اطلاعيه سازمان سنجش اموزش کشور درخصوص عکس منتسب به اقاي علي دايي در ازمون دکتري

پاسخ سوالات داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد ۹۶ از زبان مشاور عالی سازمان سنجش

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش، سوالات مخاطبان خبرگزاری فارس در زمینه آزمون کارشناسی ارشد را پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، داوطلبان آزمون‌های مختلف سازمان سنجش و مخاطبان خبرگزاری فارس در تماس با خبرنگاران گروه دانشگاه این خبرگزاری، سوالات خود را مطرح کردند که حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به این سوالات پاسخ داد.

با توجه به اینکه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۹۶، در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفتم و هشتم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و داوطلبان از امروز می‌توانند کارت آزمون را دریافت کنند، امروز پاسخ سوالات داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد منتشر شده و مخاطبان می‌توانند در روزهای آینده پاسخ مشاور عالی رئیس سازمان سنجش به داوطلبان آزمون‌های دیگر را بر روی سایت خبرگزاری فارس مشاهده کنند.

* برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد در شهری ثبت‌نام کرده‌ام که در روز آزمون در آن شهر حضور ندارم، آیا امکان تغییر محل آزمون برای من وجود دارد؟

توکلی: با توجه به اینکه کارت آزمون نیز امروز صادر می‌شود و تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون دیده شده، امکان تغییر محل نیست مگر اینکه فرد شرایط حادی مانند ممنوعیت پزشکی داشته باشد که در این صورت می‌تواند با مراجعه به سازمان سنجش و درخواست و مدارک ممنوعیت خود را ارائه دهد تا در صورت امکان با وی همکاری شود.

* کنکور زبان چه روزی برگزار می‌شود؟

توکلی: تمام داوطلبان می‌توانند محل و زمان برگزاری آزمون خود را بر روی کارت آزمون مشاهده کنند.

* نحوه دریافت کارت آزمون چگونه است؟

توکلی: کارت آزمون از ساعت ۱۳ امروز دوشنبه ۴ اردیبهشت ماه بر روی سایت سازمان سنجش به نشانی اینترنتی www.sanjesh.org قرار می‌گیرد و داوطلبان می‌توانند با وارد کردن مشخصات ثبت‌نامی یا شناسنامه‌ای کارت خود را مشاهده کرده و پرینت بگیرند.

* اگر کد رهگیری خود را فراموش کرده باشیم چونه می‌توانیم کارت را دریافت کنیم؟

توکلی: داوطلبان از دو طریق می‌توانند کارت را دریافت کنند، از طریق وراد کردن مشخصات شناسنامه‌ای نیز دریافت کارت ممکن است.

* ظرفیت دانشگاه‌های تهران در دانشگاه آزاد و سراسری چقدر است؟

توکلی: هنوز ظرفیت‌ها مشخص نیست و پس از اعلام نتیجه اولیه به اطلاع داوطلبان می‌رسد.

* به همراه بردن تخته شاسی در آزمون مجاز است یا خیر؟

توکلی: خیر، داوطلبان فقط می‌توانند چند عدد مداد نرم پررنگ، مدادتراش، مداد پاک‌کن، کارت ملی یا شناسنامه عکسدار، کارت آزمون و یک عدد سنجاق با خود همراه داشته باشند.

* حدود ۴ماه پیش اعلام کردند که ضرایب دروس در رشته برق به کلی عوض شده و در گرایش‌های مختلف این رشته، بر خلاف سابق همه دروس دارای ضریب شد، سوال اصلی این هست که در رشته برق، در حالی که دانشجو باید با این ضرایب جدید به ۲۰ سوال بیشتر جواب دهد آیا زمان آزمون طولانی می‌شود؟

توکلی: امروز دوشنبه ۴ اسفندماه، کارت آزمون به همراه برگ راهنما بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد که داوطلبان می‌توانند تعداد سوالات و زمان پاسخگویی به سوالات را در دفترچه راهنما مشاهده کنند.

* دانشجوی پردیس دندان پزشکی هستم آیا می‌توانم در رشته علوم سیاسی در دانشگاه پیام نور ادامه تحصیل دهم؟

من دانشجوی دکتری مواد در دانشگاه آزاد هستم و می‌خواهم در کنکور کارشناسی ارشد حقوق سراسری(دولتی، غیرانتفاعی یا پیام نور) شرکت کنم آیا قوانین این اجازه را به من می‌دهد؟

هر فردی در صورت واجد شرایط بودن می‌تواند در آزمون‌های مختلف شرکت کند ولی برای پذیرش در دانشگاه نباید دانشجو باشد، یعنی اگر فردی دانشجوست و در دانشگاه دیگری هم پذیرش شده و قصد ادامه تحصیل در دانشگاه جدید را دارد باید از دانشگاه قبلی انصراف دهد.

* پس از ثبت‌نام کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده‌ام، چه زمانی می‌توانم معدل فارغ‌التحصیلی را وارد سایت کنم؟

توکلی: رفع نقص اطلاعات در رابطه با اطلاعات مربوط به زبان یا معلولیت باید به صورت حضوری و با مراجعه به باجه‌های رفع نقص که نشانی آن بر روی سایت سازمان سنجش است صورت می‌گیرد ولی در سایر موارد مثل معدل، امروز پس از دریافت کارت آزمون می‌توانید با مراجعه به بخش ویرایش به اصلاح معدل خود بپردازید.

* دانشجوی کارشناسی ناپیوسته رشته حقوق ثبتی دانشگاه علمی کاربردی بندرعباس هستم کاردانی بنده نامرتبط و در رشته شیمی بوده، بعد از گرفتن مدرک لیسانس حقوق ثبتی و ادامه تحصیل در یکی از گرایش‌های حقوق در مقطع کارشناسی ارشد، آیا می‌توانم آزمون وکالت یا آزمون قضات رو شرکت کنم یا خیر؟

توکلی: بله

اگر کسی مجموعه امتحانی یا همان رشته شناور را اشتباه انتخاب کند با توجه به زمان کمی‌ که به آزمون کارشناسی ارشد باقی مانده امکان تغییر وجود دارد؟

توکلی: خبر امکان تغییر در این فاصله زمانی نیست

* منابع کنکور کارشناسی ارشد را از کجا می‌توانیم بدانیم؟

توکلی: منابع بر روی سایت سازمان سنجش قرار داده شده است.

* آزمون در روزهای هفتم و هشتم در چه ساعتی آغاز می‌شود؟

توکلی: شروع فرآیند برگزاری آزمون صبح‌ها از ساعت ۷:۳۰ و بعدازظهرها از ساعت ۱۴:۳۰ است، درب حوزه‌های امتحانی صبح‌ها راس ساعت ۷:۰۰ و بعدازظهرها راس ساعت ۱۴:۰۰ (دو بعدازظهر) بسته می‌شود لذا پس از بسته شدن در سالن‌های امتحانی از ورود داوطلبان به حوزه امتحانی، ممانعت می‌شود.

* چه تعداد داوطلب در آزمون شرکت می‌کنند؟

توکلی: تعداد ۸۷۸ هزار و ۳۸۸ نفر ثبت نام کردند که ۴۳۰ هزار و ۶۶ نفر معادل ۴۸٫۹۶ درصد زن و ۴۴۸ هزار و ۳۲۲ نفر معادل ۵۱٫۰۴ درصد مرد هستند.

البته با توجه به داوطلبانیکه در دو رشته شرکت می‌کنند تعداد کارت‌های صادر شده برای داوطلبان، تعداد ۹۵۰ هزار و ۱۶۲ کارت ورود به جلسه آزمون برای داوطلبان صادر شده است.

* بردن ماشین حساب به جلسه آزمون قانونی است؟

توکلی: نظر به اینکه سوالات رشته‌های امتحانی دوره کارشناسی ارشد به گونه‌ای طراحی شده است که برای پاسخگویی به سوالات دروس ذیربط نیاز به ماشین حساب نیست، بنابراین به داوطلبان تأکید می‌شود برای پاسخگویی به سوالات هر یک از رشته‌های امتحانی نیاز به ماشین حساب نبوده و از ورود داوطلبانی که ماشین حساب برای شرکت در جلسه آزمون (از هر نوع آن) به همراه داشته باشند ممانعت به عمل خواهد آمد.

* نتایج آزمون چه زمانی اعلام می‌شود؟

توکلی: پس‌ از برگزاری‌ آزمون‌ و تصحیح‌ اوراق‌، کارنامه تمام داوطلبان‌ شرکت‌ کننده‌ در آزمون‌ هر یک‌ از کدرشته‌های‌ امتحانی‌، به نحو مقتضی و در نیمه دوم خرداد ماه سال ۱۳۹۶ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور در اختیار داوطلبان قرار داده‌ خواهد شد.

نتایج نهایی نیز نیمه اول شهریورماه اعلام می‌شود.

شایان ذکر است، واحد اطلاعات و پاسخگویی به سوالات تا هفتم اردیبهشت‌ماه همه روزه به غیر از ایام تعطیل و در وقت اداری آماده پاسخگویی به سوالات است لذا داوطلبان می‌توانند به منظور پاسخگویی به سوالات خود با شماره تلفن ۴۲۱۶۳ – ۰۲۱ تماس بگیرند.