ولایتی: به نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی بورسیه می دهیم

ولایتی: به نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی بورسیه می دهیم

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اکبر ولایتی روز چهارشنبه در اختتامیه چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری افزود: از اینکه با امر رهبری این توفیق را پیدا کردم که در خدمت دانشگاه آزاد اسلامی باشم، خدا را سپاسگزارم و از محضر ایشان هم سپاسگزاری می کنم.
وی ادامه داد: ایران، کشور ایمان و علم است و به گواهی و شهادت تاریخ، هیچ کشوری را نمی شناسم که عمق علم و ایمان در این حد داشته باشند.
رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بسیج یک مجموعه مردمی است که برخاسته از مردم است و بدون اینکه هزینه ای برای دولت باشد، مدافع دولت اسلامی و این کشور بسیارمهم با تاریخی پر از افتخارات است.
ولایتی افزود: گر بسیج نبود به طور قطع این سالهای سخت پرفراز و نشیب بعد از انقلاب را نمی توانستیم با پیروزی پشت سر بگذاریم و اکنون هم به برکت بسیج پیشرفت های خوبی در کشور داریم.
وی گفت: بسیج اگر لازم شد در میدان دفاع از وطن و نظام شرکت کند شرکت می کند و اگر قرار شد برای سازندگی کشور به کمک مردم در روستاهای محروم و در نقاطی که مورد نیاز است هر نوع خدمتی که اقتضا کند انجام دهد، همان مجاهده است.
رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه هم ویژگی اش مثل بسیج است چرا که بسیج برخاسته از بطن مردم است. دانشگاه آزاد اسلامی هم برخاسته از نیاز مردم و پاسخ مردم به این نیاز است. این دانشگاه دولتی و ملک خصوصی کسی هم نیست. متعلق نظام است، نظامی که متعلق به این مردم است.
وی با بیان اینکه سابقه تشکیل دو دانشگاه را دارم، گفت: در هیچ کشوری پیدا نمی کنیم که جوانان و مردمانش این مقدار علاقمنه د به تحصیلات عالیه باشند که اکنون تعداد دانشجویانی که داریم نسبت به جمعیتمان جزو چند کشور اول دنیا هستیم.
رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مردم کمک کردند که بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا به نام دانشگاه آزاد اسلامی در ایران تاسیس شد، افزود: این ویژگی های مردمی بودن دانشگاه که براساس نیاز ملی و اعتقادی ایجاد شدند هم بسیج و هم دانشگاه آزاد با هم مشترکات دارند.
ولایتی ادامه داد: این همکاری مبارک است که با یکدیگر داشته باشند و اگر قرار است در علم پیشرفت کنیم همانطور که در دفاع مقدس پیشرفت کردیم کارعلمی باید به صورت بسیجی انجام شود یعنی خارج از بروکراسی و دیوانسالاری های دست پاگیر باشد.
وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی کمیت بسیار خوبی دارد و باید به ارتقا کیفی دانشگاه آزاد بپردازیم. ارتقا کیفی این دانشگاه به این است که ما اساتید با سواد و دلگرم به تدریس داشته باشیم و نیاز مردم را پاسخ دهیم.
رییس هیات موسس دانشگاه آزاد افزود: بنا بر این نیست که گفته شود یک تغییری در تشکیلات فلان دانشگاه و یا مرکز این دانشگاه داده می شود، قرار نیست کسی از تحصیل محروم شود. باید تا مقداری که نیاز مردم است که جوانان درس بخوانند این نیاز را مدیریت کنیم تا برآورده شود.
وی با بیان اینکه این دانشگاه دولتی نیست ولی حکومتی است یعنی مربوط به نظام است، گفت: جایی نیست که عده ای به طور موظف بیایند درس بدهند و یا درس بخوانند، بعضی از دیوانسالاری های الزامی که در دستگاه های دولتی هست که ربطی هم به این دولت و دولت های دیگر هم ندارد در دانشگاه آزاد نیست، بنابراین توقع از دانشگاه آزاد باید بیشتر از دانشگاه دولتی باشد.
ولایتی یادآور شد: اینکه گفته ام که برای ورود به دانشگاه آزاد رقابت های سختی بین نخبگان شود برای این است که این ظرفیت علمی را این دانشگاه دارد.
رییس هیات موسس دانشگاه آزاد ادامه داد: یکی از گرفتاری های کشور که البته مخصوص ایران هم نیست موضوع فرار مغزها است، بنابراین باید کاری کنیم که این اتفاق نیافتد.
وی گفت: بنابراین یکی از کارهایی که در دانشگاه آزاد انجام دادم این بود که در این دانشگاه یک کار چند منظوره انجام گیرد که یکی از آنها جذب نخبگان است.
ولایتی افزود: اگر بخواهیم استاد رده بالا و محقق و معتقد به فرهنگ و اعتقادات این کشور داشته باشد و وطن دوست باشد و به تاریخ این کشور احترام بگذارد باید کاری کنیم که او در این کشور دلگرم باشد.
رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنای ما این است که موضوع بورسیه دادن در درجه اول به نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی باشد و در درجه بعد دانشگاه های دیگر است که این مقدمه تربیت استاد در رده های بالا و مقدمه توسعه کمی و کیفی تحقیقات و پژوهش است.
وی به اقتصاد دانشگاه بنیان که رهبری فرمودند اشاره کرد و گفت: البته در اقتصاد دانشگاه بنیان کارهایی انجام شده ولی هنوز تا آنجایی که مطلوب است فاصله دارد و دانشگاه آزاد اسلامی می تواند نقش اول را ایفا کند و این کار را از ابتدای سال 96 شروع خواهیم کرد.
ولایتی افزود: برای کسانی که استعدادی دارند و می تواند به درجه بالایی برسند باید امکانات را مهیا کنیم.
رییس هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: باید طوری عمل کنیم که از کشورهای دنیا و همسایه و اسلامی و جهان سوم افراد با رغبت و اشتیاق به ایران بیایند و تحصیل کنند.
وی تاکید کرد: توسعه کمی کفایت می کند زیرا ما صندلی های خالی داریم بنابراین نیاز به ارتقاء کیفی است.
رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به مسایل فرهنگی و اعتقادی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: مسایل فرهنگی و اعتقادی باید طوری باشد که هرجا اثری از دانشگاه آزاد اسلامی است با مردم آن محل به لحاظ ویژگی های خلقی و رفتاری عجین شود و مردم دانشگاه آزاد اسلامی را محور علم، فرهنگ، اعتقاد، دین داری و وطن دوستی بدانند و احساس بیگانگی نکنند.
وی ادامه داد: اتصال علم به فناوری پل اصلی است که اقتصاد دانش بنیان را درست می کند. ما پژوهش نمی کنیم برای اینکه پژوهش کرده باشیم. در بعضی از دانشگاه ها دیدم با تغییری در یک مقاله، مقاله دوم درست می کنند. می شود از یک تحقیق 10 تا 20 مقاله درآورد ولی باید نتیجه پژوهش به درد این ملت بخورد.
رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنابراین تصمیم دومی که گرفتیم این است که وزارتخانه هایی مثل وزارت صنعت، نفت و نیرو و جاهای دیگر که بسیاری از نیازمندی های فناوری خود از خارج تامین می کردند از نخبگان خود استفاده کنیم.
وی افزود: بنابراین عناوین پژوهشی را طوری انتخاب کنیم که وقتی به نتیجه رسید دردی از مردم دوا و کمکی به پیشرفت صنعت و علم و فناوری در کشور کند زیرا وقتی نتیجه مثبت داشت آن زمان می شود گفت اقتصاد دانش بنیان.
ولایتی ادامه داد: همانطور که بسیج در کار دفاع از کشور و سازندگی کشور بدون هیچگونه چشم داشتی حضور دارد، بنابراین از دانشگاه آزاد هم انتظار این است که به لحاظ اعتقادی و فرهنگی و علاقه به کشور و نظام مثل بسیج باشد. این پیوند مبارک و مفید بسیار خوشحال کننده است و امیدواریم که هر سال شاهد این باشیم که دانشگاه آزاد یک گام به جلو برداشته و بهتر و بهتر شود زیرا همه از کار خوب استقبال می کنند.
سیام ** 1058 ** خبرنگار: محمد افضلی * انتشار: امید غیاثوند

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *