قدیمی‌ترین دانشگاه‌های برتر جهان کدامند؟

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های برتر جهان کدامند؟

به گزارش ایسنا به نقل از یوهرالد، بعضی از این دانشگاه‌ها بیش از ۹۰۰ سال قدمت داشته و همچنان با همان نام قدیمی خود به فعالیت ادامه داده و تغییر ماهیت نداده‌اند.

در ادامه با ۱۰ دانشگاه برتر جهان که از قدمت بالایی برخوردارند آشنا می‌شویم. این فهرست را از رتبه دهم آغاز می‌کنیم.

۱۰- دانشگاه کامپلوتنس- مادرید اسپانیا

دانشگاه کامپلوتنس مادرید در سال ۱۲۹۳ میلادی تاسیس شده است. این دانشگاه در حال حاضر ۸۶ هزار دانشجو در رشته‌ها و برنامه‌های مختلف دارد و هفت برنده جایزه نوبل و رهبر سیاسی به دنیا معرفی کرده است. از مشهورترین دانش‌آموختگان این دانشگاه می‌توان به فدریکو گارسیا شاعر اسپانیایی و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی سابق اتحادیه اروپا اشاره کرد.

۹- دانشگاه کویمبرا- لیسبون پرتغال

در جایگاه نهم نام یک دانشگاه پرتغالی به چشم می‌خورد که در سال ۱۲۹۰ میلادی تاسیس شده است. این دانشگاه  چندین جابجایی را در تاریخ خود تجربه کرده است.

در سال ۲۰۱۳ این دانشگاه به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. دانش‌آموختگان این دانشگاه تاثیر زیادی در فرهنگ و تاریخ پرتغال داشته‌اند. از سرشناس‌ترین فارغ‌التحصیلان این دانشگاه می‌توان به لوئیس واز دکاموس شاعر پرتغالی و آنتونیو دی اولیویرا سالازار نخست‌وزیر سابق پرتغال اشاره کرد.

۸- دانشگاه ماچراتا- شهر ماچراتا ایتالیا

این دانشگاه با ظاهری قرون‌ وسطایی در سال ۱۲۹۰ میلادی تاسیس شده است. در حال حاضر این دانشگاه هفت دانشکده داشته و بیش از ۱۱ هزار دانشجو در برنامه‌ها و رشته‌های مختلف این دانشگاه در حال تحصیل هستند.

۷- دانشگاه وایادولید- وایادولید اسپانیا

این دانشگاه اسپانیایی در قرن سیزدهم میلادی تاسیس شده است. اما در اسناد تاریخی به جا مانده در سال ۱۲۹۳ میلادی توسط سانچوی چهارم پادشاه کاستیل به این دانشگاه اشاره شده است.

میگوئل سروانتس نویسنده بزرگ اسپانیایی و خالق دن کیشوت دانش‌آموخته این دانشگاه است.

۶- دانشگاه فدریکوی دوم- ناپل ایتالیا

این دانشگاه در سال ۱۲۲۴ میلادی به دستور فدریکوی دوم تاسیس شده است. این دانشگاه با این که یکی از قدیمی ترین دانشگاه‌های جهان است بسیار به‌روز است. برای مثال در سال ۲۰۱۶ اولین آکادمی برنامه‌نویسی iOS را دایر کرده است.

از فارغ‌التحصیلان مشهور این دانشگاه می‌توان به جورجیو ناپولیتانو رئیس‌جمهور سابق ایتالیا اشاره کرد.

۵- دانشگاه پادوا – شهر پادوا ایتالیا

دانشگاه پادوا در سال ۱۲۲۲ میلادی در رشته حقوق کار خود را آغاز کرد. این دانشگاه دومین دانشگاه تاریخ ایتالیا محسوب می‌شود و در حال حاضر ۵۶ هزار دانشجو دارد. باغ بوتانیکال این دانشگاه در ایتالیا شهرت زیادی دارد. از مشهورترین دانش‌آموختگان این دانشگاه می‌توان به نیکلاس کوپرنیک منجم بزرگ قرن ۱۶ میلادی اشاره کرد.

۴- دانشگاه کمبریج- انگلیس

کمتر کسی است که محل تحصیل اسحاق نیوتن، لرد بایرون و چارلز داروین را نشناسد. چارمین دانشگاه برتر و قدیمی جهان دانشگاه کمبریج انگلیس است.

این دانشگاه در سال ۱۲۰۹ میلادی تاسیس شده است و همچنان به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های جهان شناخته می‌شود. در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار دانشجو در کمبریج در حال تحصیل هستند.

۳- دانشگاه سالامانکا- مادرید

سومین مرکز آموشی عالی جهان از نظر قدمت در غرب شهر مادرید اسپانیا واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۱۳۴ میلادی تاسیس شده است اما در سال ۱۲۵۴ میلادی از طرف آلفونسوی دهم پادشاه اسپانیا به صورت رسمی عنوان دانشگاه را دریافت کرد.

۲- دانشگاه آکسفورد-انگلیس

بسیاری به اشتباه دانشگاه آکسفورد را قدیمی‌ترین دانشگاه فعال جهان قلمداد می کنند اما واقعیت این است که آکسفورد در مقام دوم این رده بندی است.

بسیاری از نخست‌وزیران کشور انگلیس و رهبران دنیا دانش‌آموختگان آکسفورد هستند. از مشهورترین آنها می‌توان به آنگ سان سوچی، بیل کلینتون و بی‌نظیر بوتو اشاره کرد.

۱- دانشگاه بولونیا- بولونیا ایتالیا

در آرم دانشگاه بولونیا عدد ۱۰۸۸ نشان داده شده و این نشان می‌دهد که قدیمی‌ترین دانشگاه فعال جهان در سال ۱۰۸۸ میلادی در ایتالیا تاسیس شده است. این دانشگاه چندین پردیس اقماری در شهرهای مختلف ایتالیا و کشورهای مختلف نظیر آرژانتین دارد.

گولیلمو مارکنی مخترع رادیو، دانته شاعر نام‌آشنای ایتالیایی و اراسموس فیلسوف هلندی از دانش‌آموختگان این دانشگاه هستند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *