تفکیک رنگ و وضوح تلویزیون‌هاسه برابر می‌شود

تفکیک رنگ و وضوح تلویزیون‌هاسه برابر می‌شود

تفکیک رنگ و وضوح تلویزیون‌هاسه برابر می‌شود

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از اپتیکال اکسپرس، این فناوری قادر است وضوح تصویر نمایشگرها را تا 1500 پیکسل در اینچ افزایش دهد که سه برابر بیشتر از با کیفیت‌ترین نمایشگرهای موجود در بازار است.
در تلویزیون‌های HD متداول در بازار از یک لایه کریستال مایع نماتیک (نوعی کریستال مایع) به‌منظور تفکیک نور سفید LED استفاده می‌شود. برای این منظور از فیلترهای رنگی استفاده می‌شود تا پیکسل‌هایی با سه رنگ قرمز، سبز و آبی ایجاد شود. استفاده از این سه فیلتر، موجب تولید نور سفید می‌شود.
کریستال مایع جدید در مقایسه با کریستال مایع نماتیک قادر است نور را با سرعت بیشتری تلفیق کند و در نتیجه نیازی به استفاده از فیلترهای رنگی نیست. به عبارت دیگر در این فناوری با شلیک بسیار سریع پرتوهای نور قرمز، سبز و آبی به سوی بیننده، چشمان او نور سفید را می‌بینند.
در فناوری‌های موجود سه رنگ قرمز، سبز و آبی به‌طور همزمان در سه بخش از یک پیکسل به ‌نمایش در می‌آیند؛ اما با استفاده از کریستال مایع آبی، یک بخش از پیکسل به‌طور متناوب پرتوهای رنگی را با سرعت بالا نمایش می‌دهد. بدین ترتیب فضا به زمان تبدیل شده و در فضای موردنیاز برای نمایش یک پیکسل به میزان دوسوم صرفه‌جویی می‌شود و به عبارت دیگر وضوح تصویر نمایشگر به میزان سه برابر افزایش می‌یابد.
از طرفی حذف فیلترهای رنگی موجب صرفه‌جویی در انرژی مصرفی در جریان انتقال نور و کارآیی بیشتر سیستم می‌شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Optical Materials Express منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *