معرفی بورسیه های تحصیلی برای دانشجویانی که دارای معلولیت هستند

معرفی بورسیه های تحصیلی برای دانشجویانی که دارای معلولیت هستند

از آنجا که دانشجویان معلول هم، مانند دانشجویان عادی، باید بتوانند از امکانات تحصیلی پیرامون خود استفاده کنند، در سرتاسر جهان بورسیه‌های تحصیلی زیادی برای معلولان وجود دارد که برای دانشجویانی که ناتوانی جسمی، حسی و یادگیری دارند، یا از لحاظ سلامت روان در وضعیت مناسبی نیستند، کمک‌های مالی ارائه می‌دهند. در این مقاله به معرفی بورسیه‌های تحصیلی موجود در برخی از کشورها برای دانشجویان معلول می‌پردازیم.

بورسیه‌های تحصیلی معلولان در آمریکا و کانادا

بورسیه AAHD Frederick J. Krause برای معلولیت و مشکلات سلامت

بورسیه AAHD Frederick J. Krause، مختص دانشجویان معلولی است که از شهروندان آمریکایی هستند و به عنوان دانشجوی تمام وقت کارشناسی یا کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه‌های معتبر آمریکا ثبت‌نام کرده باشند. برای گرفتن این بورسیه شما باید مدارک مربوط به معلولیت یا بیماری خود را ارائه دهید.

بورسیه دانشگاهی انجمن ناشنوایان و کم شنوایان الکساندر گراهام بل

این بورسیه بر اساس لیاقت و شایستگی به دانشجویان تمام‌ وقتی که مشکل ناشنوایی یا کم شنوایی دارند، برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌ها اهدا می‌شود. تعداد محدودی بورسیه هم برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. این بورسیه برای دانشجویان آمریکایی و غیرآمریکایی قابل دریافت است.

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان معلول

بورسیه تحصیلی Reintegration Baer

بورسیه Reintegration Baer به آن دسته از شهروندان آمریکایی که از اسکیزوفرنی، اختلال اسکیزوافکتیو یا اختلال دو قطبی رنج می‌برند و در حال حاضر تحت درمان هستند، تعلق می‌گیرد. این بورسیه به دوره‌های معادل دبیرستان، دوره‌های مدارس فنی حرفه‌ای یا دوره‌های تجارت در مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد.

بورسیه معلولیت یادبود فلورا ماری جنکینز

یک بورسیه تحصیلی برای دانشجویان معلول آمریکایی که در مقطع کارشناسی ثبت‌نام یا پذیرفته شده باشند. برای درخواست استفاده از بورسیه معلولیت یادبود فلورا ماری جنکینز، باید یک مقاله که در آن تاثیر معلولیت در زندگی شما شرح داده شده باشد، را ارائه دهید.

بورسیه تحصیلی فدراسیون هموفیلی آمریکا

این برنامه شامل چهار دسته بورسیه است که هدف آن، حمایت از دانشجویان با اختلالات خونی از طریق کمک هزینه تحصیل در خدمات پزشکی و سلامت است تا بتوانند در رشته‌های پزشکی مشغول به کار شوند.

بورسیه معلولیت مایکروسافت

بورسیه معلولیت مایکروسافت برای فارغ‌التحصیلان معلول دبیرستانی از هر کشوری است تا بتوانند در مقطع لیسانس دانشگاه آمریکا یا کالج فنی تحصیل کنند. برای دریافت این بورسیه، باید به فناوری علاقمند باشید، ثابت کنید که نیاز مالی دارید و یک رشته در مهندسی، علوم کامپیوتر، سیستم‌های اطلاعاتی کامپیوتر، حقوق، بازرگانی یا سایر رشته‌های مرتبط در نظر داشته باشید.

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان معلول

بورسیه مرکز ملی یادگیری معلولان آنه فورد و آلگرا فورد توماس

این بورسیه برای دانش آموزان دو سال آخر دبیرستان‌های آمریکاست که مشکلات یادگیری یا ADHD دارند و در شرف ورود به آموزش عالی هستند.

بورسیه Google Lime

بورسیه Google Lime برای دانشجویان معلول همه کشورها برای تحصیل در هر مقطعی در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا است. برای دریافت این بورسیه، باید در حال تحصیل در رشته‌های علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر یا در رشته‌های بسیار نزدیک به رشته‌های فنی باشید.

بورسیه ADHD Shier Canada

این بورسیه برای اتباع قانونی آلبرتا، نوا اسکوتیا، اونتاریو، یا کبک است که ADHD داشته باشند، تا بتوانند در هر موسسه آموزش عالی معتبر در یکی از ایالت‌های ذکر شده تحصیل کنند.

بورسیه تحصیلی بنیاد ChairScholars

بنیاد ChairScholars کمک هزینه تحصیلی برای تحصیل در دانشگاه‌ها و آموزش‌های فنی حرفه‌ای به دانشجویان کم درآمد و دارای معلولیت شدید، ارائه می‌دهد و به آنها این فرصت را می‌دهد که به دنبال رویاهای خود، به این خاطر که «هیچ مشکل جسمی‌نباید مانع یک ذهن با انگیزه باشد»، بروند. این بنیاد سه نوع بورسیه تحصیلی ارائه می‌کند: دوره بورسیه ملی، دوره بورسه فلوریدا و روره بورسیه منطقه شهری نیویورک.

بورسیه معلولین

برنامه دانشجویی فولبرایت آمریکا

برنامه دانشجویی فولبرایت آمریکا کمک‌های مالی برای پروژه‌های انفرادی هنری، پژوهشی و تحصیلی یا دستیاری تدریس زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. متقاضیان ممکن است از فارغ‌التحصیلان قدیمی‌ یا فارغ‌التحصیلان اخیر مقطع کارشناسی، کارشناسی اشد و دکترا باشند. دانشجویان معلول تشویق به ثبت نام در این طرح شده‌اند. هر داوطلب باید یک بیانیه در مورد هدف خود از شرکت در دوره‌های تحصیلی خارج از کشور ارائه دهد. این برنامه تبادل فرهنگی را از طریق تعامل مستقیم به صورت فردی در کلاس درس، رشته، خانه و در قالب انجن‌ها تسهیل می‌کند که به دریافت کننده آن، این امکان را می‌دهد تا نقطه نظرات و عقاید و خط مشی و طرز تفکر دیگران را درک کند و در نتیجه درک متقابل ارتقا می‌یابد.

بورسیه بین‌المللی گیلمن

بورسیه تحصیلی بین‌المللی گیلمن به دانشجویان مقطع کارشناسی آمریکا که در دو سال از چهار سال دانشگاه برای شرکت در دوره‌های تحصیل در خارج از کشور در سراسر دنیا، از صندوق فدرال پل گرانت کمک‌های مالی دریافت می‌کنند، جوایزی را اهدا می‌کند. هدف این برنامه این است که از دانشجویانی که به دلایلی از تحصیل آن‌ها در خارج از کشور جلوگیری شده است، مانند دانشجویانی که نیاز مالی دارند، دانشجویان زیرشاخه برخی رشته‌های خاص مانند علوم و مهندسی، دانشجویانی که پس زمینه قومی‌خاصی دارند و دانشجویان معلول حمایت کند.

بورسیه Lime Connect

Lime Connect بورسیه‌های تحصیلی متفاوتی را به دانشجویانی که در آمریکا و کانادا در ارتباط با شرکت‌های شریک تحصیل می‌کنند، ارائه می‌دهد. برخی از این بورسیه‌ها شامل حق کارآموزی می‌شود. تمام این بورسیه‌ها بر اساس شایستگی و نه براساس نیاز مالی تعلق می‌گیرد. برای دریافت این بورسیه نیازی نیست که دانشجویان از خدمات معلولین یا مراکز دسترسی در سطح دانشگاه استفاده کنند یا مدرکی دال بر معلولیت خود ارائه دهند.

بورسیه تحصیلی برای دانشحویان معلول

بورسیه تحصیلی سازمان Mobility International

Mobility International مجموعه‌ای از بورسیه‌های تحصیلی را ارائه می‌دهد که می‌تواند از طریق مبادلات بین‌المللی استفاده شود. افراد معلول اگر واجد شرایط لازم برای اخذ این بورسیه‌ها باشند، می‌توانند برای درخواست هر یک از این کمک هزینه‌های تحصیلی اقدام کنند. برخی از کمک هزینه‌های تحصیلی به‌طور انحصاری برای افراد معلول، زنان، شهروندان آمریکایی یا غیر آمریکایی و یا کسانی که به‌ دنبال اجرای برنامه خاصی باشند، ارائه می‌گردد.
مطالعه قسمت دوم

در قسمت بعدی مقاله با بورسیه‌های تحصیلی ویژه معلولین در دانشگاه‌های اروپایی آشنا می‌شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *