ساخت هدفون با استفاده از نانوکامپوزیت اکسید گرافن

ساخت هدفون با استفاده از نانوکامپوزیت اکسید گرافن

ساخت هدفون با استفاده از نانوکامپوزیت اکسید گرافن

به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا از ستاد توسعه فناوری نانو، اورا سوند (Ora Sound) یک شرکت نوپای کانادایی است که به تازگی اقدام به ساخت هدفون‌ با استفاده از گرافن کرده است. گرافن موجود در غشای این هدفون موجب بهبود کیفیت صدا می شود.
هرچند گرافن در سال 2004 به دنیا معرفی شد، اما هنوز حضور پررنگی در محصولات ندارد؛ یکی از دلایل این موضوع، هزینه بالای تولید آن در مقیاس‌ انبوه با شکل دلخواه است. بنابراین بسیاری از تولیدکنندگان تلاش دارند که از مقادیر بسیار کم گرافن برای تقویت ساختارهای دیگر استفاده کنند تا بدون افزایش وزن، استحکام محصول نهایی بهبود یابد.
اورا اعلام کرده که در این پروژه با دو تولیدکننده همکاری مشترک داشته است تا گرافن با قیمت مناسب در اختیار این شرکت قرار گیرد. در مجموع این شرکت موفق شده هدفون‌هایی با کیفیت بالا و ابعاد کوچکتر تولید کند.
کامپوزیت اکسید گرافن موسوم به GerapheneQ تولیدشده در این شرکت، برای انتقال صدا مناسب است و نسبت به مواد رایج مورد استفاده در ساخت بلندگوها، مزیت‌های زیادی دارد؛ یکی از مزیت‌های این کامپوزیت، امکان تولید صدا در محدوده فرکانس‌های بالا و با مصرف انرژی پایین است.
این نانوکامپوزیت امکان تولید غشایی نازک و سبک با استحکام بالا را فراهم کرده است و همچنین موجب پخش شدن بهتر گرما می‌شود. این هدفون همچنین دارای باتری با طول عمر بالاتر است به طوری که نسبت به فناوری‌های رایج 70 درصد طول عمر بیشتری دارد.
یکی از چالش‌ها در طراحی بلندگو، ایجاد استحکام لازم در آن برای تولید صدا است بدون اینکه لرزش اضافه‌ای در این فرآیند ایجاد شود؛ در واقع ماده ایده‌آل، ماده‌ای است که بتواند تعادل میان استحکام بالا و وزن کم را ایجاد کند که این شرکت با استفاده از اکسید گرافن و تولید نانوکامپوزیت، موفق به تامین این ماده شده است.
سبک‌تر شدن بلندگو موجب مصرف انرژی کمتر می‌شود؛ چراکه بخشی از انرژی، صرف حرکت و تولید صدا می‌شود. این نانوکامپوزیت 26 مرتبه از پلیمر مایلار و دو برابر از آلومینیوم مستحکم‌تر است.
پیش‌بینی می‌شود این هدفون تا ماه دسامبر وارد بازار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *