تحصیل در ایتالیا

ایا تحصیل در ایتالیا امکان پذیر است ؟ ایا با نظام اموزشی کشور ایتالیا اشنایی دارید ؟ تحصیل در ایتالیا در چه دانشگاه ها و رشته هایی شهرت دارد ؟ هزینه تحصیل در ایتالیا چگونه است ؟ هزینه زندگی و بیمه در کشور ایتالیا چقدر است ؟ تحصیل در ایتالیا در دوره کارشناسی چه شرایطی دارد ؟ تحصیل در ایتالیا در دوره کارشناسی ارشد چه شرایطی دارد ؟ ایا با تحصیل در ایتالیا در مقطع دکتری اشنایی دارید ؟ امکان کار و بردن همراه در صورت تحصیل در ایتالیا وجود دارد ؟ امکان اقامت از طریق کار یا تحصیل در کشور ایتالیا وجود دارد ؟ برای رسیدن به پاسخ سوالات خود با ما هراه باشید .

کشور ایتالیا در جنوب اروپا واقع شده است و جزو هشت کشور صنعتی جهان محسوب می گردد ، واحد پول این کشور یورو ، زبان رسمی ان ایتالیایی و دین اکثریت مردم مسیحی است . زیبایی کشور ایتالیا زبانزد و اب و هوای ان گرم و خشک و ۴ فصل است .

کودکان در کشور ایتالیا از سن ۵ سالگی وارد نظام اموزشی ایتالیا شده و دوره دبستان را به مدت ۵ سال سپری می نماید سپس به مدت ۳ سال وارد دوره متوسطه می شوند و پس از اتمام این دوره و قبولی در ازمون ، دوره ۵ ساله دبیرستان را اغاز می کنند ، پس از سپری نمودن دوره دبیرستان دانش اموزان با قبولی در امتحانات نهایی موفق به اخذ مدرک دیپلم در کشور ایتالیا می شوند .

کشور ایتالیا دانشگاه های ممتاز و بی نظیری مانند دانشگاه بولونیا ، ساپیینزا ، پلی تکنیک میلان ، میلان ، پادووا و بسیاری دیگر را داراست که کیفیت بالا و رنک علمی مطلوبی دارند و در رشته هایی مانند معماری ، مهندسی ، باستان شناسی ، تاریخ ، علوم اجتماعی و هنر شهرت جهانی دارند . تحصیل در دانشگاه های کشور ایتالیا در هر سه مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است ، برای تحصیل در دانشگاه های کشور ایتالیا مدارکی مانند دیپلم و پیش دانشگاهی مورد نیاز است . هزینه تحصیل در دانشگاه های کشور ایتالیا برای مقاطع مختلف حدود ۲ تا ۴ هزار یورو به طور سالیانه می باشد و با شرایطی دانشجویان می توانند در تمامی مقاطع بورس تحصیلی دریافت نمایند .

هزینه زندگی در کشور ایتالیا بسته به نوع زندگی از ماهی ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو متفاوت است و دانشجویان می توانند بخشی از هزینه های زندگی خود را با کار حین تحصیل جبران نمایند هم چنین علاوه بر هزینه زندگی ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو بطور سالانه هزینه بیمه وجود دارد .

دوره کارشناسی در کشور ایتالیا :
طول دوره مقطع کارشناسی ۳ تا ۴ سال است و دروس در این مقطع به زبان ایتالیایی ارائه می گردد لازم به ذکر است بعضی از رشته های محدود مانند مدیریت عمومی ، مدیریت و امور مالی ، علوم مهندسی ، مهندسی مکانیک خودرو ، بیوتکنولوژی و …. در دانشگاه های کشور ایتالیا در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند . شروع دوره از اواخر شهریور ماه می باشد . تحصیل در بسیاری از رشته ها در کشور ایتالیا نیازمند قبولی در ازمون ورودی دانشگاه است ولی بعضی از دانشگاه ها بدون ازمون ورودی اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی می نمایند . علوه بر تحصیل ، دانشجویان ۱۰ ساعت در هفته اجازه کار دارند و می توانند به ازای هر ساعت کار حقوقی معادل ۸ تا ۱۰ یورو دریافت نمایند . همان طور که بیان شد امکان دریافت بورس ۲۵۰۰ یورویی در سال بدون توجه به معدل و شرایط دانشجو در این مقطع برای متقاضیان از سوی استان محل تحصیلشان وجود دارد .

دوره کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا :
طول دوره مقطع کارشناسی ارشد ۲ ساله است و دروس در این مقطع به زبان انگلیسی و ایتالیایی ارائه می شود . اقدام برای شروع دوره برای دانشگاه های انگلیسی زبان در ژانویه و سپتامبر می باشد و برای تحصیل در این مقطع مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات و مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی در سطح ایلتس ۶ مورد نیاز است . علاوه بر تحصیل ، دانشجویان ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار دارند و می توانند به ازای هر ساعت کار حقوقی معادل ۸ تا ۱۰ یورو دریافت نمایند . بسیاری از دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا موفق به اخذ بورسیه تحصیلی ۵۰۰۰ یورویی در سال بدون توجه به معدل و شرایط دانشجو از سوی استان محل تحصیلشان می شوند .

دوره دکتری در کشور ایتالیا :
طول دوره مقطع دکتری ۳ تا ۴ سال است و دروس در این مقطع به زبان انگلیسی و ایتالیایی ارائه می گردد . از هر زمان در سال می توان برای تحصیل در این مقطع اقدام کرد و برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری به مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات و مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی در سطح ایلتس ۶.۵ نیاز است . علاوه بر تحصیل ، دانشجویان ۳۰ ساعت در هفته اجازه کار دارند و می توانند به ازای هر ساعت کار حقوقی معادل ۸ تا ۱۰ یورو دریافت نمایند هم چنین امکان دریافت بورس تحصیلی حدودا ۸۰۰۰ تا ۱۳۵۰۰ یورویی از دانشگاه برای دانشجویان در این مقطع وجود دارد که این بورس بسیاری از هزینه های تحصیل و زندگی انها را پوشش می دهد .

امکان بردن همراه به کشور ایتالیا از ابتدا وجود ندارد و فرد می تواند پس از شروع سال تحصیلی و مشخص شدن محل تحصیل ، دانشگاه و محل سکونتش برای پیوستن خانواده خود دعوت نامه ارسال نماید هم چنین فرد یکسال پس از تحصیل در ایتالیا فرصت دارد تا شغل مورد نظر خود را پیدا کند . اگر ۵ سال در کشور ایتالیا اقامت داشته باشید و از این ۵ سال ۲ سال را کار کرده و مالیات پرداخت نموده باشید می توانید برای اخذ اقامت دائم درخواست دهید . ( تحصیل در ایتالیا شامل ۵ سال اقامت می شود ولی نصف محاسبه می شود به این صورت که به عنوان مثال اگر ده سال در کشور ایتالیا تحصیل کرده باشید ۵ سال محاسبه می گردد )

همانگونه که بیان گشت تحصیل در ایتالیا با توجه به دانشگاه های بسیار با کیفیت ، نظام اموزشی علمی ، هزینه مناسب تحصیل و زندگی و امکان دریافت بورس در تمامی مقاطع تحصیلی مورد علاقه بسیاری از متقاضیان می باشد . شرایط تحصیل در ایتالیا در هر یک از مقاطع و مدارک و نکات لازم در ارتباط با ان در متن به تفصیل بیان شد ، شما عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با تحصیل در کشور ایتالیا می توانید با موسسات حقوقی و وکالتی معتبر تماس حاصل نموده و به پاسخ سوالات خود دست یابید .

نگارنده : مهسا رهنما