همه راه‌های تخفیف شهریه از دانشگاه آزاد اسلامی

همه راه‌های تخفیف شهریه از دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد

همه راه‌های تخفیف شهریه از دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از فرهیختگان؛ تهیه کردن شهریه دانشگاه یکی از مسائل مهمی است که هر خانواده‌ای را در طول تحصیل فرزندشان با مشکلاتی همراه می‌کند، البته دانشجویانی هستند که بدون کمک مالی والدین و با کار پاره‌وقت به هر شکلی شده، هزینه‌های دانشگاه را پرداخت می‌کنند. اما پرداخت شهریه دانشگاه‌ها برای نزدیک به ۸۵درصد دانشجویان کل کشور یکی از مسائلی است که هر دانشجویی را به فکر فرو می‌برد که آیا راهی برای تخفیف شهریه‌ای وجود دارد؟
البته در این میان مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی طی هفته‌های اخیر اظهارات و اخبار خوشحال‌کننده‌ای در این رابطه مطرح کرده‌اند؛

علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات امنای این دانشگاه ۲۰ تیرماه در گردهمایی مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های جاری و عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی از محل شهریه دانشجویان تامین می‌شود که این هزینه‌ها را خانواده‌ها به سختی پرداخت می‌کنند، گفت:

«از مهر امسال شهریه‌های دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با شرایط اقتصادی هر منطقه تعدیل می‌شوند.»
از سوی دیگر ۱۹ تیرماه بود که علی‌محمد نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی از تخفیف شهریه به استعدادهای درخشان کشور در مناطق محروم و اختصاص بورسیه به تمامی نخبگان خبر داد. همین موضوع بهانه خوبی است که به تخفیف‌های شهریه که یک دانشجو می‌تواند از آن استفاده کند بپردازیم؛ این تخفیف‌ها با توجه به بخشنامه‌ای که در سال ۹۴ به واحدها ابلاغ شده، مورد بررسی قرار گرفته است.
اگر از تخفیف‌های خاص برخی از واحد بگذریم طبق آن چیزی که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شده است، نزدیک به ۱۲ مورد است که هر دانشجو می‌تواند از تخفیف‌های شهریه‌ای استفاده کند.

دانشجویان ممتاز علمی

این دانشجویان اگر موفق به دریافت رتبه اول تا سوم ورودی هر رشته مقطع و در هر سال تحصیلی باشند نیز می‌توانند از تخفیف‌های دانشجویی استفاده کنند.
کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته: در هیچ درسی نمره کمتر از ۱۲ نداشته و میانگین نمرات در رشته‌های فنی و مهندسی و علوم‌پزشکی ۱۷، علوم پایه و کشاورزی ۱۸، علوم انسانی و هنر از ۱۹ کمتر نباشد.
کارشناسی‌ارشد: در هیچ درسی نمره کمتر از ۱۴ نداشته و میانگین نمرات در رشته‌های فنی و مهندسی و علوم‌پزشکی ۱۶، علوم‌پایه و کشاورزی ۱۷، علوم‌انسانی، هنر و پزشکی از ۱۸ کمتر نباشد.
دکتری: در هیچ درسی نمره کمتر از ۱۴ نداشته و میانگین نمرات کمتر از ۱۶ نباشد.

نفرات برتر آزمون‌ها

این تخفیف‌ها با توجه به رتبه داوطلبان، گروه آزمونی و مقطع تحصیلی متفاوت است که به‌طور نسبی به ۳۰ نفر برتر آزمون‌ها از ۱۵ تا ۲۵ درصد تخفیف ارائه می‌شود. البته این ماده شامل پذیرفته‌شدگان مقطع دکتری تخصصی نمی‌شود.

همچنین سقف مجاز اعطای تخفیف برای واجدین شرایط این ماده در مقاطع کارشناسی پیوسته هشت نیمسال، کارشناسی‌ارشد چهار نیمسال و برای دکتری حرفه‌ای ۱۰ نیمسال است. در صورتی‌که دانشجویان مشمول این ماده در هر نیمسال از دوره تحصیلی خود مشروط شوند از نیمسال بعد مشمول اعطای تخفیف نخواهند بود.

دانشجویان قهرمان

این تخفیف یکی از موارد وسوسه‌انگیز دانشگاه آزاد اسلامی است، که از پنج تا ۱۰۰ درصد متغیر است! قهرمانی استانی تا ۱۵ درصد، قهرمانی کشوری تا ۲۵ درصد، مسابقات سراسری دانشگاه آزاد اسلامی، المپیاد دانشجویی کشور تا ۳۰ درصد، مسابقات بین‌المللی تا ۸۰ درصد و المپیک و پارالمپیک تا ۱۰۰ درصد از جمله این موارد است.

دانشجویان قاری و حافظ قرآن کریم

این تخفیف شهریه‌ای نیز از پنج تا ۳۰ درصد متغیر است، به‌طوری که دانشجویانی که در رشته‌های حفظ و ترجمه فارسی قرآن‌کریم و قرائت در مسابقات یا جشنواره‌های قرآن و عترت داخلی یا خارجی حائز رتبه می‌شوند می‌توانند از این تخفیف‌ها استفاده کنند. زمان اعطای تخفیف شهریه، اولین نیمسال تحصیلی پس از احراز رتبه و دریافت گواهی و تاییدیه مربوطه است و کانون قرآن و عترت واحد باید آن را تایید کند.

پژوهشگران

این تخفیف نیز یکی از مواردی است که دانشجویان فعال در حوزه پژوهشی می‌توانند تا سقف ۳۵ درصد از آن استفاده کنند؛ چاپ مقاله در همایش‌ها و مجلات معتبر، ترجمه، تالیف و گردآوری کتاب و رتبه‌های اول تا سوم مسابقات علمی از این دست موارد است.

چند دانشجویی

این تخفیف نیز برای خانواده‌هایی که همزمان بیش از یک دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی دارند و توان پرداخت شهریه را به صورت کامل ندارند، است. این تخفیف که دارای شرایط خاص است از پنج تا ۲۵ درصد به دانشجویان تخفیف شهریه ارائه می‌دهد.

دیگر تخفیف‌ها

جدا از موارد گفته شده تخفیف‌های دیگری نیز هست که برای برخی از دانشجویان می‌تواند قابل تامل باشد؛ طرح‌های کارآفرینی تا سقف ۳۰ درصد، نفرات برتر مسابقات فرهنگی‌هنری تا سقف ۲۰ درصد و اعضای خانواده کارکنان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر موارد است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *