محصولات تراریخته تاثیر مثبت بر سلامت انسان دارند

محصولات تراریخته تاثیر مثبت بر سلامت انسان دارند

محصولات تراریخته تاثیر مثبت بر سلامت انسان دارند

به گزارش پل کنکوری به نقل از ایرنا، بهزاد قره یاضی شامگاه دوشنبه در همایش سم، ارگانیک، تراریخته که از سوی پارک علم و فناوری استان سمنان در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد، افزود: محصولات تراریخته علاوه بر کاهش مصرف سموم، اثر بقایای آن ها را نیز ندارند.
وی مصرف علف کش های کم خطرتر را یکی دیگر از مزایای کشت محصولات تراریخته دانست و گفت: تولید مواد باارزش پزشکی سالم تر و کم خطرتر، کم تر آلوده کردن هوا، مصرف کم تر آب، مقاومت به خشکی، استفاده از زمین زیر کشت کم تر و بر هم نزدن تنوع زیستی از دیگر فواید این محصولات است.
رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور، با اشاره به مطالب منتشر شده توسط عده ای در سال های گذشته مبنی بر مضر دانستن استفاده از هرگونه فناوری هسته ای، یادآور شد: بنا به تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهور باید به دنبال فناوری های نو باشیم و عقب نشینی نکنیم؛ در هر دوره ای نیز عده ای هستند که با دست یابی کشور به یک فناوری جدید مخالفت کنند.
قره یاضی با تاکید براینکه مهندسی ژنتیک می تواند با فعالیت خود به امنیت غذایی کشور کمک کند، افزود: تامین امنیت غذایی ایران با واردات سالانه 18 میلیارد دلار محصولات کشاورزی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه بخشی از تولید کشور به دلیل گسترش آفات از بین می رود، اضافه کرد: برای کنترل آفات به ناچار از سموم کشاورزی استفاده می شود در حالی که این سموم در درجه های مختلف به کار می روند و می توانند سبب کشتن انسان شوند.
رییس انجمن ایمنی زیستی کشور سرانه مصرف سم کشاورزی هر فرد در دنیا را بین 70 تا 80 گرم در سال عنوان کرد و گفت: این رقم در حالی است که سرانه مصرف ایرانیان 400 گرم و در شهرستان بابل 1254 گرم است.
قره یاضی با بیان اینکه 82 درصد سطح زیر کشت سویا، 68 درصد پنبه و نیمی از ذرت دنیا تراریخته است، ادامه داد: طرح زیر کشت محصولات تراریخته در جهان 180 میلیون هکتار بوده در حالی که کل زمین های زیر کشت در ایران 14 میلیون هکتار است.
وی همچنین با بیان اینکه 88 درصد فعالیت مبارزه با آفات کشور مربوط به کرم ساقه خوار در مزارع برنج است، تاکید کرد: بانوان شالی کار به طور دایم تا زانو و آرنج در آب بوده و در معرض این سموم قرار می گیرند.
رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: بیشترین میزان سم در کشور در استان گیلان و در مزارع برنج و پنبه استفاده می شود و این دو محصول بیش از 90 درصد سموم کشاورزی را به خود اختصاص می دهند.
قره یاضی به تلاش محققان ایرانی در تولید برنج تراریخته در ابتدای دهه هفتاد اشاره کرد و افزود: 25 سال پیش این محصول برای استفاده کشاورزان آماده بود اما کشت آن 10 سال طول کشید، نخستین برداشت برنج تراریخته پرمحصول و بدون سم کشاورزان ایرانی در سال 83 با حضور معاون اول وقت ریاست جمهوری انجام شد و در همان سال نخست به هدف متعالی رهبری مبنی بر اول شدن در منطقه دست یافتیم اما عده ای مانع ادامه آن شدند.
وی تاکید کرد: برنج معمولی هیچ خاصیتی ندارد در حالی که برنج تراریخته تولید داخل علاوه بر مقاومت به آفات، دارای ویتامین آ است و حتی می توان به آن آهن و روی اضافه کرد.
وی ادامه داد: برنج تراریخته دارای آلبومین، که بیشترین پروتیین موجود در خون است، توسط چینی ها تولید شده و به قیمت های بالایی به دیگر کشورها صادر می شود و ما حتی مجبور هستیم آلبومین مورد نیاز خود را از آلمان وارد کنیم.
رییس انجمن ایمنی زیستی کشور با انتقاد از عملکرد برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره محصولات تراریخته گفت: چرا این فناوری را از کشاورزان گرفته ایم؟ چرا کشاورزان به نمایندگان خود که مسوول دفاع از حقوق آن ها هستند اعتراضی نمی کنند؟
قره یاضی با اشاره به واردات سالانه 60 هزار تن پنبه به کشور گفت: پنبه معمولی دو تن در هکتار محصول می دهد و در استان گلستان تا 14 مرتبه نیز سم پاشی می شود در صورتی که پنبه تراریخته پنج تن در هکتار محصول داشته و نیازی نیز به سم پاشی ندارد.
وی با اشاره به تولید ذرت مقاوم به خشکی در آمریکا در سال 2013 ، بیان کرد: استفاده از محصولات تراریخته مقاوم به خشکی می تواند ناجی کشاورزی ایران باشد، کیست که ارزش آب را در کشور نداند؟ اما رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی محصول تراریخته را بدتر از تریاک می داند.
رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه با مرور یک هزار و 783 مقاله علمی، هیچ مدرکی درباره اثبات مضرات محصولات تراریخته پیدا نشده، گفت: 500 گروه تحقیقاتی در 130 طرح تحقیقاتی در اروپا مطالعه کرده و به این نتیجه رسیده اند که محصولات تراریخته مانند فرآورده های کشاورزی سنتی سالم هستند.
قره یاضی ادامه داد: در سال 2012 در آمریکا، 128 هزار نفر بر اثر مسمومیت غذایی در بیمارستان بستری شدند و سه هزار نفر از آنان فوت کردند در حالی که حتی یک مورد از آن ها به دلیل استفاده از محصولات تراریخته نبود؛ پس به چه دلیل عده ای در کشور مردم را نگران می کنند و از این نگرانی چه سودی نصیبشان می شود؟
وی همچنین با بیان اینکه عده ای بازگشت به طبیعت و استفاده از محصولات طبیعی را مطرح می کنند،اضافه کرد: هیچ غذایی را نمی توان پیدا کرد که کاملا طبیعی باشد و بسیاری از محصولات مانند موز، هویج و ذرت به شکل طبیعی خود قابل خوردن نیستند.
رییس انجمن ایمنی زیستی کشور با تاکید بر اینکه مصرف محصولات ارگانیک خوب بوده اما مصرف آن ها ملاحظاتی دارد، یادآور شد: باقی ماندن بقایای سموم بیولوژیک روی میوه ها، آلودگی به میکرو ارگانیسم های بیماری زا، آلودگی به سموم گیاهی طبیعی، آلودگی به کرم های انگلی، کاهش تنوع زیستی و کاهش ضریب امنیت غذایی از جمله خطرهای احتمالی استفاده از محصولات ارگانیک است.
قره یاضی با بیان اینکه محصولات ارگانیک با محیط زیست سازگار است، افزود: با این وجود محصولات ارگانیک الزاما برای انسان خوب نیست و مقام معظم رهبری نیز هوشمندانه محصولات ارگانیک را ذیل سیاست های کلی محیط زیستی کشور ابلاغ کرده اند.
وی با تاکید بر اینکه هیچ مرغ ارگانیکی در کشور تولید نمی شود، بیان کرد: ارگانیک یعنی محصولی که نباید برای تولید آن از سم، واکسن، کود و هورمون و نه از بذر اصلاح شده، پساب و کود دامی استفاده شود .
رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در دنیا را تنها یک درصد اعلام کرد و گفت: ارگانیک راه حلی برای تامین امنیت غذایی کشور نیست و از نظر اقتصادی تهدید است چون در واحد سطح عملکرد کم تری دارد.
قره یاضی با بیان اینکه استفاده از هرکدام از محصولات تراریخته و ارگانیک در جای خود خوب است، بیان کرد: نباید جنگ میان استفاده از این دو محصول ایجاد شود و هرکس که بگوید تراریخته بد است، می خواهد محصول غیر ارگانیک را به قیمت ارگانیک و با چند برابر قیمت به فروش برساند.
وی همچنین یادآور شد: مصرف محصولات تراریخته از نظر فقهی و بر اساس نظر مراجع عظام تقلید هیچ مشکلی ندارد حتی اگر در آن ها از ژن حیوان حرام گوشت استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *