رشته مهندسی شیمی در دانشگاه‌ها توجه نشده است

رشته مهندسی شیمی در دانشگاه‌ها توجه نشده است

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرگزاری تسنیم از بابلسر، محسن جهانشاهی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مسابقات ملی کمیکار در سالن اجتماعات دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران اظهار داشت: بنیاد نخبگان مازندران بنیاد متفاوتی بوده زیرا مازندران استان متفاوتی است.

وی افزود: بیش از ۲۰۰ دانشگاه و مرکز علمی در مازندران فعالیت دارند و این جغرافیای آموزشی در هیچ کجای کشور وجود ندارد.

رئیس بنیاد نخبگان مازندران ادامه داد: دانشگاه مازندران نمونه خوبی از دانشگاه‌های استان بوده که مجموعه‌ای از دانشگاه‌ها را در مازندران مدیریت می‌کند.

جهانشاهی با اشاره به اینکه مهندسی شیمی در رسیدن به جایگاه اصلی خود فاصله زیادی دارد و از رسیدن به جایگاه اصلی‌اش مغفول مانده است، گفت: متاسفانه هنوز رشته مهندسی شیمی جزو رشته‌های اصلی مهندسی نیست.

وی تصریح کرد: توجه به رشته شیمی نقش به‌سزایی در تبدیل به مطلوب کردن مواد خام و جلوگیری از خام فروشی در کشور دارد.

رئیس بنیاد نخبگان مازندران با اشاره به قرار گرفتن در آستانه روز مهندس گفت: باید تلاش کنیم با علم و فناوری داخلی به علم و فناوری جهان دست پیدا کنیم.

جهانشاهی با بیان اینکه وقتی صاحب یک تکنولوژی و علم باشیم فرهنگ و ترم خود را به همراه دارد، افزود: جوانان بهترین سرمایه‌ها و ظرفیت‌های کشور برای دستیابی به علم و تکنولوژی روز جهان هستند.

قدمت بالای رشته شیمی در دانشگاه مازندران

محمدحسین فاطمی معاون پژوهشی دانشگاه مازندران نیز گفت: در حال حاضر دانشگاه مازندران بیش از ۱۴ هزار دانشجو دارد که ۱۰۰۰ نفر در مقطع دکتری، ۴ هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و حدود ۹ هزار نفر در مقطع کارشناسی تحصیل دارند.

وی افزود: رشته شیمی در دانشگاه مازندران قدمت طولانی دارد و از سال ۱۳۵۶ جزو نخستین مراکزی بود که در مقطع دکتری و فوق لیسانس جذب دانشجو را انجام می‌داد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران ادامه داد: یکی از افتخارات دانشگاه مازندران میزبانی از یازدهمین دوره مسابقات ملی کمیکار بوده که با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

فاطمی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات ملی کمیکار زمینه‌ساز ارتباط صنعت و دانشگاه، ارتباط میان دانشجویان فعال در این حوزه در سراسر کشور و ایجاد کار گروهی در میان دانشجویان می‌شود، گفت: استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی نخبگان و دانشجویان داخلی سبب توسعه کارهای گروهی و گسترش علم و صنعت در کشور و بومی‌سازی فناوری و تکنولوژی در داخل می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه کار علمی گروهی به درستی در دانشگاه‌ها انجام نمی‌شود، افزود: باید تلاش کنیم تا دانشجویان مهارت محور در دانشگاه‌های کشور تربیت و تحویل جامعه داده شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه رشد علمی ما مرهون توسعه دوره تحصیلات تکمیلی است، تصریح کرد: ظرفیت استخدام دولتی در کشور محدود شده و باید دانشگاه‌ها با فراهم کردن زمینه‌های لازم دانشجویان خلاق و کارآفرین را به سمت بازار کار هدایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *