حمایت ۱۰۰ میلیونی از پایان نامه‌های زیست فناوری دکتری

اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام ویژه دانشجویان دکتری

وزیر علوم از اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام ویژه دانشجویان دکتری در سال ۹۶ خبر داد و گفت: به همه دانشجویان دکترا ماهانه بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان وام پرداخت خواهد شد.
به گزارش ایسنا، دکتر محمد فرهادی در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: علی رغم مشکلات اقتصادی، دولت در سال گذشته موفقیت‌های خوبی کسب کرد که از جمله آن رسیدن به تراز تجاری مثبت و پیشی گرفتن صادرات از واردات بود.

وی در ادامه تصریح کرد: رسیدن به تورم تک رقمی، کسب رشد اقتصادی ۱۱ درصد با لحاظ کردن بخش نفت و ۹ درصدی بدون آن و ایجاد ۷۰۰ هزار شغل جدید نیز از جمله توفیقات دولت یازدهم در سال ۱۳۹۵ به شمار می‌رود.

دکتر فرهادی با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال و اهمیت موضوع اشتغال، گفت: دولت یازدهم موفق شد در سال گذشته از طریق فعال شدن بنگاه‌های کوچک و متوسط برای ۲۲ هزار نفر شغل ایجاد کند.

وی اظهار کرد: در دو سال اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری توانستند حدود ۵۰۰ میلیون دلار محصول دانش‌بنیان صادر کنند و مجلس شورای اسلامی و دولت نیز قوانین و مقررات خوبی برای حمایت از این شرکت‌ها در سال گذشته تصویب کردند.

دکتر فرهادی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ با همکاری سازمان برنامه و بودجه، صندوق رفاه دانشجویان مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان را برای پرداخت وام به دانشجویان دکترا در نظر گرفته است و به همه دانشجویان دکترا ماهانه بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان وام پرداخت خواهد کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: اجرای آمایش آموزش عالی، سوق دادن دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی، تقویت آموزش‌های مهارتی و تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت از جمله برنامه‌های محوری این وزارت در سال ۱۳۹۶ هستند.

به گفته وی، در آخرین روزهای اسفند ماه ۱۳۹۵، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان صکوک به دانشگاه‌ها پرداخت شد تا بدهی‌های انباشته شده از گذشته را تسویه کنند و سال جدید را بدون هیچ مشکل مالی آغاز کنند.

وزیر علوم اظهار داشت: در سال ۱۳۹۵ در بخش‌های مختلف آموزش عالی، وزارت علوم توفیقات خوبی کسب کرد، برای مثال می‌توان به ارتقای چشمگیر شاخص‌های رشد علمی و توسعه فناوری اشاره کرد که گزارش‌های آن به تفصیل در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. همچنین در بخش دیپلماسی علم و فناوری شاهد کثرت حضور هیات‌های دانشگاهی خارجی در کشور و اجرایی شدن تعدادی از طرح‌های پژوهشی مشترک با دانشگاه‌های خارجی بودیم.

وی افزود: در بخش آموزشی نیز دستاوردهای مهمی داشتیم که از جمله آن تاسیس ۷۰ رشته میان رشته‌ای و واگذاری برنامه‌ریزی درسی به دانشگاه‌های سطح ۱ و ۲ بود.

دکتر فرهادی گفت: در سال ۱۳۹۵ بسیاری از اختیاراتی که حق دانشگاه‌ها بود و در گذشته سلب شده بود به دانشگاه‌ها تفویض شد.

وی با اشاره به تصویب اعتبارات مناسب برای پژوهش در قانون بودجه سال ۱۳۹۶، گفت: در سال جاری ۱۳۱ آزمایشگاه مرکزی تجهیز خواهند شد و چند آزمایشگاه نیز به عنوان آزمایشگاه مرجع تعیین خواهد شد.

وزیر علوم گفت: دانشگاه جامع‌نگر و مسئول در قبال جامعه شعار دانشگاه‌های ما در سال جدید است و در همین راستا و در جهت اشتغال‌زایی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، دوره‌های کارورزی و کارآموزی دانشجویان در دانشگاه‌های کشور اجرا خواهد شد.

دکتر فرهادی با اشاره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ گفت: وظیفه دانشگاه‌ها، تشویق مردم به حضور در انتخابات و فراهم کردن طرح دیدگاه‌های مختلف در محیط دانشگاه‌ها بدون جانبداری حزبی است.