نامه دانشجویان دکتری به رئیس جمهور در خصوص شرایط جدید وام دکتری

۴ هزار دانشجوی دکتری در خصوص شرایط جدید وام دانشجویی ویژه دکتری نامه ای برای رئیس جمهور ارسال کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حدود ۴ هزار نفر از دانشجویان دکتری در رشته های غیر پزشکی در خصوص شرایط جدید وام دانشجویی ویژه دکتری نامه ای به رئیس جمهور ارسال کردند.
در نامه ارسالی به رئیس جمهور آمده است:

به نام پروردگار
ریاست محترم جمهور
با سلام و احترام
ضمن عرض ادب و تبریک، ما دانشجویان دکتری ایران زمین عرض حالی خدمت جنابعالی داشتیم.

مسأله بدین شرح است که شرایط دانشجویان(روزانه، شبانه، پردیس، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی)، بخصوص دانشجویان دکتری، بسیار اسف بار است و این سرمایه عظیم با بی تدبیری هایی که در گذشته صورت گرفته و تداوم آن در حال، با کمترین بازدهی، در حال فرسودگی است و این روزها به بحرانی برای کشور تبدیل شده است.

در ادامه این نامه آمده است، تاسف بارتر اینکه مسئولین امر به جای اینکه شرایط بحرانی را به درستی درک کرده و به دنبال حل بحران و ممانعت از تعمیق آن باشند با سیاست های خود این قشر فرهیخته و آینده ساز را بیش از پیش در مضیقه قرار می‌دهند.

هر چه سیاست ها در جهت کاهش دغدغه دانشجویان باشد قطعا آثار یمن آن را ایران عزیز خواهد دید و به طریق اولی دانشجویان مقطع دکتری اگر فراغ بال بیشتری از جهت هزینه ها و مخارج تحصیلی و رفاه نسبی (که حداقل حقوق قانونی شان هست) داشته باشند با علاقه و انگیزه بیشتری توان خود را صرف بالندگی علمی ایران عزیز خواهند کرد.

طبعا پولی سازی آموزش و حذف سیاست های حمایتی وزرات علوم از دانشجویان، تبعات خود را در کاهش رغبت تحصیلی و افت توان علمی و ایجاد مشغله های ذهنی کاذب برای دانشجویان را در پی خواهد داشت. بنابراین از حضرت عالی خواستاریم همگام با شعار تدبیر و امید، تدبیری در جهت اصلاح رویه‌های ناصواب بیندیشید و در راستای توسعه پایدار کشور سرمایه‌ ارزشمند انسانی را جایگزین سرمایه نفتی نمایید تا گامی به فرمایش رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی نزدیکتر شویم.

ریاست محترم جمهور، دغدغه های ما بسیار است و ختم کلاممان را به شرح ذیل اعلام می داریم:
با کمال تاسف چندی پیش مسئولین، شرایط وام ویژه دکتری را به گونه ای تنظیم کردند که دانشجویان نتوانند از حداقل فرصت فعلی هم استفاده کنند و در صورت استفاده، با شرایط سخت دریافت و بازپرداخت مواجه شوند.

از جمله شرایطی که برای دریافت وام ویژه جدید دکتری لازم است:

۱- معرفی دو ضامن با فیش کسر از حقوق به بانک توسعه تعاون

۲- تغییر شرایط بازپرداخت وام از ۶۰ ماه به تعداد ماه های دریافتی (حدود هفتصد هزار تومان قسط ماهیانه بعد از فارغ التحصیلی، بدون تضمین اینکه شغلی پیدا خواهیم کرد یا نه؟)

۳- ارائه سفته از طرف دانشجو به بانک توسعه تعاون

۴- شروع بازپرداخت وام پس از سنوات مجاز (این بدان معناست که دانشجو حین تحصیل هم باید قسط پرداخت کند.)

۵- و ده ها بهانه دیگر!

متأسفانه شرایط جدید پرداخت وام موجب سوء برداشت برخی در جهت عدم اعتماد نهادهای متولی به قشر فرهیخته‌ دانشجویان دکتری است و با چنین شرایطی دریافت وام صعب الوصول شده است.

ریاست محترم جمهور
خواهشمندیم دستورات لازم را در جهت عدم اعمال شرایط جدید به مسئولین امر مبذول بفرمایید تا وام ویژه را به صورت بلاعوض و به مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تسهیلات بیشتری به دانشجویان اختصاص داده شود که چنین وام هایی به معنای هزینه کردن از آیندۀ دانشجویان برای تأمین وضع موجودشان است.

انتظار می رود با توجه به مواجهه دانشجویان با معضلات شغلی پس از فراغت از تحصیل، آینده آنان را مد نظر داشته باشید و با توجه به فرمایش جنابعالی در خصوص وکالت ملت، امیدواریم احقاق حق دانشجویان دکتری را در نظر بگیرید.

لطفا با تدبیر خود امیدمان را همچنان زنده نگاه دارید.

با کمال احترام
منبع: باشگاه خبرنگاران