تحصیل در هلند؛ سرزمین گلها | قسمت اول

تحصیل در هلند؛ سرزمین گلها | قسمت اول

تحصیل در هلند یکی از مقاصد مهم و بسیار پرطرفدار برای بسیاری از افرادی است که مشتاق به ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی هستند.

هلند، کشور کوچکی در غرب اروپا است که در میان رودخانه‌‏های راین، میوز و شلده واقع شده و یک خط ساحلی گسترده به دریای شمال و مرزهای مشترک با آلمان و بلژیک دارد. این کشور طبیعت منحصر به فردی دارد و طبیعت بهاری آن با دشت‎‌هایی پر از گل‌های رنگارنگ، مناظر زیبا و چشم‌انداز آسیاب‌های بادی، اقلیمی آرامش‌بخش برای آن فراهم آورده‌اند که همین امر سبب جذب دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در هلند شده است. این کشور دارای آب و هوای دریایی معمولی با زمستان‌های معتدل و تابستان‌های خنک است که تغییر شرایط آب و هوایی در طول سال قابل انتظار است. هر زمان از سال که وارد این کشور شوید، انتظار بارش باران امری عادی است.

هلند به کشور گل‌ها معروف است و بزرگ‌ترین صادر کننده گل در سرتاسر جهان محسوب می‌شود. باغ‌ها و مزارع لاله هلند در ماه مه و دشت‌های پوشیده از گل‏‌های نرگس زرد در ماه آوریل، اوج زیبایی و رنگ‌آمیزی طبیعت را به نمایش در می‌آورند. دشت‏‌های بی‌انتها و گل‏‌های به رنگ زرد، بنفش و قرمز مخملی به نماد سرزمین هلند تبدیل شده‌اند و سالیانه بیش از ۳ میلیارد گل لاله در هلند رشد و پرورش می‌یابد که بیش از دو سوم آن‌ها به دیگر کشورها مخصوصا آمریکا و آلمان صادر می‌شوند.

زندگی و تحصیل در هلند

پایتخت هلند، شهر آمستردام است که در آن بیش از ۲۰ مؤسسه آموزش عالی در اندازه‌های مختلف وحود دارد. آمستردام یک مرکز فرهنگی در هلند است که موزه‌ها و مکان‌های جذاب متعددی دارد و در کنار آن‌ها، صحنه‌های اجتماعی و برنامه‌های شبانه فعال آن زبانزد عموم مردم است.

دیگر شهرهای بزرگ هلند مانند روتردام، لاهه (دن‌هاگ)، اوترخت و آیندهوون همگی دارای مؤسسات آموزش عالی هستند. بیش از ۱۶ میلیون نفر ساکن هلند هستند که زبان اصلی آن‌ها هلندی است، در حالی‌که بیشتر افراد به زبان انگلیسی هم مسلط هستند.

مکان‌های برجسته گردشگری در هلند عبارتند از: موزه ون گوگ در آمستردام، موزه مائریتشویس دن‌هاگ، خانه آنه فرانک در آمستردام، باغ کوکنهوف در نزدیکی شهر لیسه، موزه DAF در آیندهوون.

زندگی و تجصیل در هلند

زندگی در هلند یک زندگی فارغ از تبعیض و تعصب است و بردباری و مدارای مردم نسبت به بسیاری از مسائل و مشکلات، موضوع قابل‌توجهی است که در دیگر نقاط جهان کمتر مشاهده می‌شود. آزادی و صداقت والاترین ارزش در نظر مردم هلند است و به همین دلیل با وجود شرایط خشونت‏‌آمیز در بسیاری از کشورها، هلندی‌ها مشتاق میزبانی مردم کشورهای مختلف جهان هستند. هلندی‌ها ملتی هستند که از پذیرفتن افراد روشن‌فکر و شکیبا و دارای سعه صدر استقبال می‌کنند.

در بسیاری از شهرهای این کشور و دانشگاه‌های آن می‌توانید تنوع فرهنگی گسترده‌ای را مشاهده کنید. کارهای بسیاری برای انجام دادن و جاهای بسیاری برای دیدن وجود دارد . وجود مسیرهای حمل و نقل عالی بین هلند و دیگر کشورهای اروپایی باعث شده است که سفر و دیدن مناظر دیگر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان از گزینه‌های ممکن برای گذراندن اوقات فراغت شما باشد که باهزینه کم امکان‌پذیر است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید به سایت رسمی‌ صنعت توریسم در هلند مراجعه کنید.

 

زندگی و تحصیل در هلند

تحصیل در هلند

این کشور اولین کشور انگلیسی زبان غیر بومی‌ است که دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه نموده است. در حال حاضر تقریباً تمام رشته‌های تحصیلی ارائه شده برای دانشجویان بین‌المللی، به زبان انگلیسی و هلندی تدریس می‌شود.

تحصیل در هلند از نظر طول مدت تحصیل، مشابه دیگر کشورهای محبوب برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی است. معمولاً دوره‌های کارشناسی ۳ تا ۴ سال، دوره‌های کارشناسی ارشد ۱ تا ۲ سال و دوره‌های دکترا ۴ سال طول می‌کشند.

سیستم آموزش عالی هلند در درجه اول از سه نوع مؤسسه آموزشی مختلف تشکیل شده است که هریک، رشته‌های پیشنهادی منحصربه‌فردی برای دانشجویان بین‌المللی دارند. این مؤسسه‌ها عبارتند از: دانشگاه‌های پژوهشی، دانشگاه‌های جامع علمی‌کاربردی و مؤسسات آموزش عالی بین‌المللی.

برخی از سطوح رشته‌های دانشگاهی فقط در یک مؤسسه خاص ارائه می‌گردد. رشته‌های مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های پژوهشی و دانشگاه‌های جامع علم کاربردی ارائه می‌گردد، دوره‌های کارشناسی ارشد در هر سه نوع موسسه و دوره‌های دکترا فقط در دانشگاه‌های پژوهشی ارائه می‌گردد.

تحصیل در هلند

کشور هلند جایگاه شناخته شده و مورد احترامی در عرصه آموزش عالی در دنیا به خود اختصاص داده است. در رتبه‌بندی QS دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۵/۱۶، نام دانشگاه‌های زیادی از هلند به چشم می‌خورد. ۱۳ دانشگاه هلند بین ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا جای گرفته‌اند که از میان آن‌ها ۵ دانشگاه زیر جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا هستند:

  • دانشگاه آمستردام (University of Amsterdam) با رتبه جهانی ۵۵
  • دانشگاه فناوری دلف (Delft University of Technology) با رتبه جهانی ۶۴
  • دانشگاه اوترخت (Utrecht University) با رتبه جهانی ۹۴
  • دانشگاه لیدن (Leiden University) با رتبه جهانی ۹۵
  • دانشگاه خرونینخن (University of Groningen) با رتبه جهانی ۱۰۰

تحصیل در هلند

قدیمی‌ترین ‌دانشگاه هلند، دانشگاه لیدن است که در سال ۱۵۷۵ تأسیس شده و از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا به حساب می‌آید. اغلب دانشگاه‌های هلند قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارند و البته برخی هم در دو دهه اخیر تأسیس شده‌اند.

هر سال تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی، به منظور تحصیل در دانشگاه‌های هلند عازم شهرهای دانشجویی این کشور (مانند آمستردام، لایدن، اوترخت، خرونینخن، روتردام و ماستریخت) می‌شوند. دانشگاه ماستریخت در شهری به همین نام در جنوب هلند و نزدیکی مرز هلند با آلمان و بلژیک، با حدود ۴۷ درصد دانشجوی بین‌المللی از بیش از ۱۰۰ ملیت مختلف، محیط بین‌المللی کم‌ نظیری دارد.

آنچه که در کنار زیبایی‌های کشور هلند، استانداردهای بالای زندگی، اعتبار و کیفیت دانشگاه‌ها باعث جذابیت تحصیل در هلند برای دانشجویان بین‌المللی می‌شود، «زبان» است؛ در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی هلند، دوره‌‌های تحصیلی زیادی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود و مردم هلند هم بعد از زبان مادری خود، زبان انگلیسی را به خوبی می‌شناسند و استفاده می‌کنند.

در قسمت بعدی مقاله با شرایط تحصیل در هلند بیشتر آشنا می‌شویم.

منبع: پیمنت ۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *