حقوق استاد خارجی در دانشگاه های ایران در سطح استادیار پایه 1 است

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر سید احمد معتمدی روز سه شنبه در هفتمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری کشور، ساختار دانشگاه ها و نظام آموزش عالی در حوزه ارتباطات بین المللی را نیازمند اصلاح جدی دانست.
وی به نمونه ای از انعطاف پذیری ساختار آموزش عالی برخی کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: در قالب تفاهم نامه ای که با یکی از دانشگاه های هلندی داشتیم از آنها درباره همکاری مشترک در حوزه یک رشته جدید میان رشته ای سوال کردیم که در پاسخ گفتند این رشته را ندارند و بعد از 20 روز به ما اعلام کردند که مجوز راه اندازی این رشته را گرفته اند و می توانند در این حوزه با ما همکاری کنند.
معتمدی ادامه داد: این شرایط را با کشور خودمان مقایسه کنید و ببینید گرفتن مجوز یک دوره یا رشته جدید، چقدر طولانی و خسته کننده می شود.
وی پسابرجام را فرصتی استثنایی برای گسترش همکاری های علمی دانشگاه های ایران با دیگر کشورها قلمداد کرد و گفت: فارغ از مباحث سیاسی، بعد از برجام فضا و مسیرهای بسیار خوبی برای تعاملات بین المللی دانشگاه های ایران با کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند باز شد.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر که دانشگاهش از طرف وزارت علوم به عنوان واسط و مرکز ثقل (Focal Point) دانشگاه های ایران با کشور فرانسه انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه بعد از برجام، علاقه فراوانی از طرف فرانسه برای مشارکت و همکاری علمی با ما ابراز شده و این کشور تغییرات زیادی در راستای هماهنگ شدن با نظام آموزش عالی بین الملل در خود ایجاد کرده است.
وی توضیح داد: به عنوان مثال، دانشگاه های فرانسوی که قبلا تمامی دوره های مشترک خود را به زبان فرانسوی برگزار می کنند اکنون زبان انگلیسی را نیز برای برگزاری این دوره ها پذیرفته اند و یا تعداد مقاطع تحصیلی خود را از 4 به سه کاهش داده اند تا مطابقت بیشتری با فضای بین المللی و دیگر کشورها داشته باشند.
معتمدی در بخش دیگری از سخنانش به مقایسه تعداد دانشگاه های ایران و فرانسه پرداخت و گفت: در کل فرانسه، 82 دانشگاه دولتی، 5 دانشگاه کاتولیک و تعدادی دانشگاه خصوصی وجود دارد که سطح دانشگاه های دولتی آنها بسیار به هم نزدیک است و تفاوت چندانی به لحاظ سطح آموزش و پژوهش در آنها مشاهده نمی شود.
به گزارش ایرنا براساس امار رسمی، در ایران، بیش از دو هزار و 400 موسسه آموزش عالی، حدود هزار مرکز پژوهشی، 40 پارک علم و فناوری و حدود 180 مرکز رشد علم و فناوری فعالیت می کنند. نزدیک به چهار میلیون و 500 هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی کشور درس می خوانند که 800 هزار نفر آنها دانشجوی تحصیل تکمیلی هستند و از میان آنها، شمار دانشجویان دوره های دکترای تخصصی به 100 هزار نفر می رسد.
هفتمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری کشور و مراسم معرفی برگزیدگان این حوزه به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
علمی*1055
خبرنگار: زینب کارگر* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

 

 

انتهای پیام /*

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *