امضای تفاهم نامه مشترک نشان دهنده عزم سوئد برای گسترش همکاری های علمی با ایران است

امضای تفاهم نامه مشترک نشان دهنده عزم سوئد برای گسترش همکاری های علمی با ایران است

امضای تفاهم نامه مشترک نشان دهنده عزم سوئد برای گسترش همکاری های علمی با ایران است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، خانم آن لیند روز یکشنبه در دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان اظهار داشت: سوئد به میزان پیشرفت های علمی و فناوری و تحقیقاتی در ایران واقف است و همکاری های خوبی نیز در حوزه بهداشت علوم طبیعی وجود دارد.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه مهندسی نیز از افراد و دانشمندان خوبی برخوردار است.
وزیر امور اتحادیه اروپا و تجارت سوئد افزود: سوئد افتخار می کند که روی تحقیقات کشورش سرمایه گذاری های کلانی انجام داده است، بطوری که 3.8 درصد تولید ناخالص ما به امر تحقیقات اختصاص یافته است.
وی یادآور شد: دولت سوئد در 10 سال گذشته سرمایه گذاری های گسترده ای داشته و در سال 2016 لایحه ای به پارلمان داده تا ظرفیت همکاری های بین المللی خود را افزایش دهد.
آن لیند، گفت: اکنون سوئد مقصد عالی برای اندیشمندان و دانشجویان کشورهای مختلف دنیا و بیشتر برنامه های دانشگاهی آن به زبان انگلیسی است.
وی اظهار کرد: در این راستا سوئد با ارایه بورسیه به محققان کشورهای دیگر همت گماشته حتی در این امر با سازمان های بین المللی در زمینه تحقیقات ارتباطات خوبی داشته است.
وی گفت: این بورسیه ها به دانشجویان با کیفیت بالا در بخش هزنیه های تحصیلی و زندگی شان ارایه می شود تا برای توصیه فعالان در جوامع خودشان نقش داشته باشند.
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک با ایران تصریح کرد: یکی از موارد این تفاهم نامه جابجایی دانشجویان بین دو کشور است.
آن لیند در ادامه با اشاره به مسوولیت سازمان های اجتماعی اظهارداشت: مسایلی چون حقوق بشر، حقوق صنفی و حقوق زنان چه در سطح جامعه و چه در سطح دانشگاه ها از مواردی است که مورد لحاظ کشور سوئد است.
وی گفت: می دانیم که در جمهوری اسلامی ایران زنان تحصیل کرده زیادی وجود دارند و 65 درصد دانشجویان را تشکیل می دهند اما این رقم با تعداد زنان شاغل همخوانی ندارد و امیدوارم از آنان بیشتر در بازارهای کار استفاده شود.
وی گفت: یکی از تفاهم نامه هایی که نخست وزیر سوئد امروز در سمیناری با حضور زنان دانشمند و نمایندگان مجلس ایران امضا خواهد کرد، بحث توانمندسازی زنان است.
وی خاطر نشان کرد: همه باید همت کنیم تا با تبعض علیه زنان مبارزه کرده و آن را از بین ببریم.

** 16 درصد اعضای هیات علمی ایران را زنان تشکیل می دهند
وزیر علوم در ادامه این دیدار اظهار داشت: بیش از 16 درصد هیات علمی کشورمان را زنان تشکیل می دهند.
فرهادی گفت: اداره تعداد زیادی از شرکت های دانش بنیان برعهده زنان بوده و اخیرا هم این رقم افزایش یافته است.
وی گفت: امیدوارم با برگزاری دوره های مشترک علمی در مقطع ارشد و دکترا بتوانیم با دانشگاه های سوئد همکاری های مناسب و مطلوبی داشته باشیم.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *