دانشگاه کمبریج در حال راه‌اندازی یک دوره دکتری در تجارت است که فقط در سال اول ۸۰هزار پوند(۳۹۸میلیون تومان) برای دانشجویان هزینه دارد.
گران‌ترین دوره‌ دانشگاهی کمبریج با یک میلیارد و ۱۴۳میلیون تومان !به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مدرک دوره جدید چهار ساله تجارت از اکتبر ۲۰۱۷ راه‌اندازی خواهد شد.

هدف‌گذاری جذب دانشجو در این رشته، بزرگ‌ترین رهبران تجاری سراسر دنیا اعلام شده است. این دانشگاه انتظار دارد این رشته کلاس‌های کوچکی با سالانه یک یا دو دانشجو داشته باشد.

پیشنهاد راه‌اندازی این رشته در دانشکده تجارت کمبریج تدوین شده و کمیته آموزش عمومی دانشگاه از آن حمایت کرده است.

راه‌اندازی رشته تنها نیازمند تایید هیات مدیره این دانشگاه است. درهرحال، شهریه‌ای که برای این مدرک اعلام شده است، یعنی ۸۰هزار پوند در سال اول و سالانه ۵۰هزار پوند در سه سال بعدی، حتی پیش از راه‌اندازی رشته موجب انتقادات زیادی از کمبریج شده است.

جیل اوانز، استاد بازنشسته الهیات قرون وسطای کمبریج قبلا در یک سخنرانی در هیات مدیره این دانشگاه، دانشکده تجارت کمبریج را یک بخش الحاقی سودآور برای یک دانشگاه خواند و گفت : نزدیک به یک‌چهارم‌میلیون برای هر دانشجوی دکتری درآمد خوبی است.

او اضافه کرد: «این مساله به این معنا نیست که یک دانشگاه که با داشتن یک دانشکده تجارت به درآمدهایش اضافه می‌کند باید تغییرات تندروانه در پذیرش‌هایش بدهد بدون آنکه متوجه پیامدهایش باشد. هیچ چیز برای یک دانشگاه مهم‌تر از نوع عملکردش در ارائه مدرک‌ نیست و هیات مدیره باید هرگونه پیشنهاد تغییر در عرف‌های دانشگاه را جدی بگیرد.»

اوانز این سوال را مطرح کرده که توجیه دانشگاهی این رشته دکتری چیست؟

این رشته هیچ تفاوت ساختاری‌ای با دیگر مدارک دکتری ندارد به جز اینکه احتمالا طوری طراحی خواهد شد که دانشجویان برای همه طول دوره ساکن کمبریج نباشند. بنابراین این دانشگاه باید نوع دیگری از مدرک ارائه کند. در طول سال اول دانشجویان برای همه سال در کمبریج ساکن خواهند شد اما در سال‌های بعدی دانشجو تنها چهار هفته به دانشگاه خواهد رفت.

منبع:آنا