معان وزیر علوم: طرح فرصت مطالعاتی و پسادکتری محدود به بخش صنعت نخواهد بود

تفاهمنامه وزارت علوم و صنعت و معدن

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز یکشنبه میزبان دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دکتر خسرو پیری مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری و دکتر شریفی مدیرکل دفتر برنامه ریزی پژوهشی وزارت علوم با موضوع پیگیری و ایجاد هماهنگی لازم به منظور اجرای تفاهمنامه سال گذشته این دو وزارتخانه در طرح همکاری صنعت و دانشگاه مربوط به آئین نامه فرصت مطالعاتی در بخش صنعت و پسادکتری صنعتی بود.

طرح ‘پسادکتری صنعتی’

تفاهم‌نامه سال گذشته دو وزارتخانه صنعت و علوم عناوین مختلفی در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه، طرح‌های تحقیقاتی مشترک و حمایت از پایان‌نامه‌ها را شامل می شود که یکی از آئین نامه های آن طرح ‘پسا دکتری صنعتی’می باشد که از سوی دو وزارتخانه به سازمان های مربوطه زیرمجموعه ابلاغ شده است.
دکتر وحیداحمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات وفناوری در حاشیه این جلسه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، هدف از این آیین‌نامه را گسترش هرچه بیشتر همکاری های بین دانشگاه و صنعت، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات بخش صنعت، ارتقاء توانمندی‌های علمی و دانش کارکنان بنگاه‌های اقتصادی و کمک به افزایش توان و مهارتهای علمی متقاضیان فعالیت در مراکز آموزش عالی در محیط واقعی تولید عنوان کرد.

فرصت مطالعاتی یکساله

وی یادآورشد:بر اساس آیین‌نامه‌ طرح پسادکتری صنعتی، کلیه اعضاء هیات علمی دانشگاه ها قبل از جذب در دانشگاه‌ها می‌توانند از یک فرصت مطالعاتی یکساله در بخش صنعت برخوردار شوند که این اتفاق آشنایی هرچه بیشتر این فارغ التحصیلان را با بخش صنعت به دنبال خواهد داشت.
دکتر احمدی در ادامه با اشاره به شیوه نامه حمایت از انجام فرصت مطالعاتی داخل کشور، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی و پژوهشی دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری اظهارکرد: بر اساس این شیوه‌نامه اعضای هیات علمی و استادان دانشگاه به جای اینکه فرصت مطالعاتی شش تا ۹ ماهه در خارج از کشور بگذرانند از یک فرصت مطالعاتی یکساله در بخش صنعت بهره مند خواهند شد.

وی با اشاره به نتایج نشست امروز خود با معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت و مدیران زیرمجموعه این معاونت با اشاره به اینکه، تاکنون از سوی وزارت صنعت ۸۰ اولویت و از سوی وزارت علوم نیز ۲۰ اولویت در حوزه پسا دکترا ابلاغ شده است و پژوهشگرانی که تمایل به استفاده از طرح های مذکور دارند می توانند به بخش های مربوطه سایت طراحی شده در این خصوص مراجعه کنند.

۱۲ طرح پسادکتری صنعتی

معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم تصریح کرد: تاکنون تعداد ۱۲ طرح پسادکترای صنعتی و فرصت مطالعاتی فی‌مابین دانشگاه و صنعت به مرحله اجرایی رسیده است.
وی با بیان اینکه، در جلسه امروز برخی مسائل از جمله نیازهای صنایع بزرگ مانند شرکت خودورسازی سایپا اعلام شد، افزود: قرار شد مشکلات اجرایی و همچنین وجود سایرنیازمندی ها مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا تا پایان سال ۱۳۹۶ تمامی مشکلات هر دو وزارتخانه در این بخش مرتفع شود.
معاون پژوهش وفناوری وزیر علوم اظهارکرد: وزارت علوم اولویت هایی که از سوی وزارت صنعت اعلام شده بود را به دانشگاه ها اعلام کرده است که در صورت وجود متقاضیان نسبت به معرفی انها اقدامات لازم صورت گیرد.
وی افزود:ضمن اینکه خوشبختانه ما طرح کارآموزی در صنعت را بعنوان یکی دیگر از طرح های ارتباط صنعت با دانشگاه از طریق ثبت نام در یک سامانه مشترک پیگیری کرده ایم و این بدان معنی است که دانشجویان ما در طول دوره تحصیل خود برای مدت حدود سه ماه بایستی یک دوره صنعتی را طی کنند و این خود باعث می شود که دانشجویان یک شناخت نسبی از بخش صنعت پیدا کنند.
احمدی با تاکید براینکه، ارتباط بخش صنعت و دانشگاه تنها محدود به رشته های صنعتی و بخش صنعت نخواهد بود، از برنامه ریزی معاونت پژوهشی وزارت علوم به منظور برقراری ارتباط با سایر دستگاه ها و سایر رشته ها از جمله علوم انسانی خبر داد و گفت: این طرح نیز در قالب کارآموزی است که بر اساس آن دانشجویان رشته های غیرصنعتی از جمله علوم انسانی برای گذراندن دوره کارآموزی به برخی دستگاه ها و نهادها معرفی خواهند شد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *