ه دریافت‌کننده بورس تحصیلی «بورسیه» می‌گویند. در فارسی گاه به اشتباه به بورس تحصیلی «بورسیه» نیز گفته می‌شود. این بورس‌ها معمولاً برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی ( کارشناسی ارشد و دکترا) در نظر گرفته می‌شود. امروزه یکی از راه‌های تامین نیروی انسانی در کشورهای توسعه یافته (که معمولاً با کاهش جمعیت روبرو هستند) اعطای بورس تحصیلی است. یکی از مهم‌ترین این بورس ها، بورس تحصیلی اراسموس ماندوس استبراساس دستورالعمل اداره کل بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، نفرات اول تا سوم دانش‌آموختگان دورهٔ کارشناسی ارشد، دانشجویان نمونه کشوری در دورهٔ کارشناسی ارشد برابر با آیین‌نامه انتخاب دانشجویان نمونه با تأیید معاونت دانشجویی وزارت علوم و یا معاونت آموزشی وزارت بهداشت، داشتن کتب تألیفی و یا ترجمه شده در زمینه‌های علمی، دارا بودن دست‌کم یک مقاله چاپ شده در مجله‌های علمی-پژوهشی داخل یا خارج از کشور در زمینه‌های علمی، دارا بودن گواهی مجری بودن در انجام طرح‌های تحقیقاتی کاربردی پایان‌یافته مورد نیاز کشور و نیز مخترعان و مکتشفان که اختراعات و اکتشافات آنان در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی به ثبت رسیده باشد، برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم جشنواره‌های خوازمی، فارابی و رازی، ارائه‌دهندگان پیشنهاد سبک‌های هنری کاربردی با تأیید از مراجع ذیربط و مربیان آموزشی و پژوهشی می‌توانند در فراخوان بورس تحصیل خارج از ایران ثبت‌نام کنند.

بورسیه بیش از ۱۶۰۰ دانشجو توسط خیرین دانشگاه تهران

رئیس هیأت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران گفت: از سال گذشته تاکنون ۱۶۲۴ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران توسط این بنیاد بورسیه شدند.

?به گزارش ایسنا، محمود کمره‌ای در چهارمین جشنواره خیرین و واقفین دانشگاه تهران اظهار کرد: راه‌اندازی بنیاد حامیان دانشگاه تهران در خرداد ۹۳ انجام شد و در حال حاضر دو سال و نیم از روز تأسیس این بنیاد می‌گذرد و در این مدت دانشجویان و دانشگاهیان به صورت مالی و غیر مالی با اختصاص وقت و حرفه از این بنیاد حمایت کرده‌اند.

?وی ادامه داد: اخیراً فهرستی از مجموعه نیازهای دانشگاه تهران به صورت کلان مانند طرح توسعه و همچنین به صورت خرد تهیه شده است و از رئیس سازمان توسعه و نوسازی درخواست کرده‌ایم تا ما را در راستای برآورد کردن این نیازها حمایت کنند.

?رئیس هیأت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران افزود: هدف دانشگاه تنها امور مالی نیست و اشاعه کار خیر و انفاق نیز در آن وجود دارد و ما در جامعه افراد ثروتمندی که پول زیادی دارند و این توفیق نصیب آنها شده است تا در راه خیر و اعتلای علم کشور هزینه کنند را کم نداریم.

?کمره‌ای گفت: از سال گذشته تاکنون ۱۶۲۴ نفر دانشجوی بورسیه شده توسط بنیاد حامیان دانشگاه تهران حمایت شده‌اند و امیدواریم بتوانیم در آینده این تعداد را به ۵۰۰۰ نفر برسانیم.

?وی ادامه داد: بخشی از حمایت‌های بنیاد نیز در آینده به دانشجویانی که معدل بالا ندارند ولی نیازمند هستند اختصاص می‌یابد و برای بورسیه کردن این دسته از دانشجویان نیز برنامه‌هایی داریم.

?رئیس هیأت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران افزود: در حال رایزنی با خیرین و واقفین هستیم تا بتوانیم برای دانشجویان نیازمندی که توانایی مالی زیادی ندارند حمایت‌هایی را ایجاد کنیم تا شاید بتوانند از این راه توانایی خود در درس را نیز افزایش دهند.