دارد. در این طرح استفاده از نانوذرات مغناطیس باعث اقتصادی شدن فرآیند حذف یون های سمی می شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *