آزمون های ارتقاء دستیاری و گواهینامه پزشکی ۱۵ تیر برگزار می شود

سی و ششمین دوره آزمون های ارتقاء دستیاری و گواهینامه تخصصی ۱۵ تیرماه ۹۶ بطور همزمان در دانشگاه های علوم پزشکی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آزمون های ارتقاء – گواهینامه تخصصی راس ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۱۵ تیرماه ۹۶ به طور همزمان در دانشگاه های علوم پزشکی که به تربیت دستیار اشتغال دارند و دارای مجوز برگزاری آزمون ارتقاء – گواهینامه از دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی هستند، برگزار خواهد شد.

آزمون ارتقاء شامل دو بخش ارزیابی درون بخشی با ۱۵۰ نمره از سوی گروه های آموزشی که دستیار در آن مشغول به تحصیل است و آزمون کتبی با ۱۵۰ نمره که شامل دو بخش آزمون های کتبی دوره ای که در طول دوره برگزار می شود (با ۶۰ نمره از ۱۵۰ نمره) و آزمون کتبی سالیانه تحت نظارت دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی، توسط دانشگاه های مجری برنامه های دستیاری (با ۹۰ نمره از ۱۵۰ نمره) است.

مجموع نمرات ارتقاء هر سال برابر ۳۰۰ است.

کسب حداقل نمرات مورد نیاز بندهای حداقل نمره ارزیابی درون بخشی، حداقل نمره آزمون کتبی دوره ای، حداقل نمره آزمون کتبی سالیانه، حداقل نمره آزمون کتبی کل، حداقل نمره کل برای ارتقاء هر دستیار به سال بالاتر الزامی است. این حداقل ها در اطلاعیه ثبت نام داوطلبان درج شده است.

حداقل نمرات جهت قبولی در آزمون گواهینامه تخصصی در دوره های مختلف رشته های تخصصی بالینی پزشکی شامل حداقل نمره ارزیابی درون بخشی ۱۰۵ و حداقل نمره کتبی ۹۶ است.

دستیارانی که در طول دوران دستیاری سه بار در آزمون ارتقاء مردود شوند از سیستم آموزش تخصصی بالینی پزشکیی اخراج خواهند شد.

دستیارانی که در آزمون ارتقاء سال اول (ارتقاء ۱ به ۲) دوبار مردود شوند مجاز به ادامه دوره نبوده و از سیستم آموزش تخصصی بالینی پزشکی اخراج خواهند شد.

حداکثر تعداد دفعات مجاز جهت شرکت در آزمون گواهینامه تخصصی برای افرادی که در آزمون ارتقاء مردود نشده اند سه نوبت است. افرادی که در آزمون ارتقاء یک یا دو مرتبه مردود شده اند حداکثر دو نوبت مجاز به شرکت در آزمون گواهینامه تخصصی هستند. چنانچه داوطلبی، در سقف تعداد دفعات مجاز موفق به احراز قبولی نشود از سیستم آموزشی تخصصی بالینی خارج خواهد شد.

تمام دستیارانی که حداکثر تا پایان آبان ماه ۹۶ دوره دستیاری آنان به اتمام می رسد و تا تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۶ حداقل مدت ۱۱ ماه از زمان کسب قبولی در مقطع ماقبل گواهینامه آنها گذشته و در این مدت در بخش مربوطه حضور داشته و مشغول به طی دوره آموزشی بوده اند مجاز به شرکت در آزمون کتبی گواهینامه تخصصی شناخته می شوند.

شرکت در آزمون مذکور این دسته از داوطلبان منوط به کسب حداقل نمره ارزیابی درون بخشی جهت معرفی به آزمون گواهینامه است.

تمام دستیارانی که در آزمون گواهینامه تخصصی شرکت می کنند باید دفاعیه پایان نامه خود را قبل از معرفی به آزمون گواهینامه تخصصی انجام داده باشند.

آزمون کتبی سالیانه ارتقاء گواهینامه تخصصی در کلیه رشته های تخصصی دارای یک دفترچه واحد با ۱۵۰ سئوال است.

نمره آزمون کتبی ارتقاء سالیانه دستیاران در کلیه رشته های تخصصی می بایست بر مبنای ۹۰ نمره محاسبه شده و با منظور کردن نمرات مکتسبه دستیاران در آزمون های کتبی دوره ای (برمبنای ۶۰ نمره) نهایتاً نمره آزمون کتبی بر مبنای ۱۵۰ نمره به دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی اعلام شود.

نمره آزمون کتبی گواهینامه تخصصی دستیاران رشته های تخصصی بر مبنای ۱۵۰ نمره محاسبه می شود.

دانشگاه های مجری باید کلید آزمون ارتقاء گواهینامه تخصصی را بلافاصله پس از برگزاری آزمون و با توجه به برنامه زمانبندی مراحل مختلف اجرای آزمون به نحو مقتضی در اختیار دستیاران قرار دهند.