ه دریافت‌کننده بورس تحصیلی «بورسیه» می‌گویند. در فارسی گاه به اشتباه به بورس تحصیلی «بورسیه» نیز گفته می‌شود. این بورس‌ها معمولاً برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی ( کارشناسی ارشد و دکترا) در نظر گرفته می‌شود. امروزه یکی از راه‌های تامین نیروی انسانی در کشورهای توسعه یافته (که معمولاً با کاهش جمعیت روبرو هستند) اعطای بورس تحصیلی است. یکی از مهم‌ترین این بورس ها، بورس تحصیلی اراسموس ماندوس استبراساس دستورالعمل اداره کل بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، نفرات اول تا سوم دانش‌آموختگان دورهٔ کارشناسی ارشد، دانشجویان نمونه کشوری در دورهٔ کارشناسی ارشد برابر با آیین‌نامه انتخاب دانشجویان نمونه با تأیید معاونت دانشجویی وزارت علوم و یا معاونت آموزشی وزارت بهداشت، داشتن کتب تألیفی و یا ترجمه شده در زمینه‌های علمی، دارا بودن دست‌کم یک مقاله چاپ شده در مجله‌های علمی-پژوهشی داخل یا خارج از کشور در زمینه‌های علمی، دارا بودن گواهی مجری بودن در انجام طرح‌های تحقیقاتی کاربردی پایان‌یافته مورد نیاز کشور و نیز مخترعان و مکتشفان که اختراعات و اکتشافات آنان در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی به ثبت رسیده باشد، برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم جشنواره‌های خوازمی، فارابی و رازی، ارائه‌دهندگان پیشنهاد سبک‌های هنری کاربردی با تأیید از مراجع ذیربط و مربیان آموزشی و پژوهشی می‌توانند در فراخوان بورس تحصیل خارج از ایران ثبت‌نام کنند.

بورسیه دکتری مهندسی شیمی دانشگاه ژیامن، چین

دانشگاه ژیامن در سال ۱۹۲۱ تاسیس شد و به عنوان اولین دانشگاه چینی لقب گرفت که توسط یک چینی در خارج از کشور تاسیس شده است. دانشگاه ژیامن در دامنه کوهی سرسبز ایجاد شده که مقابل دریای شرق چین قرار گرفته است. دانشگاه ژیامن، به دلیل دارا بودن کیفیت بالای آموزشی، تجهیزات کامل برای پژوهش و مطالعه، خدمات عمومی مناسب و چشم اندازی زیبا، بسیار مورد توجه دانشجویان از کشورهای مختلف قرار گرفته است. اکنون، بیش از ۴۰،۰۰۰ دانشجوی تمام وقت (شامل۱۹،۵۷۰ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۱۷،۴۹۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، ۲،۹۱۹ دانشجو در مقطع دکتری و بیش از ۴۰۰۰ دانشجوی بین المللی) در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

در این راستا، این دانشگاه اقدام به ارائه بورس تحصیلی دکترای حرفه ای در رشته مهندسی شیمی نموده است و تمامی دانشجویان حائز شرایط می توانند متقاضی این بورس تحصیلی شوند.
آخرین مهلت ارسال درخواست: ۱۵ می ۲۰۱۷ (۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶)
تاریخ آغاز دوره: سال تحصیلی آتی
محل تحصیل: دانشگاه ژیامن، چین
ارزش بورس اعطایی: تامین کلیه هزینه های تحصیلی و اقامتی
شرایط و ضوابط
• دارا بودن مدرک فوق لیسانس در رشته مهندسی شیمی
• دارا بودن مدرک معتبر زبان انگلیسی (TOEFL یا GRE)
• رونوشت تصدیق شده ریز نمرات دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد
نحوه ارائه درخواست: سامانه پذیرش آنلاین
لینک دانشگاه و دسترسی به اطلاعات بیشتر