انتشار خبر برگزاری تریبون آزاد خدمت سربازی، داغ دل مخاطبانی که یا سربازند یا در آستانه خدمت سربازی قرار دارند را تازه کرد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هفته گذشته با حضور معاون پیشین نظام وظیفه، سربازان و مشمولان خدمت سربازی تریبون آزادی در موضوع خدمت مقدس سربازی برگزار شد. در این نشست تعدادی از سربازان و مشمولان مشکلاتشان را مطرح کردند و پای صحبت های معاون پیشین نظام وظیفه نشستند.

اما انتشار این خبر، یک تریبون آزاد هم در کامنت ها ایجاد کرد. سربازان یا آن ها که در آستانه رفتن به خدمت سربازی قرار داشتند سر درددلشان باز شد و هر کدام نسبت به این دو سال نظراتشان را بیان کردند.

اولین کامنت را یک سرباز که مدتی است خدمتش را می گذراند گذاشته است و از وضعیت فعلی خود گلایه می کند. او می نویسد: من یه سربازم که دارم روزها رو واسه تموم شدن خدمتم می شمرم. روزهایی که هیچ فایده ای برای خودم و کشورم ندارم. در حالیکه کارم رو از دست دادم، رابطه م رو از دست دادم، تسلطم به مسائل روز رشته تحصیلی م رو از دست دادم و وقتی با یه کارت پایان خدمت برمی گردم شهرم باید از صفر شروع می کنم. می فهمید؟ از صفر

کاربر دیگری برای امید دادن کامنتی با این شرح می گذارد و در آن اشاره تلویحی به مبحث سربازی حرفه ای می کند: من به شما قول میدهم خدمت سربازی بشه ۳ماه اونم آموزش مهارتهای رزمی دیگه اینقدر فرار از خدمت وجود نخواهد داشت الان جوان تو بهترین زمانی که میتونه از نظر اقتصادی بهره وری داشته باشد میره دو سال عمرش رو تلف میکند این دوساله خدمت نیست بلکه اجباری حساب میشه خدمت اجباری رو بکنند ۲الی۳ماه اگه کسی بیکار بود دوست داشت بیشتر سربازی بمونه،بهش حقوق مناسب بدن.

فردی در نظری متفاوت مدت زمان خدمت سربازی را زیاد نمی داند. او می گوید: به نظر من زمان خدمت زیاد نیست ولی بایستی مسئولان محترم تدابیری بیندیشند که هم امکانات بیشتر و خدمات بیشتر شامل حال همه سربازان شود و هم میزان حقوقی در نظر گیرند که حداقل نیاز های مادی معمول سربازان را تامین کند.

اما کاربری که خود را پویان معرفی کرده معتقد است باید زمان سربازی کمتر شود: کاش اقلا زمانش کمتر میشد.معافیتهای پزشکی هم که شده طبق مدرک .خیلیها که لیسانس و بالاتر هستن به خاطر مدرکشون معاف نمیشن .

بحث سربازی برای سن بالاها هم از آن بحث هایی است که در کامنت ها به آن اشاره شده. محمد در کامنتی می نویسد: خواهش میکنم فکری به حال سربازی افراد بالای ۳۰ سال بکنید … آخر انصافا آدمی با ۳۲ سال سن توان فیزیکی خدمت را ندارد … از طرفی ما غایب نبوده ایم که بتوانیم جریمه بدهیم … خواهش میکنم سربازی رو به ما بفروشید حتی شده قسطی

فرد دیگری که حامد نام دارد هم اشاره ای به تبعیض های موجود می کند و می گوید: من سربازم، ۱۴ ماه از خدمتم گذشته، من از سربازی رفتن خودم نمی نالم، فقط از سربازی نرفتن دوستانم که به طرق مختلف معاف شدن ۹۰ درصد معافیت ناصحیح و … که باعث پر شدن فرصت های شغلی برابر شده گله دارم

یکی از مخاطبان از طرح جریمه خدمت سربازی ناراضی است. او نارضایتی اش را این طور اعلام می کند: کسانی که فرار کردند خدمتشون رو میخرن کسانی که دانشگاه رفتن باید برن سربازی ، این چه قانونیه؟

سربازی که دارای مدرک دکتری است، کامنت خود را این طور ثبت کرده: اکثر سربازانی که بامن در اموزشی بودند شهر خودشان افتادند برای خدمت چون لیسانس و فوق لیسانس بودند اما ما که چندتا دکتر بودیم افتادیم مرز ان هم فقط به جرم دکتر بودن وبس ای کاش دکتر نبودم.

در تایید همین کامنت، فرد دیگری می نویسد: این واقعا عادلانه نیست. من به عنوان یک ادم ۳۲ ساله و متاعل با مدرک دکتری، واقعا تو پادگان چ خدمتی میتونم به کشوم بکنم؟

رضا صدر، یکی دیگر از مخاطبان این خبر هم در این تریبون آزاد کامنتی مشکلات دوران سربازی را یادآور می شود: متاسفانه با این که سربازی یکی از سخت ترین مشاغل است سربازان تقریبا هیچ حقوقی در ازای خدمت خود دریافت نمی کنند.این مسئله برای کسانی که مشکل مالی دارند به ویژه متاهلین واقعا مسئله ساز است.با این که مصوب شده سرباز باید معادل ۶۰ تا ۸۰ درصد حقوق کادر را دریافت کنند متاسفانه این قانون اصلا رعایت نمی شوند. و بیشتر سربازان باید برای مسائلی مثل لباس و خوراک بهداشت مناسب خود حتی در فضای پادگان از جیب خرج کنند.

کامنت جالب بعدی مربوط به فردی است که به خاطر فرار از سربازی، به ادامه تحصیل روی آورده است. او می گوید: به خاطر سربازی که تاریخ اعزامم خورده بود اول شهریور نشستم کنکور دکتری خوندم رتبم ۱۰ شد ولی هیچ علاقه ای به دکتری ندارم و فقط دارم میرم جای یک نفر دیگه رو بگیرم و هزینه ی حدود ۱۰۰ میلیون تومانی دانشگاه رو هدر بدم

در ادامه این نظر، کامنت هایی آمده که ثبت کنندگان آن ها معتقدند باید در مقاطع ارشد و دکتری سربازی لغو شود و افراد دارای شرایط معاف شوند.

درددل بعدی را یک مشمول فراری ثبت کرده و از مشکلاتش گفته است. او به شرایط خاصش اشاره می کند و می نویسد: چرا کسی صدای مارو نمیشنوه کمک نمیکنه…من دارم ۵ ساله به هرکسی و هر نهادی التماس میکنم نامه میدم که چون ۳ خواهر مجرد دارم پدرم یک چشمش نابینا هست دوتا سکته کرده یه داداشمم که ببینیش میگی معلول هست و مشکل داره وکارت معافیت پزشکی داره،به پادگان ها بگید مشخصات سربازان سال ۹۰ رو از سیستم حذف کنن تا از اول دفترچه پست کنم پذیرش شهرم بشم بخاطر این مشکلات بتونم توی شهر خودم کنار خانوادم باشم.آیا واقعا این کارسخت هست؟؟من سال۹۰ شیراز احمدبن موسی سپاه دریایی بودم فهمیدم دزفول شهرما نیروی دریایی نداره و فهمیدم نمیتونم کنار خانوادم باشم هرچقدهم با مسولین حرف زدم منو بخاطر مشکلات بفرستن به عنوان ماموریت سپاه زمینی قبول نکردن وخبردار شدم پدرم سکته کرد دیگه درحین ۱۳ روز آموزشی پادگان رو ترک کردم..

همسر یکی از سربازان هم در کامنتی می نویسد: من همسر یک سرباز مرزی هستم،هر سی روز یا ۴۵ روز میتونیم همدیگرو ببینیم،همسرم نه میتونه کاری انجام بده و نه درآمدی داره،زندگی ما کاملا فلج شده و بهترین روزهای عمرمون رو داریم با دلتنگی و نگرانی میگذرونیم،این زندگی تمام سربازهای متاهله….

یکی دیگر از مخاطبان داستان سربازی رفتنش را این طور مرور می کند: داستان من: ۲۶ ساله. ارشد از بهترین دانشگاه کشور. الان باید برم خدمت زیر دست کسی که دیپلم هم به زور داره. دو سال میگذره. همه درسم یادم رفته. ۲۸ سالم شده. تازه برم دنبال کار. که باید برم بازاریابی احتمالا چون تولیدی نداریم که مهندس بخواهد. چین داریم که بازاریاب میخاد. همه جای دنیا جوونا از ۱۸ سالگی کار میکنن و از خونواده مستقل میشن. اما ما تا ۳۰ سالگی باید پول تو جیبی بگیریم. اگر قراره من دو سال مفت کار کنم که اسمش بشه خدمت به کشورم. من حاضر پول یه کارمند رو واسه ۴ سال بدم. یکی رو با حقوق بگذارید جای من.

کامنت بعدی اشاره به تحقیقات در مورد عوارض اقتصادی خدمت سربازی دارد. فردی در این کامنت می نویسد: پایاننامه ای در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران تدوین شد که عوارض اقتصادی منفی خدمت رو نشون میداد. ولی ما کارمون هیچ وقت علمی نیست. فقط یه سری جوون رو بیاریم روشن رو کم کنیم. بهترین نیروی کار که از ۲۰ ۲۲ سالگی میتونه بره کار کنه و مستقل شه. میشه یه آدم خسته و ناامید تو ۲۷ ۲۸ سالگی که داره وارد دهه چهارم زندگیش میشه با جیب خالی

نظرات متفرقه دیگر هم همگی یا اظهار نارضایتی و ناراحتی بودند یا درخواست برای کم کردن و برداشته شدن سربازی اجباری. درددل هایی که احتمالا هیچ کدام فعلا قرار نیست اثری در تصمیم گیری در مورد وضعیت سربازی اجباری کشور داشته باشد.