تحصیل در پاریس و فرانسه، شهر رویاها (۲)

تحصیل در پاریس، شهر رویاها

پاریس، به معنای واقعی کلمه، شهر نورها است. گرچه لاس‌وگاس و ژوهانسبورگ هم به این صفت شهرت دارند، اما پاریس یکی از پربازدیدترین شهرهای دنیا و البته یکی از زیباترین‌ آن‌ها است. از شیرینی‌فروشی‌ها و کافه‌های معروف آن گرفته، تا معماری با ابهت آن و مراکز مد و فشن، که فرهنگ و تاریخ غنی اهالی پاریس را در همه جای این شهر مشهود می‌کند. پاریس، یکی از شهرهای بزرگ دنیا است، که در رده‌بندی‌های بین‌المللی دانشگاه‌های برتر دنیا جایگاه چشمگیری دارد. همچنین، جای تعجب ندارد که پاریس در فهرست «بهترین شهرهای دانشجویی QS» در جایگاهی بالاتر از ملبورن و لندن قرار داشته باشد. اگر برای بستن کوله‌بار سفر و تحصیل در پاریس آماده هستید، با ۱۰ دانشگاه برتر پاریس، طبق رده‌بندی بهترین دانشگاه‌های سال ۲۰۱۶/۲۰۱۷ آشنا شوید.

اکول نرمال سوپریور (ENS Paris)

بالاترین رده دانشگاهی در شهر پاریس و حتی در کل فرانسه به دانشگاه École Normale Superieure تعلق دارد که جایگاه سی و سوم را در بین بهترین دانشگاه‌های دنیا به دست آورده است. این دانشگاه در منطقه Latin Quarter و درست در غرب Central Seine واقع شده است. همچین می‌توان پیاده به مناطق معروف پاریس مثل Notre Dame Cathedral و Jardin du Luxembourg که دومین پارک بزرگ پاریس است، دسترسی داشت.

ENS Paris دارای تنها محوطه مسکونی در قلب پاریس است و ۲ محوطه دیگر نیز در حومه شهر دارد. این مرکز تحقیقاتی، که جزو مدارس معتبر فرانسه به حساب می‌آید، سیستم آموزشی ‘grandes écoles را به بالاترین کیفیت ممکن ارائه می‌کند و به دپارتمان‌های علوم‌پایه و علوم‌انسانی خود شهرت دارد. این دانشگاه، در بین فارغ‌التحصیلان خود، ۱۳ برنده جایزه نوبل دارد و همچنین ۸ برنده مدال French Field که دریافت آن جزو آرزوهای هر ریاضیدان جوان است. برای تحصیل در پاریس این دانشگاه یک گزینه بسیار عالی است.

ENS-paris دانشگاه فرانسه

پلی‌تکنیک پاریس (ParisTech)

پنجاه و سومین دانشگاه دنیا، که یکی از معتبرترین اعضای گروه ParisTech است. این گروه شامل چند دانشکده است که در زمینه‌های علوم‌پایه و تجارت فعالیت می‌کنند. عجیب نیست که دانشگاه École Polytechnique در رده‌بندی بهترین دانشگاه‌های دنیا در زمینه ریاضیات، جایگاه هجدهم دنیا را به دست آورده باشد.

Paris‌Tech ابتدا در منطقه Latin Quarter بنا شد، اما از سال ۱۹۷۶ به جنوب پاریس نقل مکان کرد. این ساختمان در حدود ۳۰ کیلومتری مرکز پاریس واقع شده و بیش از ۴۶۰۰ دانشجو و استاد را در خود جای داده است. محوطه زیبای این دانشگاه در فضای گسترده‌ای به مساحت ۱۶۰ هکتار واقع شده و محیط بسیار دلپذیری برای فضاهای ورزشی و استراحت دانشجویان فراهم آورده، که دانشجویان مشغول به تحصیل در پاریس می‌توانند آن را تنها در رویای خود ببینند.

دانشگاه پاریس تحصیل در فرانسه

دانشگاه پیر و ماری کوری (UPMC)

دانشگاه UPMC) Université Pierre et Marie Curie) که در رتبه‌ ۱۴۱ دنیا قرار دارد، با بیش از ۱۲۵ آزمایشگاه، یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات آموزشی در حوزه‌ علوم‌پایه و داروسازی در اروپا به شمار می‌رود. این دانشگاه که در سال ۱۹۷۱، بعد از جدا شدن از دانشگاه مشهور Paris University تشکیل شد و حدود ۳۴ هزار دانشجو دارد که ۲۰ درصد از آن‌ها خارجی هستند.

این دانشگاه ۹۶۰۰ کارمند دارد که ۸۰ درصد آن‌ها در بخش‌های تحقیقاتی فعالیت می‌کنند. با دارا بودن ۱۸ پردیس، در چهار منطقه از فرانسه قرار گرفته است. پردیس اصلی این دانشگاه در منطقه‌ شلوغ و تاریخی Latin Quarter و در همسایگی رودخانه‌ سن و موزه‌ ملی تاریخ طبیعی قرار گرفته است.

دانشگاه فرانسه پاریس

مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس (Sciences Po Paris)

دانشگاه d’Etudes Politiques de Paris که به Sciences Po Paris مشهور است، در زمینه‌ علوم انسانی و جامعه‌شناسی تبحر دارد و حدودا ۳۵٪ از بودجه‌ خود را در این زمینه‌ها صرف می‌کند. در حال حاضر در رتبه‌ ۲۲۰ دنیا قرار دارد. این دانشگاه دارای ۷ پردیس در سرتاسر فرانسه است و در مجموع ۱۳ هزار دانشجو دارد که ۴۷ درصد از آن‌ها خارجی هستند.

پردیس اصلی دانشگاه، در منطقه‌ Saint-Germain-des-Pres پایتخت قرار دارد که زمانی مرکز فعالیت Semone de Beauvoir (نویسنده) و Jean-Paul Sartre (فیلسوف) و جنبش‌های اگزیستانسیالیستی بود. امروزه این منطقه، مرکزی برای مسائل فرهنگی خلاقانه است و تعداد زیادی از کافه‌های پاریسی در آن قرار دارد.

دانشگاه پاریس تحصیل فرانسه

دانشگاه پاریس-سوربن (Paris IV)

دانشگاه Université Paris-Sorbonne که به Paris IV هم معروف است، یکی از مؤسسان اتحاد دانشگاه سوربون است (یک گروه دیگر از برترین دانشگاه‌های فرانسه که UPMC را هم شامل می‌شود). Paris IV هم یکی از وارثین Paris University در دانشکده‌های هنر، زبان و علوم انسانی‌ است؛ رتبه‌ ۲۲۱ جهانی را دارد و در حال حاضر ۲۱۰۰۰ دانشجو در آن تحصیل می‌کنند. بر اساس رده‌بندی QS بهترین دانشگاه‌های دنیا بر اساس موضوع، این دانشگاه رتبه‌ شاخصی در موضوعات هنر و علوم انسانی دارد و بالاترین رتبه‌ای که در بخش زبان‌های مدرن داشته، رتبه‌ ۱۱ بوده است.

این دانشگاه ۷ پردیس دارد و در محله سرزنده‌ و پر از دانشجوی Latin Quarter در پاریس واقع شده است. جایی که دپارتمان‌های فرهنگی آن هر ۳ ماه یک بار، صدها رویداد ملی و هنر بومی مثل اپرا، تئاتر، شب شعر، رقص و دورهمی‌های موسیقیایی برگزار می‌کنند.

با پیمنت۲۴ همراه باشید تا در قسمت دوم این مقاله با بقیه دانشگاه‌های محبوب جهت تحصیل در پاریس آشنا شویم.
مطالعه قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *