حمید میرزاده که برای شرکت در نخستین کنگره بین المللی محتشم کاشانی و جلسه شورای استان اصفهان، صبح امروز به کاشان سفر کرده، محتشم کاشانی را یکی از مفاخر ارزنده و ماندگار ادبیات آیینی و عاشورایی ایران نامید.
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، میرزاده در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت ایام شهادت صدیقه طاهره سرسلسله طهارت و کوثر ائمه اطهار (ع)، به روح پرفتوح امام (ره) و شهدای انقلاب درود فرستاد و برای مقام معظم رهبری آرزوی سلامتی کرد و یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) را گرامی داشت.

میرزاده با بیان اینکه بسیار خرسندم که توفیقی حاصل شد تا در کنار دانشمندان، دانش پژوهان و دانشجویان، در این همایش حضور پیدا کنم، از رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان و همکارانشان برای برپایی این همایش فاخر که یکی از ضرورت های اصلی جامعه امروز است، تشکر کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به فلسفه برپایی همایش محتشم کاشانی اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و نهایتاً تصویب هیات رییسه دانشگاه، مقرر شد به منظور تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی و شناساندن مفاخر و مشاهیر ایران به نسل جوان، آثار مربوط به مورخان، عرفا، شعرا و دانشمندان را بازنشر کنیم و همایش های مربوط به زندگی، آثار و اندیشه های آنها را برگزار کنیم.

وی افزود: در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی از پایان نامه های دکتری و کارشناسی ارشد که به مفاخر و مشاهیر بپردازند، حمایت می کند.

وی با بیان اینکه هرجا در رثای اباعبدالله الحسین محفلی برپاست، شعر «باز این چه شورش است…» با این محافل و مجالس عجین شده است، گفت: این شعر آیینی به بهترین شکل ممکن در قلب و روح همه ما جای گرفته و ماندگار شده است.

میرزاده به دلایل ماندگاری و پایداری این شعر در ادبیات فارسی و آیینی اشاره کرد و گفت: به نظر بنده سه عنصر اصلی، دلیل این ماندگاری را تشکیل می دهد؛ اول موضوع شعر است که درباره ذکر مصیبت جانسوز و جانگداز حضرت اباعبدالله الحسین است.

وی افزود: دلیل دوم تکیه این شعر بر پایه زبان شیرین و معنی آفرین فارسی است و دلیل سوم خود محتشم کاشانی است که با صدق بیان و محض صداقت و صداقت محض که ریشه در اعتقادات مذهبی وی دارد، این شعر را سروده است وهمه اینها مانند حادثه عاشورا باعث ماندگاری این ترکیب بند دوازده گانه محتشم کاشانی شده است.

میرزاده به کتاب ترکیب بند معروف محتشم کاشانی که بیش از سی سال پیش منتشر شده بود اشاره کرد و افزود

: این کتاب با خط خوش درویش عبدالمجید طالقانی و چهره ماندگار خط شیرین فارسی غلامحسین امیرخانی نگاشته شده بود که به همت دانشگاه آزاد اسلامی، در ۲۰هزار نسخه تجدید چاپ شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به شرکت کنندگان در کنگره محتشم کاشانی توصیه کرد برای اینکه به عظمت این اثر فارسی که بیش از ۴۰۰ سال در ادبیات عاشورایی ماندگار شده پی ببرند، مقدمه زیبا و دلنشین کتاب بازنشر شده، که به قلم مرحوم دکتر سیدحسن سادات ناصری استاد دانشگاه تهران نوشته شده را مطالعه کنند تا از نزدیک با تحلیل عالمانه و نوپردازانه این استاد ادبیات درباره محتشم بیشتر آشنا شوند.

وی در ادامه به قرائت بخش هایی از این مقدمه پرداخت و اظهار داشت: پایه و مایه محتشم در شاعری هرچه باشد، گو باش، اما اصل و بنیاد شهرت بی همتای اودر سخنوری برای تنها ترکیب بند بینظیری است که در واقعه جانسوز و اندوهبار کربلا گفته است و به هر اندازه ای که این واقعه پرملال عظیم است و هرگز به مرور ایام و گذشت روزگاران، کهنگی نمی پذیرد. این شعر فاخر نیز مشمول مرور دهور نمی شود.

میرزاده به بند دهم شعر محتشم اشاره کرد و تصریح کرد: این بخش از دوازده گانه محتشم تصویری سه بعدی و فضایی از واقعه کربلا و موج بلا و مصیبت خاندان حسین (ع) را شرح داده است.

وی تاکید کرد: این اثر پرجوهر محتشم کاشانی، مایه فخر ادبیات فارسی است.
میرزاده اظهار داشت: زمان بازنشر کتاب حاضر و با مطالعه مقدمه پرمایه و کامل استاد ناصری، نیاز به اضافه کردن چیزی بر این کتاب نبود اما به دلیل اینکه این کتاب مرتبط با امام حسین (ع) و به گفته محتشم؛ در رثای «اشرف اولاد آدم» بود، بر خود دیدم مقدمه ای کوتاه بر آن بنویسم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: برگزارکنندگان کنگره بین المللی محتشم کاشانی، این مقدمه را با خطی خوش تبدیل به تابلو کرده اند که آن را به همین کنگره تقدیم می کنم. خوشبختانه تمام این کتاب با خطی خوش نوشته شده که سرمایه فرهنگی بزرگی محسوب می شود.

شایان ذکر است در پایان این مراسم، لوح سپاسی از طرف دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان به دکتر میرزاده به پاس حمایت ها و مساعدت های ایشان در برپایی کنگره بین المللی محتشم کاشانی، اهدا شد.

به گزارش دانشگاه ازاد اسلامی،همچنین از اخباری، امیری، میرانصاری دبیر علمی کنگره، مومنیان فرماندار کاشان و مهندس ناظم رضویان شهردار کاشان تقدیر به عمل آمد.