رقابت ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم

رئیس سازمان دارالقرآن کریم گفت: در برگزاری آزمون های حافظان قرآن کریم بیشترتسلط برمفاهیم و آشنایی با لغات و تفسیر قرآن مد نظر است.
مهدی قره شیخلو در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: امسال دوازدهمین دوره آزمون های اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن کریم را برگزار می کنیم و حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از سراسر کشور در این آزمون شرکت داشتند؛ این افراد در حفظ ۵، ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم در ۴۰ شعبه آزمون می دهند.

وی گفت: سعی شده است در مقایسه با پارسال استاندارد طراحی سوال رعایت شود و سوال نه آن قدر سخت باشد که موجب آزار شرکت کنندگان شود و نه آنقدر آسان که آن استانداردها در نظر گرفته نشود.

قره شیخلو ادامه داد: امروز مرحله اول آزمون برگزار شد و کسانی که از در این مرحله قبول شوند در مرحله دوم که شهریور برگزار می شود شرکت خواهند کرد؛ تا پایان دوره پنج مرحله آزمون داریم و فردی که بخواهد مدرک درجه یک حفظ را دریافت کند باید در هر پنج مرحله حد نصاب امتیاز را کسب کند.

وی درباره تعداد شرکت کنندگان در این آزمون ها گفت: در مجموع این ۱۲ سال حدود ۶۰ هزار نفر شرکت کننده در کل کشور داشتیم که اکثریت هم خانم بودند و حدود ۱۱ نفر حافظ درجه یک داریم که مدرکشان معادل دکتری محسوب می شود و تقریبا حدود ۱۰۰ نفر حافظ درجه دو داریم که مدرکشان معادل فوق لیسانس است؛ افراد دارای مدرک درجه ۳ حدود۶۰۰ نفر هستند و مدارک آن ها معادل لیسانس است؛ مدارک درجه ۴ و ۵ نیز معادل فوق دیپلم و دیپلم است.

وی افزود: امیدواریم این آزمون ها باعث شود حافظان ترغیب شوند تا کیفیت کارشان را بالا ببرند، چون آزمون ها فقط به حفظ توجه نمی کند بلکه تسلط بر مفاهیم و آشنایی با لغات قرآنی و تفسیر قرآن نیز مدنظر است.

قره شیخلو گفت: تلاش داریم به افقی که مقام معظم رهبری برای ۱۰ میلیون حافظ کشور تعیین کرده اند دست پیدا کنیم.

وی درباره حضور رده های سنی متفاوت در آزمون افزود: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این آزمون ها هیچ گونه محدودیت سنی ندارد و در واقع آن چیزی که ملاک است محفوظات و حفظیات قرآنی است.