گزیده اخبار علم و فناوری ایرنا در دومین هفته بهمن ماه

گزیده اخبار علم و فناوری ایرنا در دومین هفته بهمن ماه

گزیده اخبار علم و فناوری ایرنا در دومین هفته بهمن ماه

به گزارش ایرنا، نخستین داروی گیاهی درمان آلزایمر در استان البرز، قرار گرفتن 13 دانشگاه و موسسه علوم پزشکی ایران در فهرست برترین های جهان و تولد جنین فریز شده پس از 14 سال در اصفهان از جمله خبرهای خوش علوم پزشکی در دومین هفته بهمن ماه بود.

***رونمایی از ماهواره های ناهید ١، پیام امیرکبیر و سامانه انتقال مداری سامان ١
مراسم نهمین سالروز ملی فناوری فضایی، چهارشنبه همزمان با دومین روز دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سالن اجلاس سران برگزار شد.
رئیس جمهوری ضمن بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فضایی ایران در دولت تدبیر و امید، از ماهواره های ناهید ١، پیام امیرکبیر و سامانه انتقال مداری سامان ١ رونمایی کرد.
ماهواره مخابراتی ناهید 1 :
ماهواره مخابراتی ناهید 1 در پژوهشکده سامانه های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران به کارفرمایی سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده است.
ماموریت‌های این ماهواره مخابراتی در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده‌سازی شده است.
ماهواره ناهید1 راه میانی برای دستیابی به بخشی از فناوری‌های مخابراتی زمین‌آهنگ است و فناوری‌های به کار گرفته شده در آن، پایه‌ اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور است.
رسیدن به دانش فنی ماهواره‌های مخابراتی زمین آهنگ از دیرباز از آرمان‌ها و اهداف ملی کشور بوده اما همواره پیچیدگی‌های فنی و تکنولوژیکی بسیار زیادی پیش روی توسعه چنین فناوری قرار داشته است.
از آنجا ‌که توانمندی‌ها و تجربیات موجود کشور در زمینه طراحی، ساخت و پرتاب ریزماهواره‌های آزمایشی در مدار LEO بوده، ماهواره ناهید1 راه میانی برای دستیابی به بخشی از فناوری‌های مخابراتی زمین‌آهنگ است.
مهم ترین ماموریت‌های ماهواره‌ ناهید1 در زمینه های باز کردن صفحات خورشیدی در مدار، ارتباط در باند مخابراتی Ku در مدار، تصویربرداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی تعریف شده است.
ماهواره پیام امیرکبیر:
ماهواره پیام امیرکبیر نیز که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شده، دارای ماموریت تصویربرداری پایشی با دقت بهتر از ٤٠ متر در طیف های رنگی و پانکروماتیک و ذخیره و ارسال پیغام های کاربران و سنجش تشعشعات فضایی است که با پرتابگر بومی پرتاب خواهد شد.
فناوری های متعددی در این پروژه بومی شده و به سطح بلوغ نهایی برای استفاده در صنعت فضایی رسیده است.
سامانه انتقال مداری سامان١:
سامانه انتقال مداری که برای انتقال ماهواره ها از مدارهای پایینی زمین به مدارهای بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد، برای اولین بار در کشور به همت محققان پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران، طراحی و ساخته شده است.
یکی از روش های ارسال ماهواره به مدار زمین، به خصوص مدارهای با ارتفاع بالا، استفاده از سامانه های انتقال مداری است.
این سامانه ها امکان انجام ماموریت های مختلف را در اختیار قرار می دهد و اجزای آن شامل سیستم ناوبری و کنترل کامل و مستقل یک سیستم پیشرانش کامل ( با بازدهی بالا برای کاهش وزن)، سیستم توان و سخت افزار و کامپیوتر پرواز است.
با توجه به رها شدن سیستم انتقال مداری و ماهواره در مدار پارک توسط حامل، سیستم انتقال مداری وظیفه پایدارسازی، دفع اغتشاشات بعد از رهاسازی و در نهایت تزریق دقیق ماهواره در مدار را دارا است.
ماموریت اولین سامانه انتقال مداری، انتقال یک ماهواره 100 کیلوگرمی از مدار پارک با ارتفاع 400 کیلومتری به یک مدار بیضوی با ارتفاع اوج 700 کیلومتر و حضیض 400 کیلومتری تعیین شده است.
رئیس سازمان فضایی ایران نیز در این مراسم به ثبت 14 نقطه مداری به نام ایران از سال 1391 اشاره کرد و گفت: امسال امکان ثبت پنج نقطه مداری فرکانسی ( تقویت امواج ماهواره ) فراهم شده است.
«محسن بهرامی» افزود: این امکان در دولت تدبیر و امید فراهم شده است که در سال های پیش تعدادی از نقاط ثبت شده از کشورمان پس گرفته شده بود.
وی از شروع فازهای مطالعه، طراحی و ساخت ماهواره سنجشی« پارس یک» خبر داد و افزود: ساخت این ماهواره، نیازهای کشور را در بخش کشاورزی برطرف می کند.

***زبان فارسی در رتبه 14 زبان علم دنیا قرار گرفت
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بررسی پایگاه استنادی اسکوپوس در سال 2016 میلادی نشان می دهد که فارسی به جایگاه چهاردهم جهان به لحاظ زبان تولید علم ارتقا یافت که در مقایسه با سال 2012 میلادی هفت پله ارتقا و 54 درصد رشد نشان می دهد.
دکتر محمدجواد دهقانی افزود: بر اساس اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس، جمهوری اسلامی ایران در سال 2005 میلادی رتبه 28 دنیا را از لحاظ تعداد مدارک منتشر شده به زبان فارسی در اختیار داشت و هر چند این رتبه در سال 2009 میلادی به رتبه 30 تنزل پیدا کرد، اما از سال 2010 میلادی کمیت تولید علم منتشر شده به زبان فارسی روندی صعودی داشته به طوریکه در سالهای 2010 ، 2011 ، 2012 و 2013 میلادی به ترتیب جایگاه زبان فارسی به رتبه های 28، 24 ، 21 و 17 ارتقا یافته است.
وی ادامه داد: همچنین در سال 2014 و 2015 میلادی زبان فارسی به ترتیب رتبه های 17 و 16 دنیا را در اختیار دارد و از ابتدای سال 2016 تاکنون نیز رتبه 14 را داراست.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تصریح کرد: نباید نادیده گرفت که تقریباً سهم زبان های غیرانگلیسی در مقایسه با زبان انگلیسی از کل تولید علم بین الملل اندک است و از سهم زبان انگلیسی در طی 10 سال گذشته نه تنها کاسته نشده، بلکه افزایش نیز یافته است.
وی افزود: در سال 2005 میلادی از کل تولید علم دنیا 87 درصد به زبان انگیسی تولید می شد، اما این میزان در سال 2014 میلادی به 92 درصد افزایش یافته است. زبان چینی با 4 درصد تولید علم دنیا دومین زبان علمی دنیاست و زبان اسپانیایی و آلمانی رتبه های بعدی را در اختیار دارند.

***کاهش نرخ سود تسهیلات صادرات فناوری
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به پیشنهاد اخیر به هیات امنای این صندوق در خصوص کاهش نرخ تسهیلات صادرات فناوری گفت: درصورت تصویب نهایی، نرخ سود تسهیلات ارائه شده به شرکت های دانش بنیان صادر کننده فناوری از 11 درصد فعلی به 9 درصد کاهش خواهد یافت.
بهزاد سلطانی یکی دیگر از پیشنهادهای مطرح شده به هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی را استفاده از روش خط اعتباری برای حمایت از شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: این اقدام نیز به عنوان شتاب دهنده دیگری برای حمایت از شرکت های دانش بیناین مطرح است.
وی افزود: همانطور که صندوق توسعه ملی با بانک های کشور به عنوان عامل و با تضمین خیلی محکم کار می کند، ما نیز در این روش واگذاری کامل یک طرح را از تشخیص، انتخاب، ارزیابی، تایید و تصویب تا نظارت به صورت کامل برون سپاری کرده و به روش خط اعتباری که البته نیازمند تضامین محکم و قابل قبول می باشد، عمل خواهد شد.

***اختصاص ردیف بودجه مستقل برای 22 طرح کلان ملی اولویت دار
در بیستمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص ردیف بودجه مستقل برای 22 طرح کلان ملی اولویت‌دار در لایحه بودجه سالانه به تصویب رسید.
در این جلسه که با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری تشکیل یافت مقرر شد سازمان برنامه و بودجه اعتبار سالانه مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها را در قالب ردیف مستقل و با عنوان طرح‌های کلان ملی در لایحه‌های بودجه سالانه درج کند.
از مجموع طرح‌های کلان ملی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد 12 طرح به دلیل نداشتن حامی و یا نظر کمیسیون‌های تخصصی مربوط در شورای عالی عتف و یا تصمیم کارگروه مشترک دبیرخانه شورای عالی و سازمان برنامه و بودجه، مختومه تلقی شد که برای تسویه حساب نهایی و مستندسازی فعالیت‌ها و نتایج این طرح‌ها اقدام خواهد شد.
تعیین تکلیف طرح‌های کلان ملی پژوهش و فناوری، تصویب گزارش ماده 56 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، تصویب سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فناوری کشور برای بازه زمانی 1400-1396، تصویب آئین‌نامه نظام پایش و ارزیابی پژوهش، فناوری و نوآوری کشور و تصویب اساسنامه سازمان‌های عامل استقرار و توسعه ٤ منطقه ویژه علم و فناوری یزد، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و بوشهر از دیگر موارد مطرح شده در بیستمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری بود.

***اقدام دانشگاه صنعتی شریف برای جذب دانشجویان منع شده از تحصیل در آمریکا
دانشگاه صنعتی شریف در واکنش به اعلام ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور عمدتا مسلمان از جمله ایران به خاک آمریکا اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد در نظر دارد از میان دانش آموختگان ایرانی که دارای پذیرش توام با حمایت مالی در سال 2017 از 20 دانشگاه برتر آمریکا هستند، به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش کند.
براساس اعلام دانشگاه صنعتی شریف، متقاضیان مشمول این شرایط تا تاریخ 15 اسفندماه 1395 فرصت دارند مدارک لازم شامل اصل پذیرش، نامه حمایت مالی و ریز نمرات پیشین خود را به گروه جذب و هدایت استعدادهای درخشان این دانشگاه به نشانی تهران، خیابان آزادی، دانشگاه صنعتی شریف، اداره کل آموزش، اداره استعدادهای درخشان ارسال کنند.
رتبه بندی 20 دانشگاه برتر آمریکا بر اساس نظام های رتبه بندی QS و Times Higher معیار پذیرش در دانشگاه صنعتی شریف خواهد بود.
بر اساس فرمان اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، ورود اتباع 7 کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا به مدت 90 روز ممنوع شده است و پناهجویان سوریه نیز دیگر نمی توانند وارد این کشور شوند.
سایر پناهجویان نیز تا 120 روز آتی از ورود به آمریکا ممنوع شده اند.

***دیگر رویدادهای علمی هفته :
معرفی برگزیدگان نخستین دوره جایزه ملی تحول دیجیتالی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، انتخاب و معرفی سه ایده برتر اولین ایده بازار لوازم بهداشتی و آرایشی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و برپایی نخستین نمایشگاه فن بازار سلامت منطقه شمال شرق کشور در مشهد از دیگر رویدادهای علمی دومین هفته بهمن ماه بود.

*** آسیا از نظر اختراع، آمریکا و اروپا را درنوردید
تارنمای ‘نکست سیلیکون ولی’ متعلق به امریکا که به رصد بازار ابداعات و اختراعات جهان می پردازد، هفته گذشته اعلام کرد که آسیا برای اولین بار از اروپا از نظر تعداد شهرک اختراعاتی که ساخته و راه اندازی کرده، جلو افتاده است به طوریکه این قاره درحال حاضر میزبانی یک سوم شهرکهای موجود در جهان را عهده دار شد.
رشد آسیا در این حوزه به قدری قوی است که اگر این روند به همین ترتیب ادامه یابد این قاره به زودی جای امریکا را به عنوان بزرگترین میزبان شهرک های حوزه اختراعات و ابداعات خواهد گرفت.
هم اکنون، نیمی از گواهی های ثبت اختراع در دنیا به آسیا تعلق دارد در حالیکه در دهه گذشته سهم اروپا در این زمینه از 24 درصد به 13 درصد نزول کرده است.

***رویدادهای پزشکی هفته:

***نخستین داروی گیاهی درمان آلزایمر در البرز رونمایی شد
نخستین داروی گیاهی ملیتروپیک که به منظور درمان آلزایمر و برای نخستین بار در دنیا توسط محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تولید شده است، روز شنبه با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پژوهشکده جهاد دانشگاهی در البرز رونمایی شد.
رئیس پژوهشکده گیاهان داروئی جهاد دانشگاهی درباره این داروی گیاهی گفت که اعضای تیم تحقیق جهت تکمیل فرایند ارایه محصول به انجام مطالعه بالینی گسترده‌ای پرداختند، در این مطالعه که بر 42 بیمار مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط در سنین بین 80-65 سال انجام شد، به این افراد عصاره گیاه بادرنجبویه تجویز و به دسته‌ای دیگر دارونما داده شد.
دکتر شمس علی رضازاده افزود:‌ پس از اتمام مطالعه شاخص های فراموشی، فعالیت های شناختی و عوارض جانبی مورد پایش قرار گرفتند و پس از چهار ماه انجام مطالعه نتیجه به شکل قابل توجه و معناداری بیان می‌کرد در افرادی که از عصاره بادرنجبویه استفاده کرده‌اند نسبت به افرادی که دارونما مصرف نموده‌اند میزان آلزایمر خفیف تا متوسط به خوبی کنترل شده است و همچنین عارضه اضطراب و تحریک پذیری به شکل محسوسی نسبت به دسته دوم که دارونما مصرف نموده‌اند، کاهش داشته است.

***تولد جنین فریز شده پس از 14 سال در اصفهان
با تولد یک نوزاد حاصل از جنین فریز شده پس از 14 سال صبح شنبه در اصفهان، رکورد نگهداری جنین فریز شده در ایران شکسته شد و یک نوزاد دختر در بیمارستان مهرگان اصفهان چشم به دنیا گشود که بیش از 14 سال به صورت جنین در مرکز باروری و ناباروری اصفهان فریز و نگهداری شده بود.
این نوزاد در کمال صحت و سلامت به دنیا آمد و شرایط جسمانی مادر 42 ساله وی نیز مساعد گزارش شد.
مادر این نوزاد 25 سال پیش ازدواج کرده و 2 بار حاملگی خارج از رحم داشت به همین دلیل دیگر امکان باروری برای وی مقدور نبود و در سال 81 با استفاده از روش آی وی اف (IVF) و تخمک های وی، یک جنین به رحم وی منتقل شد اما منجر به تولد نوزاد نشد.
به کمک پزشکان، 12 جنین از این بیمار در مرکز باروری و ناباروری اصفهان نگهداری و فریز شد و درپی ابتلای این بیمار در سال های گذشته به نوعی از سرطان غدد لنفاوی، بعد از گذراندن روند درمان، آزمایش ها و اقدام های مراقبتی لازم جهت باردار شدن وی صورت گرفت و خرداد امسال یکی از جنین های فریز شده به رحم وی منتقل و منجر به حاملگی این زن شد.
به گفته متخصصان، این مادر باز هم شانس باردار شدن را دارد و می تواند پس از 2 سال و پایان دوران شیردهی نوزاد خود جهت انتقال یکی دیگر از جنین های فریز شده اقدام کند.

***13 دانشگاه و موسسه علوم پزشکی ایران در فهرست برترین های جهان
براساس نتایج جدید نظام ای اس آی (ESI (Essential Science Indicators ، سیزده دانشگاه و موسسه علوم پزشکی ایران در فهرست دانشگاه ها و موسسه های علوم پزشکی برتر دنیا جا گرفتند.
مبنای این رتبه بندی گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات یک درصد مقالات دارای بیشترین استنادات در پایگاه (ISI (Web of Sciences در فاصله 10 سال و 10 ماه از ژانویه 2006 تا پایان اکتبر 2016 است که اطلاعات آن هر 2 ماه یک بار روزآمد می شود.
از کشور ایران، در حال حاضر 13 دانشگاه و موسسه علوم پزشکی کشور در نظام رتبه بندی ESI واجد رتبه هستند و دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای اولین بار در تازه ترین نتایج این نظام رتبه بندی حائز رتبه شده است.
دانشگاه ها و موسسه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد، انستیتو پاستور، ایران، کرمان، مازندران، بقیه الله، زاهدان و کردستان بر اساس ‘تعداد استنادات مقالات پر استناد’ و ‘تعداد کل استنادات’ به ترتیب در این رتبه بندی حائز رتبه معرفی شده اند.
همچنین در این نظام رتبه بندی بر اساس ‘تعداد مقالات یک درصد پر استناد’ در بانک اطلاعاتی ISI) Web of Science) در دوره 10 ساله، دانشگاه ها و موسسه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد، ایران، انستیتوپاستور، کرمان، بقیه الله، مازندران، زاهدان، کردستان به ترتیب در این نظام رتبه بندی قرار گرفتند.

*** تهران در هفته گذشته میزبان چندین رویداد علمی پزشکی از جمله اولین کنگره بین المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان ها، ششمین همایش قلب و فناوری های نوین و همایش مشترک قلب و غدد و قلب و اعصاب، سمینار بررسی جایگاه هیستروسکوپی و معرفی و تجلیل از برگزیدگان هجدهمین جشنواره ابن سینا در سه بخش پژوهش، آموزش و ارائه خدمات بود.

***وزارت خزانه داری آمریکا صدور تجهیزات پزشکی به ایران را محدود کرد
دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) با انتشار اطلاعیه ای، صادرات برخی دیگر از اقلام پزشکی و آزمایشگاهی را منوط به دریافت تائیدیه این دفتر دانست.
بر اساس این اطلاعیه که اواخر هفته گذشته انتشار یافت، صادرات یا صادرات مجدد برخی اقلام پزشکی و آزمایشگاهی جدید به ایران نیازمند اخذ مجوز ویژه این دفتر شده است.
برخی از این تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی عبارتند از دستگاه اکسیژن ساز، پمپ، و تجهیزات تصویربرداری پزشکی.
تجهیزات عکسبرداری پزشکی تشخیص بیماری شامل تجهیزات عکسبرداری گاما، تجهیزات عکسبرداری لمسی و تجهیزات گرمانگاری (ترموگرافی)می شود.

***مهم ترین رویدادهای محیط زیستی هفته گذشته :

***قرارداد جایگزینی 10 هزار تاکسی فرسوده با گازسوز هیبریدی امضا شد
قرارداد جایگزینی 10 هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز هیبریدی با حضور وزیر نفت بین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و اتحادیه تعاونی های سراسری تاکسیرانی کشور منعقد و مبادله شد.
این قرارداد شامل 2 هزار تاکسی صندوق دار پایه گازسوز و هشت هزار دستگاه ون پایه گازسوز است که با هدف کاهش مصرف سوخت بنزین و آلاینده های زیست محیطی مناظر با آن با جایگزینی تاکسی یا ون فرسوده، متنوع سازی سبد سوخت در بخش حمل و نقل عمومی و ارتقای بازده پیمایش تاکسی یا ون به تصویب شورای اقتصاد رسیده است.
اجرای این طرح با جایگزینی 140 هزار تاکسی یا ون فرسوده پایه گازسوز پیمایش بالا با تاکسی یا ون فرسوده بوده و تعهدات موضوع آن متناسب با پیمایش هر دستگاه خودروی جایگزین، با اعلام متقاضی (سازمان شهرداری ها، اتحادیه تعاونی های سراسر کشور و اتحادیه تاکسیرانی شهری) و تایید شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و وزارت نفت در سررسیدها توسط شرکت ملی نفت تا سقف 635 میلیون دلار از محل منابع ناشی از صادرات سوخت صرفه جویی شده بازپرداخت خواهد شد.
اجرا و بازپرداخت این طرح تا سال 1402 خورشیدی بوده که کاهش بیش از سه هزار و 200 میلیون لیتر بنزین و 1.54 میلیون تن دی اکسید کربن را به همراه خواهد داشت.
معاون اجرایی رئیس جمهوری در این مراسم گفت: پیش از این مطالعات جدی درباره آلاینده سازها انجام نشده بود که در دولت یازدهم این مساله در دستور کار قرار گرفت.
«محمد شریعتمداری» افزود: بخش مقدماتی مطالعات جامع در زمینه آلاینده سازهای عمده انجام و برای نخستین بار سهم آلاینده سازها در هر شهر مشخص شد.
وی از جایگزینی ١٤٠ هزار دستگاه خودرو سواری، ١٧ هزار دستگاه اتوبوس دیزلی و ٦٥ هزار دستگاه کامیون بالای ٣٥ سال عمر خبر داد و گفت: بخشی از این جایگزینی ها انجام شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم گفت: تعداد روزهای سالم و پاک شهر تهران تا ششم بهمن سال 1392 برابر با ١٧٧ روز بود که این رقم از آغاز کار دولت یازدهم تاکنون به ٢٣٤ روز رسیده است.
«معصومه ابتکار» افزود: تعداد روزهای سالم و پاک شهر اصفهان نیز در این مدت سه برابر شده است.به گفته وی، این نشان می دهد که گام به گام شرایط بهتری شده و هوای کلانشهرها رو به بهبود است.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم تاکنون ٩١٥ هزار خودروی فرسوده از سیستم حمل و نقل خارج و با خودروهای نو جایگزین شده اند.

***تکلیف رییس جمهوری برای وزارتخانه های امورخارجه و کشاورزی در خصوص مقابله با گرد و غبار
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جلسه 10 بهمن ماه هیات دولت و گزارش های ارائه شده در خصوص توفان گرد و غبار استان خوزستان، گفت: رئیس جمهوری تکلیف خاصی برای وزارتخانه های جهاد کشاورزی و امورخارجه در این زمینه تعریف کرده است.
معصومه ابتکار افزود: رئیس جمهوری از وزیر کشاورزی خواست تا روند مالچ پاشی و نهالکاری در کانون های داخلی گرد و غبار به ویژه در خوزستان تسریع شود.
وی همچنین از دستور رئیس جمهوری به وزیر امور خارجه برای پیگیری ویژه مسائل دو جانبه ایران و عراق در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: ارائه گزارش وزیر نیرو در خصوص دلایل قطعی برق و آب به علت توفان گرد و غبار در خوزستان و اقدامات انجام شده برای رفع این مشکل از دیگر بخش های این جلسه بود.

***برگزاری همایش روز جهانی تالاب با حضور سفرای 5 کشور در خوزستان
همایش روز جهانی تالاب ها روز پنجشنبه با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و سفرای کشورهای استرالیا، آلمان، نروژ، عراق و افغانستان در استان خوزستان برگزار شد.
نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در این مراسم از آمادگی این سازمان برای همکاری با ایران در کنترل کانون های داخلی گرد و غبار خبر داد.
‘گری لوئیس’ افزود: 10 منابع گرد و غبار در داخل کشور ایران قرار دارد که این کانون ها قابل کنترل است و سازمان ملل آمادگی دارد برای کنترل کانون های داخلی گرد و غبار همکاری کند.
وی خاطرنشان کرد: 85 تا 90 درصد ریزگردها از کشورهای همسایه و خارج از ایران است و برای رفع این مشکل نیازمند همکاری های بین المللی و منطقه ای هستیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این همایش گفت: مهار 20 هزار هکتار کانون فوق بحرانی گرد و غبار در خوزستان در اولویت قرار می گیرد.
معصومه ابتکار اظهار کرد: بر اساس گزارش ها، 20 هزار هکتار کانون گرد و غبار در خوزستان در شرایط فوق بحرانی است که قرار است، خوزستان آنها را بررسی و راهکار مهار آنها را ارائه کند تا در اولویت اجرا قرار گیرد.
وی با تاکید بر پیگیری و بررسی نحوه تحقق مصوبات سال 93 به ویژه در زمینه بهداشت، هواشناسی و بحران افزود: در صورت لزوم مصوبه دیگری را دوباره در هیات دولت مطرح می کنیم.
سامانه ژئوپورتال تالاب های کشور که به منظور معرفی تالاب های کشور طراحی شده و هشت تالاب را تحت پوشش قرار می دهد، شامگاه پنجشنبه در همایش روز جهانی تالاب ها در اهواز رونمایی شد.
تجمیع و به روزرسانی داده ها و اطلاعات تالاب های کشور در قالب سامانه جامع تحت وب، نمایش دینامیک و تحلیل تغییرات زمانی و مکانی داده ها، استفاده از تصاویر ماهواره ای در تولید نقشه های کاربردی و استفاده خردمندانه از تالاب ها هدف راه اندازی این سامانه است.
سامانه ژئوپورتال تالاب های کشور، نخستین سامانه اطلاعات مکانی تالاب هاست که اطلاعات آن روی گوگل ارث و گوگل مپ نمایش داده می شود و سطح دسترسی متفاوتی برای کاربران تعریف شده است.
این سامانه در حال حاضر هشت تالاب از استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان، مرکزی و چهارمحال و بختیاری را تحت پوشش قرار می دهد و به صورت پایلوت ابتدا برای تالاب های شادگان و هورالعظیم اجرا می شود.
علمی**1055

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *