معاون وزیر علوم : وجود ۵۰ هزار دانش‌آموخته بیکار با مدرک دکتری در کشور

معاون وزیر علوم : وجود ۵۰ هزار دانش‌آموخته بیکار با مدرک دکتری در کشور/ مردم بدانند که دیگر مدرک به درد نمی‌خورد!

محمدحسین امید عصر امروز در نشست هماهنگی، توجیهی مدیران  مراکز جامع علمی کاربردی استان فارس، اظهار داشت: زمان آن رسیده است که مردم بدانند که دیگر مدرک به درد نمی‌خورد و باید به دنبال افزایش مهارت‌ها در رشته‌های گوناگون بود که دانشگاه علمی کاربردی باید در این راستا حرکت کند.

وی افزود: امروز ۵۰ هزار دانش‌آموخته بیکار در مقطع دکتری داریم که سالانه ۳۰ هزار نفر نیز به این آمار اضافه می‌شود، درحالی‌کهوزارت علوم به‌عنوان دستگاهی که بیشترین جذب را در این زمینه دارد، تنها می‌تواند ۲۲ هزار هیات علمی را در سال به کار گیرد و این نشان می‌دهد که باید به سمت مهارتی کردن رشته‌ها برویم و مردم نیز بدانند که دیگر مدرک تنها به دردشان نخواهد خورد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در ادامه با اشاره به برنامه‌های جدید این دانشگاه برای جذب دانشجو و توسعه مراکز، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های جدید ما سامان‌دهی استادان دانشگاه است که به‌زودی هیات ارزیابی تمام استادان را ازلحاظ علمی و صلاحیت‌های تدریس پایش خواهد کرد و برای آنان نیز کارت صادر خواهد شد تا بتوانند در تمام مراکز تدریس کنند.

این مقام مسؤول جذب استادان هیات علمی را در دانشگاه جامع علمی کاربردی منوط به طی فرایند گزینش ندانست و گفت: استادانی که هیات علمی دانشگاه‌های دولتی و آزاد هستند را می‌توان بدون گزینش جذب کرد و این افراد نیاز به طی مراحل فرایند استخدامی ندارند، افزون‌بر اینکه به‌زودی فراخوانی برای ثبت‌نام استادان در سراسر کشور خواهیم داد تا بهترین‌ها را جذب دانشگاه کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه تمام مراکز باید دارای شناسنامه حقوقی شوند، اظهار داشت: در شش ماه آینده توسط هیات ارزیابی، تمام واحدها شناسنامه‌دار خواهد شد.

امید در ادامه نیز ظرفیت‌های موجود در دانشگاه جامع علمی کاربردی را برشمرد و گفت: امسال ما ۱۳۰ هزار دانشجو جذب کردیم درحالی‌که ظرفیت دانشگاه ۸۵۰ هزار نفر بود، یعنی از هر هفت صندلی، یک صندلی پرشده است که روند کاهش دانشجو در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

این مقام مسؤول افزود: در حال حاضر در دانشگاه‌های روزانه دولتی به دلیل فشارهای سیاسی و منطقه‌ای ظرفیت پذیرش دانشجو افزایش‌یافته و این امر به‌طور طبیعی از شمار دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی خواهد کاست و ما چاره‌ای نداریم که در اینرقابت به سمت رشته‌های مهارتی برویم تا دانشجو را برای بازار کار تربیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدنصاب داشتن دانشجو در مراکز ۵۰۰ نفر است، تصریح کرد: برخی مراکز ما در کشور تنها ۵۰ دانشجو دارند که با این وضعیت نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند چراکه از پس هزینه‌ها برنمی‌آیند و بهترین راه‌حل برای این مراکز کیفی‌سازی رشته‌ها متناسب با نیازهای بازار اشتغال است.

امید همچنین خاطرنشان کرد: امروز ما در دانشگاه، بحران ظرفیت خالی داریم که باید تا پایان برنامه توسعه ششم ۸۰۰ هزار دانشجوی مهارتی را تحویل جامعه دهیم که بیشترین سهم مربوط به دانشگاه علمی کاربردی بوده و جالب است که تنها جایی که هم می‌تواند توسعه کیفی داشته باشد و هم کمی، این دانشگاه است و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با انتقاد از وضعیت فعلی مهارت‌آموزی به دانشجویان، خاطرنشان کرد: قرار نیست دانش‌آموختگان ما مانند دانشجویان نظری دستشان در جیب دولت باشد، بنابراین رشته‌های تحصیلی ما باید شغل‌محور بوده و دانشجو را برای بازار کار مهیا کند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از نهادینه کردن نظام کنترل کیفیت رشته‌ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد و گفت: در راستای کیفیت‌بخشی به رشته‌ها و ماهر کردن دانشجویان در رشته‌ها معاونت سنجش را در این دانشگاه ایجاد کردیم که این معاونت با زیرمجموعه‌های خود، تمام فعالیت‌های دانشگاه را به‌دقت ارزیابی خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به در نظر گرفته شدن ۲۰ میلیون دلار در برنامه توسعه ششم برای خرید تجهیزات دانشگاهی به دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان داشت: بدون شک استفاده از این تسهیلات که با بهره چهار درصد خواهد بود به دانشگاه‌هایی تخصیص خواهد یافت که فعالیت بهتری داشته باشند، افزون‌بر اینکه در راستای توانمندسازی مراکز به دنبال بستن قرارداد با یک بانک داخلی نیز هستیم.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *