دستاوردهای حوزه علم و فناوری پس از انقلاب تحسین برانگیز است

دستاوردهای حوزه علم و فناوری پس از انقلاب تحسین برانگیز است

دستاوردهای حوزه علم و فناوری پس از انقلاب تحسین برانگیز است

به گزارش ایرنا، محمد فرهادی عرصه علم و دانش را روح افزا و مایه رشد و تعالی دانست و افزود: راز عظمت و زیبایی علم در چیزی است که آن را کشف می خوانیم و علمی که در آن کشف نباشد سبب انباشته شدن حافظه است و تنها در محافل علمی به درد انسان می‌خورد و علم همراه با کشف سبب ارتقای انسان به شناخت خود است.
وی به دستاوردهای آموزش عالی در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در سال 57 در مقطع کارشناسی ارشد 6 هزار دانشجو تحصیل می‌کردند که این رقم اکنون به بیش از 700 هزار نفر رسیده و 122 برابر شده است و در دوره دکترا نیز تعداد دانشجویان نسبت به سال 57، 91 برابر شده است.
فرهادی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه‌های کشور جهش بزرگی در حوزه علم و فناوری و تربیت نیروی انسانی برداشته‌اند به طوری که در اوایل انقلاب تعداد پزشکان و گروه‌های وابسته به آن و همچنین افرادی که خدمات پزشکی را ارائه می‌دهند در کشور کم بود وازکشورهای خارجی پزشک به کشور می‌آوردند.
وی افزود: بسیاری از بیماران با هزینه‌های بالا به دلیل نبود امکانات و تجهیزات برای درمان به خارج از کشور منتقل می‌شدند که هزینه‌ای بالغ بر 300 میلیون دلار در طول سال در حوزه سلامت کشور تحمیل می‌شد.
وزیر علوم گفت: به لطف خدا، کشور از نظر تربیت نیروی انسانی وابستگی‌اش از کشورهای خارجی از بین رفت و اینک پزشکان متخصص و نخبه کشور در بردهای تخصصی و کنفرانس های علمی حضوری فعال دارند.
فرهادی عنوان کرد: در زمانی راه اندازی دکترای رشته علوم پایه بسیار سخت بود اما امروزه در بسیاری از گروه‌های مختلف علمی استادان در مقطع دکترا دانشجویان خوبی را تربیت می‌کنند و این مسئله با سرعت خوبی در حال گسترش است.
وزیر علوم افزود: در سال‌های اخیر بحث آمایشی آموزش عالی و ماموریت گرایی و کارآفرینی کردن دانشگاه‌های کشور در حال انجام است تا با آموزش‌های مهارتی و ارتباط بیشتر صنعت، جامعه و دانشگاه قدم موثری برداشته شود و وزارت علوم از طرح‌های در دست اجرا حمایت می‌کند.
فرهادی تاکید کرد: اکنون در کشور 22 هزار دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل هستند و باید از ظرفیت خالی دانشگاه‌ها که رقم قابل توجهی است به طور کامل استفاده کنیم.
وی ادامه داد: اکنون با کشورهای راهبردی و هدف، تعامل خوب علمی داریم و در این راه با دانشگاه‌های معتبر دنیا وزارت علوم سعی در ایجاد دیپلماسی علمی با هدف ارتقای سطح علمی دانشجویان و کشور دارد و دوره‌های مشترکی را با دانشگاه ‌های مطرح دنیا و مقاطع تحصیلی راه اندازی کرده است.
وزیر علوم با بیان اینکه طبق سند چشم انداز وضعیت علمی کشور خوب است، افزود: بر اساس مستندات علمی منتشر شده، کشور رتبه اول منطقه و رتبه 16 جهان است و در تولید علم با 25 کشور مطرح دنیا در حال رقابت هستیم.
وی تصریح کرد: بحث نوآوری و فناوری در کشور صورت گرفته و امیدوارم که آموزش رشته‌های بین رشته‌ای افزایش یابد و رشته‌های پر تقاضا در دانشگاه های کشور جایگزین رشته‌های کم اهمیت شود.
فرهادی برترین های کنکور سراسری و برگزیدگان المپیادهای دانشجویی را مخاطب قرار داد و اظهار داشت: شما اکنون در آستانه ورود به دوره تحصیلات دانشگاهی هستید. از شما انتظار داریم با دیدی باز افق متعالی مرجعیت علم و فناوری را مد نظر قرار دهید و نام خود را در زمره خدمتگزاران این سرزمین ثبت و ضبط کنید.
فراهنگ ** 1085 ** 1071 **

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *