استحصال همزمان انرژی و آب شیرین از امواج دریا با سامانه خلیج فارس

استحصال همزمان انرژی و آب شیرین از امواج دریا با سامانه خلیج فارس

استحصال همزمان انرژی و آب شیرین از امواج دریا با سامانه خلیج فارس

صالح خدابنده روزپنجشنبه درگفت وگوبا خبرنگارعلمی ایرنا افزود: سامانه خلیج فارس یک مبدل انرژی از امواج دریاست که می تواند، انرژی حاصل از برخورد موج دریا به ساحل را جذب کند و از طریق نوساناتی که روی آن انجام می دهد برای مصارفی ازقبیل ورود به شبکه سراسری برق وآب شیرین کن ها استفاده کند.
وی در خصوص استحصال انرژی بیان کرد: انرژی حاصل از برخورد موج به ساحل ازطریق شناور این سامانه دریافت ، نوسانات توسط جک هیدرولیکی به ساحل منتقل ،به یک سیستم کنترل هیدرولیکی ارسال و در یک ژنراتوربه انرژی الکتریسسته تبدیل می شود.
خدابنده با اشاره به اینکه این انرژی را هم می توان ذخیره کرد وهم می توان به شبکه سراسری برق منتقل کردگفت : یکی دیگر از کاربردهای این شناور تولید آب شیرین است . با نصب این شناوربه یک سیستم هیبریدی و سیستم های آب شیرین کن اسموزمعکوس (ro)* می توان آب شیرین تولید کرد، یعنی این شناور قابلیت تامین انرژی مورد نیاز برای پمپ های آب شیرین کن سیستم ro را دارد و می توان این سامانه را جایگزین پمپ های گران قیمت سیستم های آب شیرین کن ro کرد.
کارشناس ارشد مهندس انرژی دانشگاه علم وصنعت، ادامه داد: با استفاده از این سامانه عملا پمپ های گران قیمت سیستم آب شیرین کن ro را حذف می کنیم وهزینه برق آن را به صفر می رسانیم و می توانیم آب شیرین را با کمترین هزینه تولید کنیم.
خدابنده یادآور شد : نمونه های ساخته شده این سامانه 90 لیتر درساعت آب شیرین تولیدشده است. همچنین این سامانه در خصوص تولید برق نیز بسته به محل نصب، ظرفیت و پتانسیل موج منطقه، می تواند 35 درصد انرژی جذب شده را دریافت و به برق تبدیل کند.
این پژوهشگر بیان کرد: این سامانه بر اساس آزمایش های انجام شده درجزایر جنوب کشور، می تواند پنج کیلو وات انرژی دریافت و 35 درصد این انرژی را به برق تبدیل کند.
وی در خصوص وجود نمونه مشابه داخلی و خارجی این محصول اظهارکرد: نمونه خارجی این محصول وجود دارد اما کاری که روی این شناور انجام شده است این است که برای هرموجی درهر منطقه ای ، باید سیستمی متناسب با آن طراحی شود، چون مناطق مختلف دنیا دارای فرکانس موج و ارتفاع موج مختلف است ، بنابراین برای اینکه حداکثر جذب انرژی را داشته باشیم این سامانه مطابق با طول امواج دریای عمان، خلیج فارس و خزر طراحی و ساخته شده است .
وی ادامه داد: در داخل کشورنیز درگذشته نمونه های آزمایشگاهی این شناور برای انجام تحقیقات داشته ایم اما اینکه به نمونه صنعتی برسد و تست صنعتی شود تا کنون نداشته ایم.
وی گفت: این سامانه درحال حاضر به صورت نیمه صنعتی ارایه شده است و درحال انجام کارهای مربوطه جهت تولید صنعتی هستیم . همچنین در زمان حاضر نیز برای استحصال انرژی الکتریسیته و آب شیرین کن تا 10 کیلووات، مذاکراتی با برخی از ارگان های مربوطه انجام شده است.
سامانه استحصال همزمان انرژی و آب شیرین کن از امواج دریا هفته گذشته دردومین جشنواره انرژی های تجدید پذیر در دانشگاه علم و صنعت ایران ارایه شد.
*اسمز معکوس فرایندی است که در آن از فشار برای معکوس نمودن جریان اسمزی آب از درون یک غشای نیمه‌تراوا استفاده می‌شود، اگر یک غشای نیمه‌تراوا بین 2 محلول آب خالص و آب ناخالص قرار گیرد آب به گونه طبیعی وتحت خاصیت اسمزی از غلظت پایین تربه غلظت بالاتر جریان می‌یابد،این پدیده تا هنگامی که پتانسیل‌های شیمیایی دو طرف برابر شوند، ادامه خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *