جهانگیری: دولت نیازمند همکاری دانشگاه ها برای حل مسائل پیچیده کشور است

جهانگیری: دولت نیازمند همکاری دانشگاه ها برای حل مسائل پیچیده کشور است

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری عصر امروز- چهارشنبه- در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره دانشجوی نمونه، یکی از راه های ارزیابی و سنجش عملکرد دانشگاه ها را میزان توانمندی فارغ التحصیلان دانست.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: میزان خلاقیت، توانایی و مهارت فارغ التحصیلان که در حقیقت محصول و تربیت شدگان دانشگاه هستند، می تواند بیانگر میزان موفقیت و سطح عملکرد دانشگاه ها باشد.
جهانگیری با بیان اینکه دانشجویان نمونه سرمشقی برای سایر دانشجویان کشور هستند، خاطر نشان کرد: دانشجویان باید تلاش کنند تا بتوانند به جایگاه و موقعیت دانشجویان برتر دست پیدا کنند.
معاون اول رئیس جمهوری اظهار کرد: امروز دانشگاه های کشور در تلاش هستند تا به دانشگاه نسل سوم و کارآفرین تبدیل شوند.
جهانگیری در این مراسم ضمن تبریک به دانشجویان برگزیده و خانواده های آنها،‌ از زحمات و تلاش های وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز اساتید دانشگاه های مختلف کشور قدردانی کرد.
معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: در سال جاری از دانشگاه های علوم پزشکی ایران، صنعتی شریف و صنعتی امیر کبیر بازدید کردم و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی که در این دانشگاه ها در حال انجام است، که نشان می دهد اتفاقات مهمی در دانشگاه های کشور در حال رخ دادن است.
جهانگیری بیان داشت: بی تردید کسانی که در این مراکز در حال فعالیت هستند، در آینده به کارآفرینانی بزرگ تبدیل خواهند شد.

** یکی از مشکلات اصلی کشور مشکل بیکاری است
جهانگیری افزود: کشور با مسائل و مشکلات جدی روبرو است که یکی از مشکلات اصلی، مشکل بیکاری است.
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: در شرایطی که سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار فارغ التحصیل وارد بازار کار می شوند، اگر موفق شویم هر سال یک میلیون و 200 هزار شغل ایجاد کنیم، به معنای این است که برای 3 میلیون نفر که در حال حاضر بیکار هستند، نتوانسته ایم ایجاد اشتغال کنیم.
جهانگیری افزود: ظرفیت اقتصاد ایران برای ایجاد شغل محدود است و در سالهای گذشته نیز میزان اشتغال زایی اندک بوده و این یعنی ما برای حل مشکل بیکاری نیازمند کسانی هستیم که بتوانند برای جوانان تحصیلکرده که سرمایه های کشور هستند، اشتغال ایجاد کنند.

** باید کاری کنیم فارغ التحصیلان دانشگاه ها خود کارآفرین باشند
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: باید کاری کنیم که فارغ التحصیلان دانشگاه ها خود کارآفرین باشند و نه تنها برای خودشان بلکه برای دیگران نیز فرصت های شغلی فراهم نمایند.
جهانگیری با اشاره به گزارش معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری که در جلسه صبح امروز هیات وزیران ارائه شد، بیان داشت: براساس گزارش دکتر ستاری تعداد زیادی از فارغ التحصیلان و جوانان زیر 30 سال توانسته اند با سرمایه ای اندک، شرکتی دانش بنیان راه اندازی کنند که بخش خصوصی هم اکنون متقاضی خرید برخی از این شرکت ها تا میزان 3 میلیارد تومان است.
معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه توانایی و ظرفیت فراوانی در جوانان ایرانی وجود دارد، گفت: مشکلات و مسائل مختلف در برابر سرمایه های عظیم مادی و معنوی ملت ایران ناچیز هستند و حتماً ملت ایران قادر است از این مشکلات عبور کند.
جهانگیری با اشاره به مسائل زیست محیطی و آلایندگی هوا در کلان شهرهای کشور که به یکی از دغدغه های اصلی نظام تبدیل شده است، به مسائل ناشی از ریزگردهای استان های خوزستان و ایلام اشاره و خاطر نشان کرد: این مشکلات و مسائلی نظیر آسیب های اجتماعی امروز به مشکلاتی پیچیده تبدیل شده اند که برای حل آنها نیازمند فکر و اندیشه هستیم.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه یکی از راه های عبور از مشکلات اقتصادی را اتکاء به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی دانش بنیان کردن اقتصاد کشور است و این سیاست ها می توانند کشور را از بحران های پیچیده نجات دهند.
جهانگیری با بیان اینکه خوشبختانه اجماع ملی برای اجرای اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است، گفت: معنای سیاست های اقتصاد مقاومتی این است که همه باید برای اعتلای ایران تلاش کنیم و دانشگاهی و غیردانشگاهی می تواند در راستای این سیاست ها قدم های بزرگی بردارد.
معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در یکی از جلسات شورای عالی اداری تصمیم گیری شد که تعدادی دستیار ویژه برای وزرا، استانداران و مقامات کشور از میان نخبگان انتخاب شوند تا تجربیات اجرایی مدیران در کنار دانش و خلاقیت جوانان نخبه، بتواند این جوانان را به مدیران شایسته ای برای آینده کشور تبدیل کند که امیدوارم شاهد اجرا شدن این تصمیم و مشارکت نخبگان در امور اجرایی کشور باشیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه گزارشی از میزان سهمیه پذیرش دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد ارائه کرد و گفت: در حال حاضر حدود 80 هزار نفر عضو هیات علمی در کشور وجود دارد که بیش از 30 هزار نفر از این افراد ظرف سه چهار سال اخیر جذب شده اند.
دکتر فرهادی یکی از جهت گیری های آموزشی دانشگاه های کشور را تلاش برای تبدیل دانشگاه ها به دانشگاه های نسل سوم عنوان کرد و گفت: خوشبختانه بیش از 30 هزار نفر از فارغ التحصیلان کشور در شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری مشغول فعالیت هستند.
وزیر بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم با تاکید بر ضرورت اعتماد به جوانان و نخبگان کشور، گفت: باید برای جوانان و نخبگان فرصت فعالیت فراهم شود و همانگونه که در دوران دفاع مقدس جوانان کشور توانستند افتخار آفرین باشند، امروز نیز جوانان و دانشگاهیان باید بتوانند در حل مشکلات کشور مشارکت کنند.
در این مراسم همچنین تعدادی از دانشجویان دغدغه های خود را به اطلاع معاون اول رئیس جمهوری رساندند و سپس با حضور دکتر جهانگیری از دانشجویان نمونه قدردانی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *