اهدای 500 بورس به جوانان مستعد افغانستان

مجتبی صدیقی روز دوشنبه در دومین نشست كمیته مشترك علمی ، پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و وزارت تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان اظهار داشت: در تفاهم نامه ای كه به امضای طرفین رسید ایران تعهد كرد كه سالانه 500 بورسیه به جوانان مستعد افغانستانی در مقاطع مختلف تحصیلی اعطا كند.
وی با اشاره به اعطای پول به دانشجویان افغانستان در این تفاهم نامه افزود: نخستین نشست این كمیته در كشور افغانستان برگزار شد و دومین آن در ایران و بر اساس تفاهم ‌نامه این كمیته در دو كشور ایران و افغانستان برگزار می ‌شود.
صدیقی با اشاره به نحوه انتخاب دانشجویان افغانی برای دریافت بورس گفت: در مقطع كارشناسی، كارشناسی ارشد، با ارایه فراخوان و برگزاری آزمون این دانشجویان انتخاب می شوند و در مقطع دكتری علاوه بر آزمون دانشجویان در مصاحبه نیز شركت می كنند.
وی ادامه داد: سازمان سنجش و آموزش كشور با همكاری وزارت تحصیلات افغانستان، آزمونی را در كشور افغانستان برگزار می كند تا بتوانند مستعدترین جوانان افغانی را برای بورس انتخاب كند.
صدیقی بیان داشت: علاوه بر اعطای بورس، برای اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تكمیلی دانشگاه های افغانستان، دوره های كوتاه مدت مطالعاتی در دانشگاه های داخل كشور پیش بینی شده كه سازوكار معرفی اساتید و دانشجویان بررسی شد.
وی ادامه داد: پذیرش دانشجویان افغانستانی با هزینه شخصی بسیار تاكید شده و قرار است همكاران ما در كشور افغانستان زمینه لازم را برای معرفی دانشگاه های ایرانی فراهم كنند تا دانشجویان بیشتری با هزینه شخصی جذب دانشگاه‌های ایران شوند.
رییس سازمان امور دانشجوی خاطر نشان كرد: در این تفاهم نامه بر فراهم شدن زمینه اشتغال دانش آموختگان افغانی از ایران در كشور خودشان تاكید شده برهمین اساس لیست دانش آموختگان افغانی به همكاران افغانستانی ارائه خواهدشد.
معاون وزیر علوم، تجهیز كتابخانه های دانشگاه های برتر افغانستان و انتقال تجربیات سازمان سنجش در نحوه برگزاری آزمون های سراسری را از دیگر بندهای تفاهم نامه مابین دو كشور عنوان كرد .
وی در ادامه به صدور ویزا برای دانشگاهیانی كه در دو كشور مذكور تردد می كنند اشاره كرد و گفت: صدور ویزا برای دانشگاهیان دو كشور كه نیازمند تردد هستند صورت می گیرد و قول مساعد در این زمینه داده شده است.
صدیقی گفت: دانشگاه های مرزی ما مانند زابل، بیرجند، فردوسی مشهد، نقاط خوبی برای پذیرش دانشجویان افغانی هستند و تردد دانشجویان دراین دانشگاه ها ساده تر است.
وی افزود: در حال حاضر ۱۴ هزار نفر از دانشجویان افغانی در دانشگاه های سراسر كشور پذیرش شده اند و ۲ هزار نفر نیز از طریق بورسیه معرفی شده اند و طی دهه اخیر از طریق بورسیه و كنكور ۹ هزار و ۷۰۰ نفر فارغ التحصیل شده اند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *