10 توصیه مهم به داوطلبین مجاز به انتخاب رشته دوره دکتری 95

10 توصیه مهم به داوطلبین مجاز به انتخاب رشته دوره دکتری 95

۱- روی رتبه آزمون کتبی زیاد حساب نکنید. این توصیه به ویژه برای داوطلبانی است که رتبه هایی عالی کسب کرده اند. با داشتن رتبه یک رقمی قبولی شما در دانشگاهی مانند شریف یا تهران تضمین نمی شود. پس سعی کنید فارغ از رتبه خود دست به انتخاب بزنید.

۲- قدر دانشگاه محل تحصیل خود را بدانید. همواره دانشگاهی که دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود را در آنها گذرانیده اید در نظر داشته باشید. آشنا بودن با اساتید قطعا تأثیر مثبتی در ارزیابی درست شما دارد. سعی کنید برای این دانشگاه ها اولویت بالایی قایل شوید.

۳- اصل را بر گرایش خود قرار دهید. حتی در رشته هایی مانند مدیریت، علوم اجتماعی، علوم سیاسی و فیزیک که داوطلبان می توانند از بین گرایش های مختلف دست به انتخاب بزنند بهتر است گرایش مرتبط با دوره های قبلی خود را در اولویت قرار دهید. در جلسه مصاحبه اساتید برداشت خوبی از داوطلبانی که می خواهند تغییر رشته یا گرایش بدهند ندارند مگر اینکه دلایل منطقی و پشتوانه علمی لازم وجود داشته باشد.

۴- از تاثیر نمره آزمون کتبی غافل نشوید. گرچه حرف و حدیث درباره تاثیر نمره آزمون زیاد است اما اگر همین ۳۰درصد هم باشد، ۳۰ درصد هم ۳۰ درصد است! وقتی به عنوان آخرین رتبه آزمون کتبی به یک کدرشته معرفی شوید یعنی باید از ۳۰ درصد آزمون کتبی چشم پوشی کنید و با ۷۰ درصد نمره قبولی خود را نهایی نمایید. در چنین حالتی قطعا راه سخت تری در پیش دارید. پیشنهاد می کنیم کدرشته هایی پایین تر از رتبه خود را نیز انتخاب کنید تا نمره آزمون کتبی به یاری شما برخیزد!

۷- اگر سهمیه مربی دارید قدر انتخاب های پژوهش محور دانشگاه ها را بدانید. معمولا سهمیه های آزاد اینگونه انتخاب ها را در اولویت قرار نمی دهند . با توجه به اینکه هزینه تحصیل شما از سوی موسسه شما پرداخت میشود قدر این عرصه بی رقیب را بدانید. از انتخاب کدهای پژوهشکده ها خودداری کنید. آنها معمولا به دنبال نیروی تمام وقت هستند.

۸- اصلاحیات دفترچه را بخوانید. معمولا با گذشت چند روز از انتشار دفترچه و شروع انتخاب رشته، کد رشته های اعلام شده دچار تغییر می شوند. برخی کدرشته ها اضافه می شوند، برخی حذف می شوند و ظرفیت برخی از آنها تغییر می کند. اگر عضو خبرنامه سایت هستید در اولین فرصت شما را از انتشار اصلاحیه ها مطلع خواهیم کرد. اصلاحیه های دفترچه انتخاب رشته را مثل خود دفترچه با دقت مطالعه نمایید و در صورت لزوم انتخاب رشته خود را ویرایش کنید.

۹- به چند برابر ظرفیت ها دقت کنید. در بحث معرفی به مصاحبه دو نوع چند برابر ظرفیت وجود دارد که توجه به آنها در انتخاب رشته بسیار مهم است. یکی چند برابر ظرفیت کل و دیگری چند برابر ظرفیت هر کد رشته.

چند برابر ظرفیت کل: با توجه به اعلام سازمان سنجش در سال جاری و سوابق سالهای گذشته حدود دو و نیم برابر ظرفیت کل به مصاحبه دعوت می شوند. این عدد برای تمامی پذیرش ها یکسان نیست. به طور معمول برای ظرفیت های روزانه حدود یک و نیم برابر ، ظرفیت های شبانه دو برابر و برای سایر ظرفیت ها حدود سه برابر به مصاحبه دعوت می شوند. نکته امیدبخش این است که با توجه به غایبین مصاحبه ، تقریبا از هر دو نفر که در جلسه های مصاحبه حاضر می شوند یک نفر پذیرش نهایی خواهد شد.

چند برابر هر کد رشته: به طور معمول پنج تا شش برابر ظرفیت هر کد رشته به مصاحبه آن کدرشته دعوت می شوند. به طور مثال برای کدرشته مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی با ظرفیت ۵ نفر حدود ۲۵ تا ۳۰ نفر به مصاحبه دعوت می شوند. البته سال گذشته دانشگاه هایی نظیر تربیت مدرس و تهران این رقم را به هفت تا هشت برابر هر کد رشته نیز رساندند تا در انتخاب دانشجویان آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

10 توصیه مهم به داوطلبین مجاز به انتخاب رشته دوره دکتری 95

۱۰- از همین حالا خود را در جلسه مصاحبه بدانید. متاسفانه رسم بدی که در جلسات مصاحبه وجود دارد این است که اساتید مصاحبه کننده در خصوص انتخاب های دیگر داوطلبان سوال می کنند و گاهی از او میخواهند در مورد انتخاب های دیگر خود توضیح دهد. اگر انتخاب های دیگرتان از همان گرایش نباشد باید به گونه ای مصاحبه گران را توجیه کنید که گمان نکنند هدف خاصی از تحصیل ندارید! در مجموع از همان زمان انتخاب رشته روی دلایل منطقی انتخاب های خود هم فکر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *