معاون وزیرعلوم: برنامه های اجرایی وزارت علوم درراستای نقشه جامع علمی است

معاون وزیرعلوم: برنامه های اجرایی وزارت علوم درراستای نقشه جامع علمی است

معاون وزیرعلوم: برنامه های اجرایی وزارت علوم درراستای نقشه جامع علمی است

وحید احمدی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا، با اشاره به تمهیدات انجام گرفته ازسوی این وزارتخانه به منظور اجرایی کردن سیاست های راهبردی نقشه جامع علمی کشوراظهارکرد: تمام برنامه های نقشه جامع علمی از جمله مرجعیت علمی، توسعه و ارتقای کیفیت علم و فناوری، ارتقای زیرساخت ها و سطح کیفی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، تقویت شرکت های دانش بنیان، توسعه پارک های علم و فناروی و ساماندهی تحصیلات تکمیلی و ماموریت گرا و کاربردی کردن پژوهش ها از سوی وزارت علوم برای اجرایی شدن درحال پیگیری است.
وی با بیان این که ایران به لحاظ تعداد مقالات ارائه شده در سال 2015 نسبت به 2016 رتبه سوم دنیا را به دست آورد، ادامه داد: این درحالی است که کشورمان از نظر رشد تولید مقالات برتر بالای یک درصد نیز رتبه نخست را کسب کرد.
احمدی همچنین به وضعیت دانشگاه های کشور در پایگاه های علمی دنیا اشاره کرد و گفت: تعداد دانشگاه های کشورمان در پایگاه لایدن در سال های 2011 و 2012 حدود 2 دانشگاه بود که درحال حاضر به 14 دانشگاه افزایش یافته است، ضمن این که پیش از این در پایگاه تایمز تنها نام دو دانشگاه کشور مطرح بود که هم اینک به 13 دانشگاه رسیده و همه این ها در راستای نقشه جامع علمی کشور بوده است.
وی با تاکید براینکه هم اکنون برنامه، اعتبار و عملکرد دانشگاه های کشورمنطبق با نقشه جامع علمی کشور است، به قراردادهای منعقد شده بین تعدادی از دانشگاه ها با دستگاه های اجرایی کشور اشاره کرد و گفت: سهم دانشگاه‌ها در انجام طرح‌های کاربردی درحال افزایش است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: این وزارتخانه در طول این مدت قراردادهای متعددی را برای انجام تعدادی ازطرح های ملی و بالادستی بین دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی کشور از جمله وزارتخانه های نفت، نیرو و دفاع پیگیری و به امضا رسانده است.
وی اقدامات انجام شده دربخش ارتباط پژوهش با صنعت و انعقاد قراردادها در حوزه های مختلف فنآوری و مراکز رشد را کم سابقه دانست و اظهارکرد: تاکنون پروژه برداشت نفت در 20 منطقه از کشور به دانشگاه واگذار شده که این کار در نوع خود بی سابقه است.
احمدی با تاکید براین که مطابق با نقشه جامع علمی کشور گام های بسیار مناسبی در جهت ماموریت گرا کردن پژوهش و تبدیل آن به فناوری و تولید ثروت در کشور صورت گرفته است، افزود: در حال حاضر حدود 180 مرکز رشد وابسته به دانشگاه ها و یا به صورت مستقل و 39 پارک علم و فناوری در کشور ایجاد شده است.
وی یکی از اقدامات بسیار مناسب انجام شده از سوی این وزارت علوم به منظور ایجاد رغبت برای همکاری بیشتر بین دانشگاه ها و سایر مراکز و دستگاه های دولتی و بخش خصوصی را تصویب معافیت مالیاتی ذکر کرد.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم همچنین یکی دیگر از اقدامات وزارت علوم در راستای نقشه جامع علمی کشور را توسعه همکاری های بین المللی این وزارتخانه در سطح بین الملل عنوان کرد.
وی به دیپلماسی علمی وزارت علوم در راستای نقشه جامع علمی کشور هم اشاره کرد و افزود: این وزارتخانه با توجه به فراهم شدن فضای ارتباط کشور در طول دو سال اخیر تفاهمنامه های مناسبی را در حوزه پیشرفت علم و فناوری با برخی از کشورها از جمله آلمان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، چین و کره به امضا رسانده است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ریشه برخی از انتقادها از این وزارتخانه را مبنی بر حرکت نکردن در مسیر نقشه جامع علمی کشور، در ناآشنایی منتقدان با مباحث این نقشه راهبردی و همچنین اقدامات انجام شده از سوی وزارت علوم دانست.
اخیرا برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله محمدرضا مخبر دزفولی، حرکت دانشگاه ها در مسیر نقشه جامع علمی کشور را تا حدودی ضعیف ارزیابی کردند و گفتند: حرکت در مسیر نقشه جامع علمی کشور دغدغه وزارت علوم و نظام آموزش عالی کشور نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *