دانشگاه ها در همکاری فرهنگی جوانان ایران و عرب تعیین کننده هستند

دانشگاه ها در همکاری فرهنگی جوانان ایران و عرب تعیین کننده هستند

دانشگاه ها در همکاری فرهنگی جوانان ایران و عرب تعیین کننده هستند

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، روح الله بیات روز یکشنبه در همایش بین المللی با موضوع ‘جایگاه جوانان ایران و عرب در گفت و گوهای فرهنگی’ که در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، افزود: جوانان ایران و عرب با وجود اشتراک های تاریخی، سرزمینی و فرهنگی قابل توجه، درک مناسبی از یکدیگر نداشته و این موضوع، واگرایی بزرگی را به خصوص در دهه های اخیر ایجاد کرده که ریشه در ناسیونالیسم افراطی دارد.
وی با آسیب شناسی این مساله، علت اساسی را در ناسیونالیسم افراطی که در قالب پان ایرانیسم و پان عربیسم خود را نشان داده، معرفی و ادامه داد: وجود اختلاف های مذهبی و فقدان راهبردهای موثر در ایجاد اتحاد بین مسلمانان نیز از دیگر ریشه های این مشکلات است.
به گفته وی، عاقبت ناسیونالیسم در ایران با ظهور انقلاب اسلامی تحت تاثیر شدید قرار گرفته و به سمت آرمان خواهی و وحدت در جهان اسلام حرکت کرد اما نقشه دشمنان اسلام، دو کشور ایران و عراق را به مدت 8 سال رو در روی یکدیگر قرار داد.
معاون امور بین الملل دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اضافه کرد: همزمان با سرخوردگی ناسیونالیسم عرب، جوانان آنها را به سمت و سوی القاعده و سایر سازمان های تروریستی و گروه های افراطی کشانده و به زودی نیز این افراط گری دامنگیر جهان اسلام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه زندگی بشر در دهه های آینده تحت تاثیر جهانی شدن وسیع قرار می گیرد، افزود: جوانان مسلمان ایران و عرب با حفظ و تعمیق اشتراک های دینی خود می توانند نیروی جدیدی را در این شرایط ایجاد کنند که در تعاملات جهانی صبغه فرهنگی خود را با اتکا بر آموزه های مستحکم دینی تقویت و باعث پیوند سریع ملکولی فرهنگی جوانان آنان شود.
بیات اضافه کرد: گفتمان جهانی شدن و انواع آینده های مورد انتظار در روابط جوانان ایرانی و عرب بستگی به شکل گیری جریان های اصلی در جهان، سیاستگذاری ها و نیز پشتوانه های فکری و علمی نیروهای جوان در هر یک از این دو جامعه دارد.
وی با تاکید بر نقش دانشگاه ها در ایجاد الگوهای رفتاری متناسب با آینده مطلوب در روابط بین جوانان ایرانی و عرب، یادآور شد: دانشگاه ها در مفهوم ذاتی خود نهادهایی با کارکردها و محصولات بین المللی محسوب می شوند.
این مسئول ادامه داد: طول مدت تحصیل یک دانشجوی ایرانی و عرب بدون شک امکان تعاملات آتی سازنده را بین افراد، جوامع و نهادهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به وجود می آورد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: ایجاد اتحادیه های علمی، فرهنگی و فناوری بین جوانان ایران و عرب در دانشگاه های هر دو سمت یک اقدام اساسی و نهادی برای رسیدن به منافع و درک مشترک و ایجاد پیوندهای عمیق در محیط های بین المللی تلقی می شود.
وی، تقویت همکاری های فرهنگی بین جوانان ایرانی و عرب را از جمله فرایندهای همکاری دانشگاهی روابط جوانان ایران و عرب دانست و گفت: این اقدام را می توان از طریق انجمن های دوستی بر محور فرهنگ و هنر مشترک، آموزش زبان فارسی و عربی در دانشگاه های دو طرف، تبادل دانشجویان در زمینه های علمی، فرهنگی و گردشگری براساس نسل های اول و دوم دانشگاهی انجام داد.
معاون امور بین الملل دانشگاه بین اللمیی امام خمینی(ره) ایجاد واحدهای تحقیقات علمی، پژوهشی مشترک با هدف حل مسایل علمی، تاسیس واحدهای علم و فناوری مشترک و تولید محصول مشترک را نیز از دیگر فرایند های همکاری ها اعلام کرد.
همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب که از روز گذشته /شنبه/ در تهران آغاز شده، امروز /یکشنبه/ به صورت همزمان در دانشگاه های علامه طباطبایی، شهید بهشتی و الزهرا تهران، پژوهشگاه علوم اسلامی قم، فردوسی مشهد و بین المللی امام خمینی (ره)در حال برگزاری بوده و مراسم اختتامیه آن نیز روز دوشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد مقدس برگزار می شود.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *