ایران از نظر رشد علم و فناوری در جایگاه سوم جهان قرار دارد

ایران از نظر رشد علم و فناوری در جایگاه سوم جهان قرار دارد

ایران از نظر رشد علم و فناوری در جایگاه سوم جهان قرار دارد

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، محمدجواد دهقانی روز چهارشنبه در دومین کنفرانس ملی سنجش و ارزشیابی علم با اشاره به سیاست‌های کلان علم و فناوری کشور با تمرکز بر مرجعیت علم و فناوری، افزود: چهار معیار مرجعیت، میزان اثرگذاری اقتصادی، دیپلماسی علمی و تولید علم و فناوری از سیاست های کلان علم و فناوری کشور محسوب می شود.
وی با بیان اینکه کشور ما در سال 2015، موفق به ارائه دو میلیون و 500 هزار مدرک در گلوبال ساینس شد، تأکید کرد: از مجموع 193 کشور در دنیا،تعداد تولیدات علمی و مدارک ارائه شده 125 کشور زیر 2 هزار مدرک است.
دهقانی با بیان اینکه باید خودمان را با کشورهای برتر دنیا مقایسه کنیم، افزود: در سال 2012 هیچکدام از دانشگاه‌های ما در نظام رتبه‌بندی جهانی جایگاهی نداشتند اما در سال‌های اخیر دانشگاه‌های ما رشد یافته و در نظام رتبه‌بندی جهانی جایگاه های برتر قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های مهم هر کشور در رابطه با ارزشیابی علمی، توجه به نخبگان است، خاطرنشان کرد: دانشمندان برتر یک درصد افراد جامعه را تشکیل می‌دهند که سهم آنها از کل استنادها 15 درصد است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ایران با بیان اینکه توسعه هر کشور باید همزمان با توسعه علم کاربردی آن کشور همراه باشد، گفت: باید برنامه‌ریزی و هدایت تحقیقات به سمت تحقیقات کاربردی، تولید هوشمندانه و هدف دار علم انجام شود.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید با سایر دانشگاه تعامل و همکاری کنند، تصریح کرد: باید همزمان با حفظ جایگاه علمی و مدارک ارزشمند تحقیقات علمی هدف‌دار انجام دهیم و به سمت پاسخگویی به دغدغه خاطر منطبق با جامعه پیشرفته صنعتی پیش رویم.
دومین کنفرانس ملی ‘سنجش و ارزشیابی علم، ارزشیابی کیفیت نظام های سنجش علم، فناوری و صنعت’ با حضور سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)روز چهارشنبه در سالن پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان آغاز شد.
این کنفرانس در هشت محور شامل رویکردها و شاخص های سنجش و ارزشیابی علم، فناوری و صنعت ، نظام های تضمین کیفیت و ارزشیابی علم، فناوری و صنعت و چالش های ناشی از آن، مطالعات تطبیقی ارزشیابی علم، فناوری و صنعت، نظام های ارزشیابی علم، فناوری و صنعت و رفتار جامعه علمی، نظام های سنجش و ارزشیابی علم فناوری و صنعت و رشد و توسعه علمی، فناوری و صنعتی کشور برگزار می شود.
نظام های ارزشیابی علم، فناوری و صنعت و مدیریت کشور و مطالعات تطبیقی سنجش و ارزشیابی نوآوری (نوآوری سنجی) از دیگر محورهای این کنفرانس ملی است.
دبیر این کنفرانس، هدف از برگزاری این رویداد علمی در سطح ملی را هدایت جامعه به سوی ارزشیابی واقعی پژوهش و علم، کمک به مسئولان پژوهشی کشور برای ارزیابی حوزه پژوهش و ایجاد ساختار ارزیابی پژوهش در کشور عنوان کرد.
مظفر چشمه سهرابی افزود: این رویداد به مدت سه روز و به همت معاونت پژوهش و فناوری و گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان برگزار می شود.
در این همایش از مجموع 120 مقاله 74 مقاله بصورت پوستر و سخنرانی ارائه خواهد شد ، 32 سخنران داخلی و خارجی در کنفرانس به ارائه دیدگاه های خود خواهند پرداخت و 16 کارگاه آموزشی نیز روز هشتم بهمن برگزار می شود.
دبیر دومین کنفرانس ملی سنجش و ارزشیابی علم همچنین به برگزاری 6 نشست تخصصی در حاشیه این همایش اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *