تحصیل در مجارستان، کشوری در قلب اروپا | قسمت دوم

تحصیل در مجارستان، کشوری در قلب اروپا | قسمت دوم

تحصیل در مجارستان به دلیل وجود دانشگاه‌های معتبر و همچنین امکانات خوب و با کیفیت آموزشی، یکی از مقاصد پرطرفدار تحصیلی است که شمار زیادی از جوانان و دانشجویان در مقاطع مختلف را به خود جذب کرده است. در مقاله­ قبل شما را با تعدادی از دانشگاه­‌های معتبر کشور مجارستان آشنا کردیم، در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با شهرهای دانشجویی و هزینه­‌های مربوط به زندگی در مجارستان آشنا کنیم.

 

شهرهای دانشجویی مجارستان

بوداپست

بوداپست بی شک یکی از زیباترین شهرهای اروپا است. این شهر که در یونسکو هم به عنوان میراث به ثبت رسیده است، از نظر فرهنگ و معماری شهرت فراوانی دارد. بوداپست مجموعه­‌ای از گالری­‌ها، مراکز فرهنگی، فستیوال­‌های هنری و مراکز گردشگری وتفریحی را در خود جای داده است که بر جذابیت آن می­‌افزاید. شماری از دانشگاه­‌های این شهر در زمره­ مطرح‌­ترین و معتبرترین دانشگاه‌­ها برای تحصیل در مجارستان بوده و در رتبه­‌های برتر جهانی حضور یافته‌اند. از جمله این دانشگاه­‌ها، می‌توان به این سه دانشگاه اشاره کرد: Eötvös Loránd University ,Corvinus University of BudapestBudapest University of Technology and Economics

از دیگر دانشگاه‌­های بوداپست می­‌توان این دانشگاه‌­ها را نام برد: Budapest Business SchoolHungarian University of Fine ArtsSemmelweis University و Central European University.

تحصیل در مجارستان

دبرسن

دبرسن (Debrecen) دومین شهر بزرگ مجارستان محسوب می‌­شود. این شهر با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت، در مقابل جمعیت ۱/۷  میلیونی پایتخت شهری آرام و زیبا است. دبرسن دو دوره­ تاریخی، یعنی انقلاب مجارستان و پس از جنگ جهانی دوم، پایتخت بوده است. این شهر را می­‌توان اداری، علمی، اقتصادی و نمایشگر فرهنگ ناحیه­ شرقی کشور توصیف کرد. فعالیت­‌های شهری و فرهنگی مختلف مثل تماشای تئاتر، موسیقی زنده و فستیوال­‌های فرهنگی از جمله فستیوال گل­‌ها در این شهر رواج دارند که همین امر سبب جذب دانشجویان بین‌المللی بسیاری برای تحصیل در مجارستان است.

سگد

سگد (Szeged) سومین شهر بزرگ مجارستان است که آن را با نام شهر طلوع آفتاب هم می­‌شناسند. از آن‌جایی که این شهر در جنوب کشور واقع شده است، دمای هوا بالا بوده و روزهای آفتابی زیادی در طول سال دارد. سگد شهری فرهنگی بوده و به واسطه­ فستیوال هنری در فضای باز و تئاترهای متعدد خیابانی شناخته شده است. زندگی شبانه در سگد بسیار جذاب است. این شهر که طرفداران غذا و نوشیدنی­‌های خاص را به خود جذب می­‌کند، پر از غذاهای محلی و بومی مجاری­ است. دانشگاه سگد، که بلندپایه‌ترین دانشگاه کشور مجارستان است، در این شهر واقع شده است.

تحصیل در مجارستان

هزینه­‌های زندگی در مجارستان

هزینه­ زندگی در مجارستان نسبتا معقول و مناسب است. اگر چه دانشجویان اروپایی و آمریکایی در مجارستان هزینه­ کمتر و متناسب‌تری را متحمل می­‌شوند، اما به طور کلی دانشجویان برای پوشش کلیه­ مخارج خود در این کشور، به ماهیانه حدود ۶۰۰ تا ۸۵۰ دلار احتیاج دارند.

زندگی در پایتخت این کشور، یعنی بوداپست، مخارج بیشتری را به همراه دارد. از جمله اجاره­ منزل که حداقل قیمت آن از مبلغ ۳۴۰ دلار شروع می‌شود. شهریه­ دانشگاه در مجارستان چندان پایین نیست؛ اما اختلاف رقم زیادی با کشورهایی نظیر آمریکا و انگلیس دارد. هزینه­ دوره‌ها با هم متفاوت بوده و بین ۵۵۰۰ دلار در سال در دانشگاه دبرسن تا ۱۶۹۰۰ دلار در رشته­ پزشکی در نوسان است. برخی از هزینه­‌ها برای دانشجویان خارجی از طرف دولت مجارستان پوشش داده می‌­شود. این هزینه­‌ها شامل پرداخت بیمه پزشکی، اجاره محل اقامت، هزینه تحصیل و دستمزد ماهیانه می­‌شود.

تحصیل در مجارستان

اقامت در مجارستان

جهت اخذ ویزای دانشجویی مجارستان به مدارک زیر احتیاج خواهید داشت:

  • گذرنامه
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  •  فرم پذیرش تکمیل شده
  • تاییدیه­ بیمه درمانی
  • تاییدیه­ پرداخت هزینه­‌های اقامت
  • گزارش گردش حساب بانکی
  • نامه­ رسمی از یک دانشگاه مجاری
  • مدرک تاییدیه اقامت در مجارستان

منبع: پیمنت ۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *