وزارت علوم ۲۹۰۰ رشته محل کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد را به یکباره حذف کرد

مدیرکل برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد گفت: حذف رشته محل های این دانشگاه برگرفته از رفتار منطقی نبوده است و امیدواریم با تعامل این مشکل برطرف شود.

عباس گوهری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از زمانی که تعداد زیادی از رشته محل های این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد حذف شد، جلساتی با وزارت علوم داشتیم و تاکنون ۱۷۰ رشته بازگشت.

وی افزود: وزارت علوم در اقدامی تعداد ۲۹۰۰ رشته محل کارشناسی ارشد این دانشگاه را به یکباره حذف کرد و رشته هایی که تاکنون برگرداننده شده اند بسیار اندک است.

مدیرکل برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد عنوان کرد: قرار است با تعامل و برگزاری جلساتی رشته های این دانشگاه از سوی وزارت علوم باز گرداننده شوند.

توسعه کیفیت اولویت اصلی دانشگاه آزاد است

گوهری با بیان اینکه توسعه کیفیت از اولویت های اصلی مدیریت جدید دانشگاه آزاد است، گفت: برنامه ریزی دانشگاه حرکت به سمت افزایش کیفیت است.

وی خاطرنشان کرد: استانداردهای آموزش عالی باید رعایت شود که دانشگاه آزاد نیز در زمان مدیریت جدید به این موضوع توجه جدی دارد و در جلسه سرپرست دانشگاه با مسئولان آموزشی تاکیید تا واحدها بر بررسی استانداردها فعالیت کنند.

مدیرکل برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد گفت: عزم مسئولان این دانشگاه براین است تا دانشگاه به استانداردهای جهانی دست یابد.

نیمی از بار آموزش عالی بر دوش دانشگاه آزاد است

گوهری با بیان اینکه نیمی از بار آموزش عالی کشور بر دوش دانشگاه آزاد است، افزود: اگر دانشگاه آزاد نبود بسیاری از دانشجویان یا از تحصیل باز می ماندند و یا اینکه مجبور به ادامه تحصیل در خارج از کشور بودند که هریک از موضوعات تبعات خاص خود را دارد.

وی اضافه کرد: بخشی از رشته محل های این دانشگاه توسط هیات سه نفره تصویب شده اند که سال های زیادی است در واحدهای دانشگاه اجرا می شوند و دارای هیات علمی قوی هستند.

مدیرکل برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد تاکید کرد: وزارت علوم نیز به مرور و با تشکیل جلسات مختلفی رشته های این دانشگاه را بررسی می کرد اما حذف یکباره تعداد زیادی از رشته های این دانشگاه بعد از تغییر و تحولات دانشگاه جای سوال دارد.

شائبه جهت گیری سیاسی در حذف رشته های دانشگاه آزاد

گوهری خاطرنشان کرد: حذف یکباره ۲ هزار و ۹۰۰ رشته محل این دانشگاه این شائبه را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که در این زمینه جهت گیری سیاسی ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: این سوال مطرح است که وزارت علوم براساس چه معیاری به واحدها اجازه برگزاری دوره های دکتری را داده است اما در همان رشته محل ها رشته های کارشناسی ارشد حذف شده است.

مدیرکل برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد افزود: دفترچه آزمون پذیرش دوره دکتری مربوط به قبل از انتخابات بود.

گوهری اظهار داشت: آیا دانشگاهی که صلاحیت و استاندارد علمی برگزاری دوره های دکتری را دارد، صلاحیت برگزاری دوره های ارشد را ندارد؟ و این اتفاق جای تعجب دارد.

وی تاکید کرد: بنابراین اینگونه است که حس می کنیم تفاوت هایی در برخورد با این دانشگاه وجود دارد.

مدیرکل برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: حذف رشته محل های این دانشگاه در چه جلسه ای و با کدام کار کارشناسی صورت گرفته است بنابراین این شائبه ایجاد می شود که وزارت علوم علی رغم اینکه به دانشگاه آزاد کمک کند اما اقدام به سنگ اندازی کرده است.

استانداردهای دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی بررسی شود

گوهری گفت: در صورتی که ظرفیت پذیرش دانشجو این دانشگاه به واسطه حذف رشته محل ها کاهش می یابد بخشی از دانشجویان به سمت دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی می رود اما این سوال مطرح است که آیا این دانشگاه ها نیز استانداردهای لازم را دارند.

وی عنوان کرد: لازم است استانداردهای آموزشی دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی نیز بررسی و ارزیابی شود.

مدیرکل برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد گفت: بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه عضو هیات علمی دانشگاه های سراسری هستند و اگر موضوع نبود کیفیت دانشگاه مطرح باشد بنابراین بسیاری مسائل دیگر نیز مورد سوال قرار خواهد گرفت.

گوهری تاکید کرد: امیدواریم در تعاملات مشکل حذف رشته محل های این دانشگاه برطرف شود.

وی اضافه کرد: وزارت علوم رشته محل های این دانشگاه را به صورت علمی بررسی کند مانند بسیاری از رشته های این دانشگاه که بررسی شد و برخی حذف، برخی ارتقا و برخی نیز حفظ شد.

مدیرکل برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد افزود: شائبه دیگری که مطرح می شود این است که در پی این محرومیت دانشگاه آزاد در پذیرش دانشجو، متقاضیان به دانشگاه هایی می روند که برخی افراد ممکن است از آنها بهره مالی داشته باشند.

منبع: مهر