رشد 25 برابری دانشجویان ایران طی 38 سال عمر انقلاب اسلامی

رشد 25 برابری دانشجویان ایران طی 38 سال عمر انقلاب اسلامی

رشد 25 برابری دانشجویان ایران طی 38 سال عمر انقلاب اسلامی

دکتر محمد فرهادی عصر شنبه در مراسم افتتاح آزمایشگاه تحقیقاتی آب و رسوب دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی گرگان ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: همچنین طی 38 سال گذشته تعداد دانشجویان کشورمان در مقطع کارشناسی ارشد 122 برابر و مقطع تحصیلی دکترا 37 برابر رشد داشته است.
وی با بیان اینکه تعداد دانشگاه ‎های ایران طی 38 سال گذشته 12 برابر شد، به اعتبار مراکز آموزشی کشورمان در دنیا اشاره کرد و افزود: تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه ها نیز از هفت تا هشت هزار نفر در سال 57 به 80 هزار نفر در زمان حاضر رسیده است.
فرهادی گفت: بر اساس مستندات مقالات علمی؛ جایگاه علمی ایران نسبت به ابتدای انقلاب رشد داشته است ضمن اینکه جمعیت کشورمان یک درصد دنیا است اما 2.2 درصد مقالات مهم و داغ جهان را به خود اختصاص داده ایم.
وی پیشرفت ایران در سایر بخشها همچون شاخص نوآوری، علم و فناروی را مورد اشاره قرار داد و افزود: دو هزار و 500 شرکت دانش بنیان در ایران توانسته اند محصولات خود را بر پایه دانش بومی به جامعه عرضه کنند.
وزیر علوم با تصریح بر اینکه دانشگاه ‎ها هم می ‎توانند شرکت دانش بنیان داشته باشند و این جزو امتیازاتشان محسوب می ‎شود، اضافه کرد: در بحث هوا و فضا، مهندسی و بیوتکنولوژی جایگاه‎ های خوبی در دنیا داریم و تعداد زیادی دانش آموخته در این رشته ها نیز وجود دارد که توانسته اند جایگاه علمی کشور را رشد و ارتقاء بخشند.
فرهادی کرد: بخش نرم افزاری و منابع انسانی بزرگترین ثروت یک کشور است و ما در ایران از یک سو با تولید انبوه آن مواجهیم و از سوی دیگر تولید نیروی انسانی بسیار زیاد داریم که البته باید به فکر اشتغال با بهره وری بالای آنها باشیم.
وی با بیان اینکه امروز در جامعه ایران بحث مهارت آموزی در حوزه آموزش عالی مطرح است و بر همین اساس موضوع ایجاد دانشگاه کارآفرین مورد توجه قرار گرفت؛ گفت: باید به سمت دانشگاه مهارتی برویم که خوشبختانه در طرح‎های اقتصاد مقاومتی مربوط به حوزه عالی این مهم مورد توجه جدی قرار گرفته است.
وزیر علوم ابراز داشت: پس از برجام اقبال خوب دنیا در عرصه ‎های سیاسی، تجاری و اقتصادی کشورمان را شاهدیم و در 2 سال گذشته حدود 250 پروژه تحقیقاتی را با کشورهای پیشرفته آغاز کرده ایم.

3014/6203

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *