ه دریافت‌کننده بورس تحصیلی «بورسیه» می‌گویند. در فارسی گاه به اشتباه به بورس تحصیلی «بورسیه» نیز گفته می‌شود. این بورس‌ها معمولاً برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی ( کارشناسی ارشد و دکترا) در نظر گرفته می‌شود. امروزه یکی از راه‌های تامین نیروی انسانی در کشورهای توسعه یافته (که معمولاً با کاهش جمعیت روبرو هستند) اعطای بورس تحصیلی است. یکی از مهم‌ترین این بورس ها، بورس تحصیلی اراسموس ماندوس استبراساس دستورالعمل اداره کل بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، نفرات اول تا سوم دانش‌آموختگان دورهٔ کارشناسی ارشد، دانشجویان نمونه کشوری در دورهٔ کارشناسی ارشد برابر با آیین‌نامه انتخاب دانشجویان نمونه با تأیید معاونت دانشجویی وزارت علوم و یا معاونت آموزشی وزارت بهداشت، داشتن کتب تألیفی و یا ترجمه شده در زمینه‌های علمی، دارا بودن دست‌کم یک مقاله چاپ شده در مجله‌های علمی-پژوهشی داخل یا خارج از کشور در زمینه‌های علمی، دارا بودن گواهی مجری بودن در انجام طرح‌های تحقیقاتی کاربردی پایان‌یافته مورد نیاز کشور و نیز مخترعان و مکتشفان که اختراعات و اکتشافات آنان در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی به ثبت رسیده باشد، برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم جشنواره‌های خوازمی، فارابی و رازی، ارائه‌دهندگان پیشنهاد سبک‌های هنری کاربردی با تأیید از مراجع ذیربط و مربیان آموزشی و پژوهشی می‌توانند در فراخوان بورس تحصیل خارج از ایران ثبت‌نام کنند.

کشورهای چین و برونئی بورس تحصیلی ارائه می دهند

دولت های چین و برونئی تعدادی بورس در مقطع تحصیلات تکمیلی و رشته تحصیلی مهندسی هسته ای ارایه می دهند و علاقمندان می توانند برای ثبت نام به آدرس های اینترنتی ارایه شده مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، دولت برونئی با اعطای تعدادی بورس در مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته های تحصیلی مختلف برای سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ موافقت کرده است.

بر همین اساس و بنا به سیاست‌ های اعطایی بورس علاقمندان می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی (http://www.mofat.gov.bn/pages/bdscholarship.aspx) نسبت به دریافت فرم‌ها، نحوه پذیرش و کسب اطلاعات بیشتر و استعلام اعتبار نام دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (grad.saorg.ir)اقدام کنند.

علاقمندان پس از ثبت نام در سامانه فوق الذکر، ضروریست فرم شماره ۱ اطلاعات متقاضیان بورس دول (پیوست فرم ۱) را پس از تکمیل به دبیرخانه بورس «دول خارجی» اداره کل بورس و اعزام دانشجویان به آدرس پست الکترونیکی (bdiri@saorg.ir) تا پایان وقت اداری ۲۱ اسفند ۹۵ برابر با ۱۳ مارچ ۲۰۱۷ ارسال کنند.

همچنین بنیاد بورس دولت چین نیز با اعطای تعدادی بورس در مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته تحصیلی مهندسی هسته ای برای سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ موافقت کرده است.

بر همین اساس و بنا به سیاست های اعطایی «بورس دول» علاقمندان می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی (www.CSC.edu.cn/haihua ) نسبت به کسب اطلاعات ثبت نام و مشاهده لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (grad.saorg.ir) اقدام کنند.

پس از ثبت نام در سامانه فوق الذکر، ضروریست متقاضیان فرم شماره ۱ اطلاعات متقاضیان بورس دول (پیوست فرم ۱) را پس از تکمیل به دبیرخانه بورس دول اداره کل بورس و اعزام دانشجویان به آدرس پست الکترونیکی (bdiri@saorg.ir ) تا پایان وقت اداری ۱۰ فروردین ۹۶ برابر با ۳۰ مارچ ۲۰۱۷ ارسال کنند.

پس از پایان مهلت مقرر به هیچ گونه درخواستی ترتیب اثر داده نخواهد شد. این ثبت نام به منزله ثبت نام اولیه است و ارزیابی و تایید نهایی پذیرش متعاقباً اعلام خواهد شد.