پذیرش سوئدی ها در رشته‌های منحصربه فرد دانشگاه‌های ایران

پذیرش سوئدی ها در رشته‌های منحصربه فرد دانشگاه‌های ایران

پذیرش سوئدی ها در رشته‌های منحصربه فرد دانشگاه‌های ایران

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی وزارت علوم ، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز یک شنبه در دیدار با آن لیند وزیر اموراروپایی و تجارت خارجی کشور سوئد که در وزارتخانه علوم برگزار شد، اظهار داشت: ما امروزه روابط بسیار نزدیک علمی ، تحقیقاتی با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان، اتریش، فرانسه و ایتالیا داریم.
وزیر ادامه داد: تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه‌های مشترک علمی و تحقیقاتی و برگزاری جلسات مابین روسای دانشگاه‌های دو کشوراز اهم تعاملات است.
فرهادی افزود: در سطح ملی کار گروه‌های علمی دو کشور راه‌اندازی شده است و ثمرات خوبی به همراه آورده است.
وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ مابین دو کشور ایران و سوئد در سفر نخست وزیر این کشور، آن را در روابط علمی دو کشورمهم ارزیابی کرد و بر ادامه این همکاری دو جانبه تاکید کرد.
فرهادی گفت : در حال حاضر 439 دانشجوی ایرانی در کشور سوئد به تحصیل اشتغال دارند و من امیدوارم در آینده این تعداد افزایش یافته و دو سویه شود .
وی در ادامه گفت: مطمئنا به غیر از بعضی رشته‌های فنی و نا‌نو تکنولوژی، رشته‌های تحصیلی دیگر در بخش‌های اسلام‌‌‌ شنا‌سی، خاورمیانه شنا‌سی و همچنین هنر اسلامی و ایرانی در دانشگاه‌های ایران را در کمتر جایی از جهان می‌توان یافت، به همین دلیل می‌توانیم پذیرای داوطلبان و دانشجویان کشور سوئد در این رشته های تحصیلی باشیم .
وی تصریح کرد: انجام پروژه‌های کلان GIS مابین دانشگاه لوند سوئد و دانشگاه ملا‌یر و تربت حیدریه ایران با حمایت یک میلیون یور‌ویی اتحادیه اروپا نشان داده است که در بخش پروژه‌های مشترک و در چهارچوب برنامه افق سال 2020 نیز می‌توان برنامه‌های گسترده‌ای را انجام داد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: همکاری دانشگاه گلستان با دانشگاه اوپسالا در بخش زمین شنا‌سی و دانشگاه ابوعلی سینای همدان با دانشگاه lulea ‌سوئد و راه‌اندازی کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه اوپسالا ازدیگر نمونه‌های این همکاری‌های علمی است.
فرهادی با اشاره به اینکه ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه سیاست‌گذاری کلان، نظارت و حمایت را بر عهده داریم و کار اجرایی و عملیاتی توسط دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی صورت می‌گیرد، گفت: انتظار داریم کارگروه‌ همکاری‌های دو جانبه علمی و تحقیقاتی در سطح سیاست‌گذاری ، اجرا و پیشبرد سیاست‌ها بین دو کشورعملیاتی شود.
بر اساس این گزارش در ادامه آن لینده وزیر امور اروپایی و تجارت خارجی سوئد گفت: نسبت به میزان پیشرفت علم و فناوری در ایران واقف هستیم و همکاری‌های خوبی در حوزه بهداشت،علوم و مهندسی در ایران داریم.
وی ادامه داد: در سوئد3.8 درصد تولید ناخالص داخلی GDP به تحقیقات اختصاص پیدا می‌کند و دولت سوئد در 10 سال گذشته سرمایه‌گذاری مطلوبی در تحقیقات داشته و در تلاش است آن را افزایش دهد.
وزیر امور اروپایی و تجارت خارجی سوئد گفت: سوئد یک مقصد عالی در سطح دنیا است .
وی افزود: در تلاشیم به بورسیه های دیگر کشور‌ها که بتوانند در سطح بین‌المللی تحقیق و همکاری داشته باشند کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *