مشاور امور زنان وزارت علوم: دانشگاه‌ها در مقابل جذب زنان در هیات‌های علمی مقاومت می‌کنند

مشاور امور زنان وزارت علوم با تاکید بر اینکه قوانین برای اشتغال زنان در پست‌های مدیریتی دست‌و‌پا گیر است،‌ گفت: گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها برای جذب بانوان در چارچوب هیات علمی مقاومت می‌کنند.

الهه حجازی، مشاور امور زنان وزارت علوم درباره حضور کم بانوان در هیات علمی دانشگاه‌ها و پست‌های مدیریتی گفت: یکی از علت‌هایی که فقط ۱۷ درصد زنان در اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هستند، این است که در ده سال گذشته و قبل از آن تعداد دانشجویان زن در دوره‌های ارشد و دکتری کم بود، بنابراین زمانی که تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی زن کم باشد، متقاضی هیات علمی خانم نیز کم می‌شود، اما در ۵ سال اخیر روندی شروع شده که نسبت دانشجویان دکتری در حال به تعادل رسیدن است و نتیجه آن شده که در سال ۹۳ و ۹۴، ۴۸ درصد فارغ‌التحصیلان دوره دکتری زنان هستند.

او ادامه داد: این ۴۸ درصد وارد چرخه کار شده و بخشی از آنها در هیات علمی دانشگاه‌ها فعالیت خواهند کرد. از طرفی فرایند جذب هیات علمی فقط به وزارت علوم مربوط نیست و بخش بزرگی از آن به وسیله دانشگاه‌ها انجام می‌شود، یعنی تقاضای جذب از طریق سامانه‌های دانشگاه‌ها انجام می‌شود و شخص متقاضی بعد از ثبت‌نام وارد گروه‌های آموزشی می‌شود که در آن‌جا هم‌چنان نسبت به استخدام زنان مقاومت وجود دارد.

حجازی درباره عدم تمایل دانشگاه‌ها نسبت به استخدام عضو هیات علمی زن، گفت: در گروه‌های آموزشی فنی یا گروه‌هایی که مردانه تعریف شده، دانشگاه‌ها حضور بانوان را نمی‌پذیرند یا ترجیح می‌دهند مردان را استخدام کنند. این مسئله باور غلطی است که هنوز تصحیح نشده است و اگر این باور اصلاح شود، زنان هم جذب می‌شوند و توانمندی‌هایشان را نشان خواهند داد و این آمار رشد خواهد کرد.

مشاور امور زنان وزارت علوم تاکید کرد: برای بالا رفتن تعداد اعضای هیات علمی زن نمی‌توان در سطح وزارت‌ برنامه‌ریزی کرد، زیرا بخش بزرگی از جذب هیات علمی در گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

او با اشاره به خودباوری در زنان گفت: همچنین پست‌های مدیریتی،‌ مسئولیتی سنگینی است که در آن به مسائل زنان بی توجه بوده‌اند، یعنی شرایط برای پست‌های مدیریتی بین زنان و مردان یکسان است و اکثر بانوان به خاطر نقش‌های چند‌گانه‌ای که دارند،‌ نمی‌توانند در این پست‌ها فعالیت کنند. البته بانوانی هستند که برای این امور علاقه‌مند هستند و به ندرت و با سختی فراوان این مسئولیت را قبول می‌کنند.

حجازی با تاکید بر اینکه قوانین برای اشغال پست‌های مدیریتی توسط زنان، دست و پا گیر است، گفت: به طور مثال بانوان برای فرصت‌های مطالعاتی نمی‌توانند خانواده‌هایشان را همراه ببرند در صورتی که مردان می‌توانند همراه با خانواده به فرصت‌های مطالعاتی بروند.

مشاور امور زنان وزارت علوم  افزود: در گذشته در وزارت علوم و دانشگاه‌ها مهدکودک وجود داشت اما امروز وجود ندارد، این یکی از مسائلی است که برای بسیاری از مادران و کارمندان زن مشکل ایجاد کرده است. البته حوزه امور زنان وزارت علوم در تلاش است، موارد تبعیض را بشناسد و آن‌ها را برطرف کند.