فلسفه ثبت‌نام‌های ۵۰ هزار تومانی دکتری

فلسفه ثبت‌نام‌های ۵۰ هزار تومانی دکتری

فلسفه ثبت‌نام‌های ۵۰ هزار تومانی دکتری

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   سال‌ها قبل در مورد کنکور، مردم به شوخی می‌گفتند قبول نمی‌شویم اما حداقل یک کیک و یک ساندیس می‌خوریم. اما آن روزها بابت همان کیک و ساندیس چندین و چند برابر پول ثبت‌نام می‌دادیم و غافل از پولی که می‌دهیم به شوق کنکورو آینده‌ای که به دنبال آن برای خود ترسیم می‌کردیم از این هزینه‌ها راضی بودیم سال به سال گذشت و هزینه‌های کنکور بالاتر رفت. دانشگاه‌های پولی آمد و کم کم مزه کنکور از زیر زبانمان رفت. حتی کیک و ساندیس‌های گذشته هم کم آب و رنگ‌تر شد و از کنکور ثبت نامی به قیمت ۵۵ هزار تومان باقی ماند.

کنکور دکتری امسال با ۵۵ هزار تومان هزینه برای داوطلبان، اتاق‌های سرد و صندلی‌های خشک، یک آب معدنی و یک کیک تی‌تاپ به پایان رسید. در واقع یک آب معدنی و یک کیک تی تاپ ۱۰۰۰ تومانی کل پولی شد که از پرداخت ۵۵ هزار تومان مبلغ برای ثبت نام در کنکور دکتری، عاید داوطلبان شد. داوطلبانی که برخی از آنها پنجمین بار و یا چهارمین بار بود که در کنکور شرکت می‌کردند و جمع پول سال‌های شرکت آنها در کنکور به بالاتر از ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. نه فلسفه دریافت پول‌های ثبت نام کنکور برای داوطلبان روشن است و نه می‌دانند این پول‌ها برای چه چیزی از آنها گرفته می‌شود؟

فلسفه ثبت‌نام‌های ۵۰ هزار تومانی

خیلی وقت است که سوال از چرایی پرداخت پول‌های ۴۰ و ۵۰ هزار تومانی شرکت در کنکور دکتری از زبان داوطلبان و حتی مردم و خانواده‌ها شنیده می‌شود. اما آنها نمی‌دانند به چه دلیل و بابت چه چیز باید اینقدر هزینه کنند؟ این سوال زمانی جدی‌تر می شود که سر و کار داوطلبان با دانشگاه‌های دولتی و آزمون‌های سراسری است که مدعی گرفتن کمترین هزینه از داوطلبان هستند.

بر اساس آمارهای موجود تعداد ۲۶۰ هزار و ۱۱۰ داوطلب برای شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز (آ‌اچ.د) سال ۹۶ ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۱۰ هزار و ۱۷۹ داوطلب زن و ۱۴۹ هزار و ۹۳۱ داوطلب مرد هستند. همچنین آمارها نشان می‌دهد هر سال تعداد داوطلبان افزایش پیدا می‌کند؛ برای مثال آمار داوطلبان آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز (آ‌اچ.د) سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، تعداد ۱۰۱ هزار و ۸۵۷ نفر و این آمار نسبت به سال ۹۴ تعداد ۵۸ هزار و ۴۵۰ نفر و همچنین این آمار نسبت به سال ۹۳ تعداد ۱۹ هزار و ۷۱۹ نفر افزایش داشته است. با این حساب هر سال این مبلغ ۵۰ هزارتومانی در ازای هر داوطلب کنکور، رقم قابل ملاحظه‌ای خواهد شد!

هر داوطلب علاوه بر پرداخت هزینه ۵۰ هزار تومان کنکور باید بابت شرکت در مصاحبه و انتخاب دانشگاه‌ها هم ۵۰ هزار تومان دیگر هزینه کند.

به گفته یکی از داوطلبان دکتری که پارسال بابت شرکت در مصاحبه آزمون دکتری در  ۵ دانشگاه متفاوت ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کرده است، هزینه ثبت نام کنکور خیلی‌ها را از شرکت در آزمون منصرف می‌کند. برخی از داوطلبان هم که توان مالی برای پرداخت چنین هزینه‌هایی را نداشته‌اند نیز در نهایت یا دست به گزینش تعداد محدودتری از دانشگاه‌ها زده‌اند و یا به طور کلی به دلیل تردیدی که در کسب نمره قبولی داشته‌اند، حاضر به پرداخت چنین هزینه‌هایی نشده‌اند.

جبران هزینه‌های حاشیه‌ای

اصغر مشبکی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در این رابطه می‌گوید: «وزارت متولی برگزاری این امتحانات است. اما در مورد هزینه‌های مربوطه باید گفت اینها هزینه‌های حاشیه‌ای به شمار می‌رود و از آنجایی که در بودجه، مبلغی برای آن در نظر گرفته نشده، داوطلبان باید این هزینه‌های حاشیه‌ای را بپردازند!»

وی با اشاره به اینکه این هزینه‌ها، حق اساتیدی است که برای مصاحبه و برگزاری امتحان دکتری وقت می‌گذارند، ادامه می‌دهد: «۵۰ یا ۶۰ هزار تومان نسبت به زمان و وقتی که اساتید بابت مصاحبه و امتحان از داوطلبان و طرح سوال می‌گذارند، مبلغ ناچیزی است و حتی اگر با این دید بخواهیم به موضوع نگاه کنیم که دانشجو هنوز عضوی از دانشگاه نیست، پرداخت پول برای شرکت در مصاحبه منطقی‌تر به نظر می‌آید. در واقع هر دانشجو به محض پذیرش در دانشگاه دیگر هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند و تقریبا تمام هزینه‌های تحصیل وی بر عهده دانشگاه است مگر هزینه‌های حاشیه‌ای و آنهایی که در بودجه به حساب نیامده است.»

وی ادامه می‌دهد: «از طرفی امتحانات به صورت نیمه متمرکز شده و دانشگاه‌ها باید از بین قبولی‌ها، دانشجو انتخاب کنند که در واقع انجام این امر زمان طولانی از اساتید می‌گیرد و یا خارج از وقت اداری و یا جزو زمینه فعالیت‌های فوق برنامه اساتید به شمار می‌رود که در بودجه دانشگاه بابت مصاحبه‌ها مبلغی برای آن  دیده نشده است. هر مصاحبه کننده ۴۰ دقیقه و در برخی از موارد یک ساعت صرف گرفتن مصاحبه می‌کند. ازاینرو پرداخت هزینه هم پرداخت نوعی حق الزحمه به اساتید است و هم جبران هزینه‌های حاشیه‌ای است. جدا از این نسبت به شانسی که داوطلب برای شرکت و قبولی و بهره‌گیری از امکانات بعدی دانشگاه دارد، به صرفه به نظر می‌رسد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *