وزیر علوم: ظرفیت پذیرش دانشجو در ۲۶ مؤسسه صفر شد

وزیر علوم

وزیر علوم: ظرفیت پذیرش دانشجو در ۲۶ مؤسسه صفر شد

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در مراسم دومین همایش ملی آموزش عالی تحت عنوان «سرآمدی آموزش» که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: آموزش از پیش‌دبستانی تا دانشگاه به عنوان یک پیوستار مطرح است و تعامل و هماهنگی بین‌ دستگاه‌های اجرایی، یکی از اهداف اصلی این همایش است و ناگفته نماند که پیشرفت‌های علمی و موفقیت‌های کم‌نظیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف علم و فناوری، مرهون پیشرفت‌های آموزشی است که از اهم آن می‌توان به مأموریت‌گرا کردن زیر نظام‌های آموزش عالی و جلوگیری کردن از توسعه کمی بی‌رویه و نامتوازن اتفاق افتاده در دوره‌های پیشین اشاره کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، توسعه هدفمند آموزش عالی و کنترل پذیرش در رشته‌های فاقد بازار کار و داوطلب، افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی، تعریف دوره‌های مشترک کارشناسی ارشد و دکتری با معتبرترین دانشگاه‌های دنیا برای اولین بار پس از برجام را از دیگر پیشرفت‌های آموزشی در حوزه علم و فناوری عنوان کرد.

وی ادامه داد: توجه خاص به کیفیت در آموزش عالی به گونه‌ای است که اگر مؤسسه‌ای دارای کیفیت نباشد، باید لغو مجوز شده و ظرفیت پذیرش دانشجوی آن صفر شود. برای مثال ۱۰ مؤسسه لغو مجوز و ۲۶ مؤسسه ظرفیتشان صفر شده است.

فرهادی افزود: تاکنون ۳۰۰ برنامه درسی جدید تدوین شده و ۵۳۴ برنامه درسی جهت ارتقای کیفیت آموزش عالی بازنگری شده است و بی‌تردید مجموعه این موفقیت‌ها را باید در پیشرفت‌های آموزشی سه دهه اخیر جستجو کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در سال جاری بسیاری از رشته‌های تحصیلی متقاضی نداشت؛ از جمله رشته‌های علوم پایه که بسیاری از صندلی‌های این رشته‌ در دانشگاه خالی ماند و این بعضاً به خاطر این بود که کیفیت مناسبی نداشتند و نیاز است که در این زمینه در حوزه آموزش‌های پیش از دانشگاه تحول ایجاد شود.

وی گفت: اکنون ۱۰ دوره آموزشی مشترک به ویژه در مقطع دکتری ایجاد شده است.

فرهادی خاطرنشان کرد: روش‌های سنتی آموزشی باید بازنگری شود و در خصوص پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز بازنگری صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *