تأیید صلاحیت عمومی مصاحبه‌ شدگان دکتری ۹۶

اصلاحات دفترچه آزمون دکتری دانشگاه آزاد

تأیید صلاحیت عمومی؛ نگرانی همیشگی مصاحبه‌ شدگان دکتری

بنا بر اعلام سازمان سنجش و طبق رویه برگزاری آزمون دکتری در سال‌های اخیر، پذیرفته شدگان آزمون سراسری دکتری تخصصی می‌بایست علاوه بر پذیرش علمی، صلاحیت عمومی ورود به دوره دکتری را نیز داشته باشند. از این رو در کنار برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه‌های علمی، صلاحیت عمومی داوطلبان نیز بررسی می‌گردد.

آنچه در این زمینه باعث نگرانی داوطلبان می‌گردد روند متفاوت بررسی وضعیت داوطلبان است که به طور معمول ناشی از شرایط متفاوت افراد می‌باشد. برای مثال ممکن است با کسانی که یک داوطلب به عنوان معرف خود پیشنهاد کرده است تماس گرفته شود و یا به صورت حضوری با آنها ملاقات شود، اما صلاحیت داوطلب دیگر به گونه‌ای متفاوت بررسی گردد.

نکته مهم دیگر این که با توجه به تعداد بالای شرکت‌کنندگان در مصاحبه دکتری، فرایند گزینش این افراد نیز زمان‌بر است و بی‌دقتی برخی داوطلبان و عدم تکمیل به موقع فرم صلاحیت عمومی نیز عامل دیگری در این زمینه است.

به هر حال تجربه سالیان گذشته نشان داده است که به لطف گزینش‌گران خوب و مجرب سازمان سنجش و وزارت علوم، فرآیند بررسی صلاحیت عمومی به هیچ‌وجه نگران‌کننده نیست.

آخرین آمار منتشر شده در این خصوص مربوط به سال ۱۳۹۱ است که از ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجوی دکتری پذیرش شده، کمتر از ۳۰ نفر امکان پذیرش نیافتند. توجه به این آمار در کنار توجه به تغییر دولت در این سال‌ها و روند دولت اعتدال به نظر می‌رسد جز در مواردی که داوطلبان شرایط خاصی داشته باشند، جای نگرانی در این زمینه نیست.

در نهایت به داوطلبان اطمینان می‌دهیم تماس نگرفتن با معرفین و یا عدم بررسی صلاحیت آنها تا این لحظه به هیچ‌وجه به معنای عدم قبولی در آزمون دکتری نیست. ضمن آن که بررسی صلاحیت نیز نشانه روشنی برای قبولی نیست.
امید داریم سازمان سنجش آموزش کشور در سال‌های آینده، با اطلاع‌رسانی‌های خوب و به موقع در این زمینه، آرامش فکری بیشتری را برای داوطلبان این آزمون که نگران نتیجه علمی خود نیز هستند فراهم سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *