۵۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه های کشور وجود دارد

به گزارش ایرنا، محمد فرهادی روز شنبه در نشست شورای علمی دانشگاه لرستان افزود: امسال تعداد ورودی های دانشگاهها از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در سال گذشته به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو رسیده است که ۵۰۰ هزار کاهش تقاضا را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه به منظور رفع این مشکل باید دانشگاهها به سمتی حرکت کنند که متقاضیان رشته های تحصیلی مختلف در هر دانشگاه بر اساس نیازها و بازار کار مورد نیاز ساماندهی شوند، اظهار کرد: مجتمع گلخانه ای لرستان از ظرفیت مناسبی در جذب برخی رشته های فارغ التحصیلان مرتبط با رشته های کشاورزی دارد که با جذب آنها می توان بخشی از مشکل بیکاری افراد دارای مدرک دانشگاهی و تحصیل کرده را کاهش داد.
وی با اشاره به مشکل بیکاری در رشته های علوم انسانی گفت: امروزه در دنیا کلینیک های فلسفه که پاسخگوی برخی نیازهای افراد جامعه هستند راه اندازی شده است که بیانگر نقش و کارکرد رشته های انسانی در کنار رشته های فنی، مهندسی و مهارتی است.
فرهادی اظهار کرد: هم اکنون تعداد ۱۰۷ هزار دانشجو در دانشگاه های لرستان مشغول به تحصیل هستند که از این بین ۵۰ هزاردانشجو در دانشگاه های دولتی و مابقی در سایر دانشگاهها قرار دارند.
وی با بیان اینکه سرانه استاد به دانشجو لرستان کمتر از حد کشوری است گفت: این سرانه در لرستان یک به ۳۳ است در حالیکه در کشور یک به ۲۷ است که برای رفع این مشکل باید برای جذب هیات های علمی و جذب ردیف های اعتباری تلاش های بیشتری صورت گیرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بورسیه های اساتید در راستای رفع مشکل سرانه استاد به دانشجو باید پیگیری شوند، افزود: در برنامه ششم توسعه سرانه استاد به دانشجو باید به صورت یک به ۲۰ برسد اما بهترین حالت آن یک به ۱۸ است.
وی گفت: از بورسیه های دولت قبل ۳۰۰ نفر مربوط به دانشگاه لرستان بوده است که با توجه به اینکه ممکن است همه مناسب هیات علمی نباشند ابتدا باید مسیر جذب آنها طی شود.
فرهادی افزود: ستادی برای جذب هیات علمی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شده است تا جابجایی این افراد به دانشگاه های نیازمند صورت گیرد که تاکنون تعداد زیادی از این بورسیه ها تعیین تکلیف شده اند.
وی با بیان اینکه در دانشگاه لرستان همه متقاضیان دکترا وام دریافت کرده اند، اظهار کرد: تاکنون ۴۵۰ دانشجوی دکترا وام دریافت کرده اند و چنانچه متقاضیان دیگری هم باشد به آنها پرداخت خواهد شد.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری درخصوص ساختمان های نیمه تمام دانشگاه ها گفت: باید ۵۰ درصد سهم خیرین جذب شود تا بتوان این طرح ها را تکمیل کرد چرا که امکان تخصیص اعتبارات دولتی برای آنها وجود ندارد.
فرهادی افزود: ۱۳ هزار میلیارد ریال اوراق بهادار در راستای پژوهش به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداخت شده و در بخش اعتبارات ارزی و ریالی برای تجهیزات آزمایشگاهی و پارک های علم و فناوری نیز بودجه خوبی تصویب شده است.
وی اظهار کرد: پارک علم و فناوری لرستان به عنوان یکی از طرح های سفر هیات دولت باید حداکثر تا سال ۱۳۹۶ تکمیل شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص دریافتی های هیات علمی گفت: طرح پرداختی های هیات علمی آماده شده است و سال آینده پیگیری می شود.

** ۲۲۵ رشته تحصیلی در دانشگاه لرستان تدریس می شود
رئیس دانشگاه لرستان نیز در این نشست گفت: در حال حاضر ۲۲۵ رشته تحصیلی و ۱۰۷ رشته محل در دانشگاه لرستان تدریس می شود و ۳۰ مربی، ۱۶۳ استادیار، ۶۲ دانشیار و ۱۴ استاد تمام در این دانشگاه فعالیت دارند.
خسرو عزیزی افزود: با رشد علمی دانشگاه لرستان در دولت تدبیر و امید تعداد اساتید دانشگاه لرستان ۲ برابر شده است.
وی با اشاره به فعالیت چهار مرکز اقماری در دانشگاه لرستان بیان کرد: این مراکز میراث دولت قبل هستند و متاسفانه خیلی از شاخص های دانشگاه را ندارند که در این راستا تلاش می شود زمینه برای ارتقای این مراکز اقماری فراهم شود.
رئیس دانشگاه لرستان افزود: در حال حاضر ۵۷ رشته دکتری تخصصی، یک رشته دکتری حرفه ای و ۱۰۷ رشته محل در مقطع کارشناسی در دانشگاه لرستان تدریس می شود.
وی تعداد دانشجویان دانشگاه لرستان را ۹ هزار نفر اعلام کرد و گفت: حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و مهارت آفرین، ماموریت گراشدن دانشگاه سبز در این دانشگاه پیگیری می شود.
عزیزی افزود: با حمایت استاندار بخشی از زمین های دانشگاه که در دولت قبل به مسکن مهر واگذار شده بود، آزاد شد.
نماینده نهاد رهبری در دانشگاه لرستان نیز در این نشست اظهار کرد: دانشگاه لرستان در سال های گذشته رشد و شکوفایی را پشت سر گذاشته و توفیقات خوبی را در شرایط سخت اقتصادی و رکود به دست آورده است.
به گفته حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل حسینی روند اصلی و جریان غالب تعامل مثبت، سازنده، فضای اخلاق و برادری بین سلایق در دانشگاه مختلف است.
وی بیان کرد: حضور باشکوه دانشگاهیان در برنامه های مذهبی به ویژه نماز نشان دهده ناموفق بودن دشمن در پیشبرد اهداف خود در میدان جنگ نرم و ضربه زدن به بنیان فکری دانشجویان است.
حجت الاسلام حسینی در خصوص افرادی که پرونده بورس دارند، گفت: شایسته است، در این خصوص با نیت رفع مشکل و رفع محدودیت جذب برای افرادی که شرایط علمی را دارند، اقدام شود.
در حاشیه این آیین یکی از دانشجویان دانشگاه لرستان به نمایندگی از دانشجویان بیانیه ای درخصوص مشکلات خود خواند که وزیر به دانشجویان قول داد هزینه ایاب و ذهاب دانشگاه از دانشجویان کسر نشود.
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز وارد فرودگاه خرم آباد شد.
شرکت در نشست شورای اداری لرستان، بهره برداری از آزمایشگاه مرکزی شماه ۲ دانشگاه لرستان، بهره برداری از بیمارستان تخصصی دامپزشکی و طرح گازرسانی در دانشگاه لرستان از جمله برنامه های سفر یکروزه فرهادی به لرستان بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *